Rött vid ögat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag frågade om saken inne på HundariFokus och fick tipset att fråga här då många av Bichon raserna har problem med rinniga ögon och röd missfärgning. Så jag kopierar in samma inlägg jag skrev hos HundariFokus.
"Jag ska ställa Bino för första gången den 1/5 så jag är ny på hela utställningsgrejen.
Nu är det så att Japanska Spetsar kan få rinniga ögon och då blir pälsen vid ögonen lite rödfärgad pga vätskan från ögonen. Binos ena öga har börjat rinna lite, inte alls mycket. Men nog så att han har blivit lite röd.
Nu undrar jag om det kan vara så under utställningen? Är det någonting som domarna kommer påpeka så att det är bäst att fixa det? Vad kan man isådanafall göra för att det inte ska se så rött ut??"
Fick även tips om att tvätta med saltvattenlösning d¨å ögat kan vara irriterat.. Men jag tror inte att det är något som irriterar i ögat. Utan många Jappar har just problem med rinniga ögon då det är något med deras tårkanaler… Men det kanske är värt att testa??
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Hej,
Jo vissa hundraser får ju lättare rinniga ögon. Vissa bichon hundar har det problemet.
Det finns en mängd produkter man kan använde sig utav om man vill det. Du kan ju använda det fram tills du ska ställa ut.
Vet många bichon frisé ägare som använder Jean Peau Eye Care. Vad jag förstått ska det vara bra för rinniga ögon, alltså att det tar bort det vilket resulterar i ingen missfärgning under ögonen.
Många har rekommenderat Eye Envy, vet flera ägare av vita hundar som använder detta och som säger att det hjälper. Många perser uppfödare använder detta.
Sen finns det ju en mängd andra produkter där ute.
Vill man inte använda något sådant så är potatismjöl jätte bra vid missfärgningar. Det torkar ju upp det blöta i ögat.
Sen om missfärgningarna sitter långt ned under ögat kan man använda sig av något schampo eller galltvål ska vara riktigt bra. Dock får man ju vara jätte försiktig där vid ögonen. Men jag brukar schamponera min hund där utan problem.
Ibland använder jag även saltvattenlösning i ögat (sånna pipetter som finns på apoteket) man sköljer ur ögat och det hjälper lite, men bara för en eller ett par dagar sedan är det som vanligt igen.
Nu har inte min hund jätte rinniga ögon, men på min hund som inte ställs ut försöker jag hålla pälsen kort där.
Har din hund mycket rinniga ögon eller?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tvätta o torka runt o på de röda området varje dag, torka flera ggr om dagen med start 2v. innan utställning. Man kan även lägga dit lite potatismjöl (suger upp vätskan) eller pevarylpuder (gör ljusare o suger upp lite lite grann) akta så de inte kommer i ögonen bara. det är inte tillåtet att ha "smink" på hundarna på utställningen så du vet. så undvik att ha potatismjöl under ögonen då, vissa dommare blir väldigt griniga på sånt. Man kan också tvätta med hundshampoo eller galltvål, anv en oanv. tandborste o gnugga så kommer du åt riktigt under ögonen.
I övrigt så är det bara att kamma hunden fro frå tovor, hålla den ren o fin. Glöm inte utställnings koppel och ta med godis, vatten till hunden. Man vet aldrig hur länge man blir kvar.
Lycka till ! Meddela gärna hur de går/gått för er !