Bichon iFokus

Bichon

Etikettpälsvård
Läst 4643 ggr
LinaK
0

Klippa/trimma

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Klipper/trimmar du ned din bichon?

Om svaret är Ja; Hur ofta? Varför gör du det?

Om svaret är Nej; Varför inte? Används hunden till utställning?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Sarahansson1]
0

Jag rakar endast Amadeus längst ner på magen för annars så kommer de kiss där och de är samma vid rumpan. Annars så klipper jag honom inte Varför jo för att de är så många som klipper ner sina bichoner att folk i almän heten knappt ve hhur en bichon ser ut. De var en gång jag var ute och en kvinna i femtio ålderna kom förbi och frågade vad Amadeus var för någon ras och ag sa bichon havnis. Då frågade hon: Är de verkligen långhåriga? De är inte de att jag tkr de är fult med långhåriga men jag tkr de är tråkigt att de finns så få bichoner som är som ras standarden. Dock förstår jag dem som är alergiska eller har äldre hundar som gör de df. Men som sagt de är fina som både kort och långhåriga tkr som sagt de bara är lite tråkigt att så många klipper ner dem. För jag tkr själv de är väldigt vackra i lång päls och roligt att pyssla med pälsen. I Amadeus kull är de endas han och en kvar i kullen som är långhåriga resten han klippt ner sina.

kicmat
0

Håller med dig Sarah, vi klipper inte Joy av samma anledning. Sen är hon väldigt duktig när vi kammar o borstar henne. Får samma kommentarer som du, tycker det är lite trist. Joy är nog den enda här där vi bor som har sin långa päls kvar. Så länge vi orkar ska hon få behålla sitt naturliga utseende. Dock har jag full förståelse för dom som klipper sin hund.

Emma-U
0

Vi klipper Tyra framåt sommaren av den anledningen att hon blir väldigt häschig och jättevarm annars. Det blir hon ju antagligen för att vi började klippa ner henne en gång i tiden och har vant sig vid det, när de har lång päls och alltid har haft det så är det ett slags skydd mot värmen istället.
Jag önskar nu på ett sätt att vi aldrig klippt ner henne från början, men det gjorde vi och det finns ingen anledning att gräma sig över det.

På vintern klipper jag henne på benen och på magen/bringan för att det samlas så otroligt mycket skit där annars. Året runt klipper jag henne mellan tramdynorna och runt ögonen för att det måste göras. Även i rumpan då avföringen har en tendens att fastna där om man inte trimmar ner håret där.

Just nu är Tyra ganska långhårig, förutom på ben och mage/bröst då, men vi kommer nog att klippa ner henne nu framåt våren. Men istället för att lämna henne till någon som kör med trimmer tänkte vi låta någon handklippa henne då jag hört att det ska bli mycket bättre resultat. Någon som testat båda sätten och som kan rekommendera?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Japp blir ungefär två gånger per år vi klipper/trimmar ned honom.

Vi gör det för hans skull, märker att hon mår bättre av att vara korthårig. Han blir alltid så lycklig såfort han är nyklippt, han blir sprallig och skuttig Tungan ute
Eftersom han inte ställs ut så ser jag ingen mening med att låta pälsen vara då det blir jobbigt för både han och oss med all denna pälsvård en havanais kräver som långhårig.

#3 Jag skulle rekommendera att ni handklipper henne. Jag tycker det blir mer snyggare, det blir lite "mjukare" utseende på något vis, då man kan klippa som man vill. Trimmar man så går det ju bara göra vissa längder och man är mer begränsad. Visst det är dyrare att handklippa oftast, men det är värt det enligt mig. Vi har gjort båda två på Algot tycker det är snyggare när man handklipper.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se