Bra på agillity?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har fått upp ögonen lite för rasen bichon havanais, dock står det att dem ska vara extremt lätt lärda vilket jag inte tycker stämmer, och att dem ska vara bra på agillity, men då våra inte ens vill springa med en om det inte är för bus och lek så vett sjutton hur bra han kommer va på agillity :S
Så nu är frågan, är det bara våran bichon havanais som är så här eller överdriver dem rasen lite i beksrivningen? eller var våran gamla hund ovanlgit lätt lärd och lätt i agillity?
Vad menar du med att du inte tycker att rasen är lättlärd? Har du märkt det på din havanais eller överlag? Jag tycker havanaisen är väldigt lättlärd, åtminstonde min och vet andras som också är det
Han lärde sig agilityhindrena jätte fort och tricks är han mycket duktig i. Vi tränar också mycket lydnad då vi eventuellt vill tävla.
Sen skriver du att "då våra inte ens vill springa med en om det inte är för bus och lek så vett sjutton hur bra han kommer va på agillity :S" Hur gammal är din hund?
Det är ju skillnad på att bara springa för springandes skull och springa och ha en uppgift samtidigt som hunden har i agility. Jag vet många havanaiser som älskar agility, min blandannat. Han är ganska duktig på det och lärde sig lätt. Det jag kan uppfatta havanaisen är att man själv får arbeta lite för att få rasen att arbeta, man måste liksom visa den att det är kul att träna och arbeta.
jag tycker att rasen är lättlärd och tycker inte det överdrivs i beskrivningen om dem 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vår lilla Joy är otroligt lätt lärd, älskar att hänga med på alla möjliga äventyr.
Vi har prövat agility, inga problem där, hon flyger fram mellan hindren. Det är nog mest matte som tycker det är jobbigt.
Generellt sett så är havanaisen en lättlärd men framförallt en klok hund.
#1 ja jag tycker min verkar lite "korkad" i början, men efter han blev könsmogen verkade nåt klicka och sen rasade endel enklare övningar och trix in i hans lilla skalle ;)
Jag vill träna honom att springa bredvid mig för att liksom komma igång, han är ca 5 månader, så är ännu bara bebis så inga hinder ännu, men lite träning på att föra honom för att senare lägga in hindrarna är ju aldrig fel, slalom är ju ett hinder vi kan träna på ;)
Jag tänkte mer springa som om han skulle med och jogga eller så, att han liksom springer bredvid mig, det är det som inte funkar ;)
Men det kanske bara är våran som är som individ lite sådär, för det var det jag undra, om det var bara han eller rasen ;)
Har nämligen t.o.m spanant in en hund jag är sugen på,
fördelar: gillar stl, tempermanet och inge hår, och kan vara lugna/klarar sig på lite motion vid nödfall.
Negativt: dem verkar inte så alerta och aktiva
Så är ju lite i valet och kvallet. Men vi får se, kommer ju annars fler hundar om jag känner att jag vill vänta och fundera lite mer ;)
#3 Jo men valpar har ju generellt sätt lite svårare att lära sig saker då allt annat runtomkring är mycket roligare, så det kommer säkerligen ändra sig med tiden
Jag tycker du ska vänta lite med att låta honom springa bredvid dig, och istället fokusera på att träna massor med kontaktövningar med honom, då kommer han automatiskt springa bredvid dig sen när han är mogen för det. Det kan bli lite för mycket för en fem månaders valp att springa bredvid när man springer både fysiskt och psykiskt sett, försök att skapa så bra kontakt mellan er istället
Vi började springa med våran när han var runt året, och han älskar det. Vi brukar springa några kilometer med honom på elljusspåret och det klarar han lätt av, han hänger lätt med på långa promenader (vi har gått flera mil i sträck med honom och han var inte ens trött)
Så jag tycker du ska avvakta och se hur din valp kommer bli, han är ju fortfarande så ung och dom hinner förändras tusen gånger om.
Havanaisen är en hund som är aktiv när det behövs enligt mig 
#4 kontackten funkar redan, han går fot med ögonkontackt och gör saker som stanna, sitt, stanna kvar och inkallning. Han är verkligen duktig. Och när vi leker och busar och han rusar han han konstackt på mig, eller så fort jag säger hans namn kollar han på mig :)
Så jag gillar rasen skarpt, dock tycker jag ändå han verkar lite seg, då jag vill ha en allert hund med lite tempo. Men kanske bara är han som individid som sagt?
#5 Ja men dåså det låter bra, då är han väl inte seg om han lärt sig allt det där på så kort tid
Men avvakta lite med springandet tills han blivit lite äldre så kommer det gå jätte bra med det också. Våran älskar att springa.
Ja jag tror isåfall att det är individuellt, men som jag nämnde innan är din hund så liten ännu och hinner ändra sig
Han är ju bara en liten valp än så länge. Sen får man ju tänka på att havanaisen är en utpräglad sällskapshund och är inte avlad för att arbeta som t.ex en schäfer eller rottis. Men jag tycker denna lilla hund passar till det mesta man vill hitta på.
Ja det är en helt underbar ras, kul att du fått upp ögonen för den.
