Nån som gått lydnad 1 "steg 1"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej ! ska gå lydnad 1 "steg 1" som de kallas på de flesta bhk´s.
Nån som har gått den som kan skriva lite om vad ni tyckte om den ?
var den bra ? vad fick ni göra för övningar/moment? var de svårt att träna hemma ? kan hunden utföra momenten i efterhand? m.m
har inte nån aning om vad de är ja/vi ska göra alls. Tanten ja prata med på min bhk sa bara att de var den som vi skulle gå o inte allmänlydnad som ja själv var inne på.. Så nu undrar ja lite om den.. Nån som kan hjälpa lite med ett litet svar ?
Jag går just nu på kurs hos SBK men det kallas "Grundkurs", det är den första kursen man går efter valpkursen och unghundskursen. Men det kanske inte är samma sak?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 du går troligen allmän lydnad och TS ska gå tävlings lydnad ;)
Är inte grund kurs samma sak som valpkurs? alltså om man inte har gått valpkurs med sin hund så får man gå grund kurs. allmänlydnad är ju en helt annan kurs. Ja denna kurs ska inrikta sig lite mot att man ska kunna tävla också men ja vet inte i övrigt vad den innefattar. börar bli nervös för de är snart dags att börja den :P
Lydnad steg 1 innebär (allra oftaste) den första kursen för målsättning att träna tävlingslydnad.
När jag gått kursen har vi fått göra saker som fotgående, stillasittande, "stanna" (stå på plats) och även börja lite med apportbock etc.
Jag personligen tycker det är en alldeles toppenkurs att gå även om man inte vill tävla. (har själv gått kurser ända upp till "tävlingslydnad", men inte tävlat en enda gång.) Man lär sig hur man tillsammans kan utvecklas och lära nya saker tillsammans och får en riktigt trevlig och lydig hund med vettiga övningar man kan använda till vardags.
Lycka till! =)
#4 Tack för svaret :)
Kände du att ni fick lära er saker ni inte kunde innan ? När ni gått klart kursen steg1, tyckte du då att du hade fått bra kunskap/hjälp till att få hunden hyffsat lärd eller vad man ska säga, alltså att ni hade bra lydnad när ni var ute m.m.
Som de jag tänker mest på är att ja kan ha min hund lös så länge de inte dyker upp rådjur eller andra hundar för då lyssnar hon inte ett dugg, de kanske har lite med åldern att göra också ja vet inte, men hon blir så överlycklig o exalterad att hon stänger av öronen. I övrigt så lyssnar hon ju jämt så då äre inte nå problem. Stanna m.m kan hon ju ..
#5 Det tycker jag absolut! Kontaktövningar är viktiga och centrala!!! Man lär sig att alltid hålla kontakt även med andra hundar i närheten.
Träna mycket kontakt och passivitet hemma och på många olika platser.
Vi går på allmänlydnad, dock kallas den grundkurs här. Så det är väl olika antar jag.
När ska du börja på kursen?
Nu i slutet på april. :) Jag lääängtar :D
Vad spännande! Då får du tala om hur det går för er 
Jajjamensan , klart ni ska få bli uppdaterade. :)