Bada sin hund.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vissa menar på att man inte ska bada sin hund för ofta då det kan förstöra hudens naturliga ph-balans när man använder schampo och balsam, så ett bad ca 1-2 gånger om året räcker oavsett ras.
Vad säger ni om det? Hur tror ni det skulle se ut om vi med långhåriga raser med lite annorlunda pälskvalité skulle bada våran hund 1-2 gånger om året? Skulle det fungera tror ni?
Andra synpunkter på det synsättet?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vi badar Joy ca 1 gång i veckan. Hon har en helt underbar päls, inga problem med exsem,klåda eller dyl. Tvärtom så verkar hon mer bekymrad om vi inte badar henne. Pälsen blir matt o sträv, och Joy ser inte vidare "glad"ut. När hon blir badad så blir hon mycket gladare, verkar trivas mycket bättre.
Har man bara bra schampoo i rätt mängd så tror jag inte att dom tar någon skada. I alla fall så verkar Joy inte ha tagit någon skada.
Långhåriga hundar tycker jag bör badas betydligt oftare. Annars skulle man nog inte ens se vilket ras det är.
Dom som påstår det har nog inte direkt mycket kunskap om "vår" ras. En bichon havanais har en svampliknande effekt om den inte är nybadad, den suger åt sig smuts. Sen med tanke på vårat klimat vi har här i norr så är det en självklarhet att långhåriga hundar behöver badas ofta.
Visst jag tror att man kan förstöra hudens ph-balans och pälsens funktion OM man badar en hund som inte behöver det (typ som min jack russell) Att man efter något år börjar bada hunden 2 gånger i månaden, det tror jag inte är bra. Men vi som har bichon hundar har börjat bada våra redan när dom var valpar och vant huden och pälsen vid detta.
Har aldrig hört någon uppfödare eller ägare av en bichon hund som haft hudproblem pga för mycket bad.
Tänk vad mycket tovor de skulle kunna bli pga den skitiga pälsen. FYY. Dom kanske skulle börja lukta hund också :P haha skojsa
Nej det är ju som ni säger, det går inte. Jag har pudel och skulle jag bara bada honom 2 ggr om året skulle hans päls vara helt förstörd. Det har gått 1 månad mellan bad ett par gånger och då är han äcklig och det spelar ingen roll hur mycket man kammar, det går inte att få ur tovorna!
Sånt folk har nog inte haft en långhårig hund eller en hund med päls som behöver badas. Dom hade nog ändrat uppfattning om om fick testa på våra hundar ett tag :P
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Jag har en havanais som jag håller nerklippt. Badar honom inför klippningen var 3:e månad. Nu på sommaren när jag använder Frontline badas han varje gång jag skall ge honom nya droppar. Tycker att det räcker.
Man ser väl själv som ägare vad som behövs och inte, hoppas ju i alla fall att folk inte shamponerar sina hundar "bara för att" och enbart gör det när de märks att det behövs.
Men däremot håller jag inte alls med om att längden på pälsen spelar någon roll utan det är typ av päls som avgör. Jag har en långhårig hund av en annan ras än bichonraserna och han klarar sig lätt med att badas runt 1-2 gånger/år.
Sedan tror jag absolut att det är viktigt med rätt produkter. Använder man till exempel ett shampo med fel ph-värde för hundar kan det säkerligen förstöra ph-balansen, oavsett hur ofta man badar hunden och vilken typ av päls hunden har men visst är risken då större om man gör det ofta.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hur ofta behöver man bada en nerklippt havanais?
#8 Det där är ju väldigt olika, men själv badar jag ca 1-2 gånger i månaden när han är nedklippt. Beror på hur smutsigt det är utomhus. Sen klipper jag inte ned min med jämna mellanrum så ibland har han lite längre päls och då tycker jag att det är bättre att man badar och håller efter lite oftare när han är nedklippt så har man bättre förutsättningar att få en finare päls när den är lite längre.
#9 Okej, tack, så man får gå på känslan och smutsen liksom
#10 Precis, finns nog inga skrivna regler vad jag vet
Har du en havanais?
#11 Vill ha

Jag vet att Tyra hade varit omöjlig att reda ut om vi inte badade henne minst två gånger i månaden - speciellt nu när hon är så långhårig efter vintern (hon klipps på torsdag, skönt!).
Men alltså, en pälshund skulle inte må bra av att inte bli badad så sällan som 1-2 gånger om året. Jag tror dethade blivit knas faktiskt!
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus