Tyra älskar agility!
I söndags var vi på vårt första agilitykurstillfälle - & Tyra fullkomligt älskar att jobba!
Hon är så arbetsvillig och tycker verkligen att det är jätteroligt!
Tunneln var lite läskig till en början, men efter bara två gånger sprang hon in nästan innan jag sagt kommandot.
Det hinder som jag tror kan bli lite läskigt är A-hindret eftersom det är så högt, men det kommer att gå bra.
Det finaste med agilityn är att vi bygger upp en tillit till varandra som aldrig förr och vi har skitkul.
Så funderar du på att bröja på någonting med din bichon så rekommenderar jag dig att testa agility 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Kul att det fungerar så bra för er! Har själv funderingar på att börja med Elsa och har lite frågor. Har läst en del om agility och vad jag har förstått så ska man ha man ha ganska "pli" på hunden (hittar inga bättre ord just nu), att de ska komma på inkallning bland annat. Hur funkar det med Tyra? Elsa är ganska lydig men har verkligen sin egen vilja som inte riktigt vill som jag vill ibland. =)

Jag kan säga att på den kursen som jag går så är det väldigt många som inte har så väldigt bra pli på sina hundar - och jag kan tycka att det är störande för mig och min hund när de inte kan få stopp på sin hund.
Men de fr ändå vara med på agilityn, du har kanske inte samma möjlighet att ha henne lös utan koppel som jag har med Tyra, men att köra agility är ju en väldigt bra träning mellan förare och hund.
Det är ett plus att kunna stoppa sin hund när den är på väg fram till någon annan, men inte ett måste - i alla fall inte på den kursen som jag går just nu..
Jag tycker definitivt att ni ska testa, kanske finns det en hundklubb som har några hinder som ni kan få testa på så vet du ju om hon gillar det eller inte?!
Annars tycker jag att du ska anmäla dig till en kurs och prova på det, det är svårt att ha 100 procentig pli på sin hund i alla lägen och det tror jag att alla kursledare och hundägare vet 
--------------
Vad kul för Tyra, förstod att hon skulle tycka det var kul
A-hindret var jag också väldigt "rädd" att Algot skulle vägra, men det var ett utav dom hindrena som gick bäst. Han gillade att klättra över det. Däcket däremot var det vi hade mest problem med. Har ni kört det ännu?
Algot utvecklades ju något enormt när vi körde agility, så jag tycker agility passar för alla hundar
på olika nivåer då.
Här är det så att på Nybörjarkursen i agility är det inget "krav" på att man ska kunna ha sin hund lös. Det tränar man ju på under kursens gång. På Fortsättningskursen däremot är det ett krav att man ska kunna ha sin hund lös.
På min kurs for det hundar kors och tvärs mot varandra. Algot var duktig och brydde sig inte om andra hundar. Däremot var han intresserad av att nosa runt kanterna av banan, så hade jag inte full koll på honom så drog han mot kanterna för att markera, men ja han är ju en hanhund också så jag kan inte begära allt för mycket av honom 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Åhh va härligt att hon tyckte om de. Jag tror inte de blir några som helst problem för henne att klara a hindret
Så glad jag blev att så många bichon tycker om de ska nämligen snart själv gå en nybörjar kurs längtar som sjutton
A-hindret brukar inte va några problem det som brukar skapa mest problem är gungan och då inte för enbart bichon utan för många olika raser och hundar.
Jag tycker däremot att man skall kunna inkallning och ha den kontakten när man går in på en aglity bana (träning som tävling) som krävs för att din hund skall vilja stanna hos dig.
Det har varit få hundar på mina kurser som inte har haft den kontakten med sina hundar och de få har då tyckt att allt runt om och alla runt om är mycket roligare. Det har inte jag varit bekväm med, jag vill inte att tea skall få uppfattningen att när man går in på planen så måste hon hålla koll på alla runt om med för man vet aldrig när de kommer farande.
Sen vet man ju heller aldrig hur hundarna som ens hund siktar in sig på reagerar när de kommer dundrande emot dem.
Sen tror jag framför allt att ekipaget får ut mycket mer av kursen om kontakten finns där. ^^
------------------------------------------
Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur går det för er Emma? Berätta för oss nu, var inte rädd! 

Åh herre min je vad hon älskar agility! Jag kanske är liiite partisk, men jag tycker nog att hon är en av de bästa i gruppen 
Vi har kört hopphinder, tunnel, däcket, vippbrädan, slalom och tunneln med släpet. Allting går jättebra. Nu på söndag är det dags för A-hindret, det kommer minsann att bli intressant 
Förra veckan ställde jag mig natten till söndag (då vi har träning) och gjorde Tyras miniköttbullar - nörfärs med en äggula i och stekte upp dem lite lätt. Tror ni att jag hade FULL fokus rån henne när jag tog fram dem eller? JA! 
Det är verkligen jätteroligt, jag är så glad att hon också gillar det och att hon är så väldigt duktig - har ni inte provat så tycker jag att ni bör testa det. Men gör det inte själv, det är så mycket mer att tänka på när man ska skicka upp hunden för ett hinder än vad man tror faktiskt.. Men testa när ni kan få hjälp från någon kunnig - ni kommer inte att ångra det 
--------------
Vad kul emma, klart Tyra är bäst i gruppen
Säger sig ju självt.
Skönt att han kan nästan alla hinder. Algot och jag har tragglat med detta däck och vippbrädan. Han är ju så feg av sig min fjant
Längtar tills måndagsträningarna börjar på brukshundklubben så man kan börja träna igen.
Vilken lyx Tyra har som får egna köttbullar, ett tips istället för att steka dom i stekpanna är att låta dom stå i ugnen. Är ju inte bra att ge för mycket stekt mat. Men det där vet jag att du har koll på.
Annars kan man ju koka köttbullarna också
Typ frikadeller, uäk
Hur går det för er?

Det gick jättebra, men nu är kursen över
För den här gången, den 29 maj börjar vi på agility 2-kurs - fortsättning!
Och vi längtar som attans båda två, ska bli grymt att få fortsätta!
--------------
Va roligt att de går så himmla bra för er!
Skoj också att båda två gillade de
Har du inte några fina biler från agilityn du kan visa upp?
#10 Då ser jag fram emot att se er på tävlingsbanorna i framtiden