Du får väl visa bild på din lille, man blir ju nyfiken 
Har en gamal bild, här hade han bara vart hos oss ca 1 vecka :)
Jag behöver pga min situation idags läget en hund som är okey med att en dag bara gå 5-10 min promenader utan att den ska ta skada av det. Liten, enkelt psyke, som gärna ska kunna funka löst i stallet när jag pysslar med hästen och även hänga med när jag promenerar med hästen, är nog för liten för att kunna hänga med med när jag rider ;)
Jag gillar att träna lydnad, freestyle och agillity, och tävla agillity lite smått. Gillar att träna spår om jag har någon kul tränar kompis :)
Så kolla runt, fastnade först för papillon, men fick upp ögonen för "tant hunden" bichon havaniais när mamma skaffade en till familjen. Så då blev det ju valet och kvalet haha, dock tror jag bichon har fler fördelar, men gillar utseendet mer hos papillon, så när det är dags ska jag nog åka och hälsa på och helt enkelt se om det klickar ;)
#7 Vilken sötnos! Vilken kennel kommer han ifrån? Hur söt som helst!
Tycker det låter som att havanaisen passar dig bra :)
Ja papillon är ju också trevliga hundar, har träffat ganska många men själv gillar jag havanaisen bättre. Flera av dom pappisarna jag träffat har varit lite hispiga och skälliga, förstår givetvis att alla inte är så då jag träffat flera som varit underbara också
De är ju också bra agilityhundar. Men jag röstar för havanais 
#8 komemr inte ihåg namnet på den, tyvärr :P
Jo han är verkligen söt och charmig, blir han för busig är det bara att lägga honom på rygg och masera hans öron så somnar han nästan, haha :D
Jo, papillon ska ju kunna bli lite skälliga, inte lätt när man ska bo i lägenhet kanske, när våran bichon skäller låter han inte som en hund iaf så grannarna skulle nog knappt höra honom i en lägenhet haha XD
Men nej dem är ju riktiga små charmtroll dessa små bichons ;D
Men har du tips om dem har vitt skägg, hur man slipper att det ser så smutsigt ut? :/
#9 Jätte gullig, det var en valp i Algots kull som var helsvart de första månaderna, sedan så förändrades färgen helt. Ska se om jag kan hitta någon bild på det. Rätt häftigt
Hon blev typ chokladfärgad eller typ melerad.
Här är en bild
[Här är en annan bild
](http://www.isparlan.se/halsningar/smilla090815.jpg)Tyvärr små bilder men det är från uppfödarens hemsida.
Angående vitt skägg, så handlar det om att vatten och foder gör så att det blir missfärgningar i det vita, även saliv och ögonvätska kan göra pälsen missfärgad. Så rätt foder är A och O, läs denna tråd. Sen finns det ju schampon för vita pälsar som bleker bort det lite. Men galltvål är något man också kan använda.
Jag har recis börjat med agility och de går jättebra förutom att när man ber honom komma ibland t.e.x om han har sprungit förbi tunnen och är på andra sidan så lägger han sig bar ner på rygg men de ska vi ändra på
Jag har själv aldrig upplevt havanisen som en seg hund utan en hund som är pigg och alert men samtidigt är lätta att varva ner. Och när de gäller att du vill att din hund ska springa brevid deig när du springer så tr jag precis som Lina vänta tills han är vid 1-års older de kan skade sig om de springer för långa runder när de är små. De går säkert jättebra sen när han blir äldre med agiity. Ps: din hund var jättesöt!
#10 kollade upp det, våra hund är från Star Havanais, han börjar bli med grå/brun ju äldre han blir, så får se hur han slutar :)
Okey, det där med att hålla vit skägg vit kanske man lär sig med tiden :)
#11 haha vad gulligt :)
Jo just nu provar jag ju bara korta sträckor med springning för träningens skull ;)
Tack :)
Usch verkligen svårt att välja ras, finns 2 passande hundar, en papillon och en bichon, men har svårt att bestämma mig om jag ska ta en nu, och i sånt fall vilken ras, eller om jag ska vänta med att skaffa hund :P
Och ras valet e nog det svåraste, nej fy haha XD
Båda hundarna jag tittat pär något äldre, ca 5 månader, så då borde dem ju hunnit få lite personlighet också så man vet lite hur dem är :)
#13 Svårt val! Men du får väl gå efter den hunden som du själv fastnar för. Försök åk och träffa hundarna så kommer du säkert känna vilken hund som passar dig bäst. Ställ en massa frågor till uppfödarna hur hunden är
Berätta gärna hur det går för dig!

Vi tränar också agility och har nyligen gått klart första kursen, nyblrjare, där Tyra (bichon havanais) vann tävlingen som vi avslutade med.
Så jag tror att det kan vara en blandning av att han bara är fem månader (då ska de inte springa bredvid dig i joggingspåret eller träna agility då de inte växt färdigt på långa vägar ännu) men också att han kanske inte riktigt vet vad det är du vill.
Att kalla en havanais slö och seg stämmer inte med min hund eller andra havanaiser som jag träffat. Det är verkligen driv i de små hundarna!
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus