Bichon iFokus

Bichon

Etikett: beteende
Läst 5053 ggr
thric
0

Tips för att få hunden att INTE skälla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som alla vet så skäller hundar, mer eller mindre, nån enstaka gång eller jämt. Min lilla fröken skäller när folk smäller i dörrarna i trappen o när brevbäraren slänger in posten. Alltså nån gång om dagen.

Jag undrar om det är någon som vet en bra metod för att kunna få henne sluta skälla eller lära henne att det inte ska skällas för sånt, eller va man ska kalla de för.

Jag har provat ha brevkorg o bomull runt brevinkastet så de inte ska smällas men de gav inte nå jätte resultat..

SaraC
0

Börja med att lära in skall på kommando, därefter lär du in tyst på kommando.

Man kan även träna med att låta en kompis gå och slamra i brevinkastet eller vad det nu är hon reagerar på.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

thric
0

Men hur lär ja in skall då, ska ja säga skall när hon redan skäller o belöna henne ? O tyst ?

SaraC
0

Precis som när du lär in något annat. Du vill att hon ska skälla och det belönar du, givetvis kontrollerat i en träningssituation och inte när hon står och hysteriskt skäller på någon eller något. Sedan lär du in tyst. Ska se om jag kan hitta några bra länkar med tips! Googla själv annars, man brukar hitta ganska mycket Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

LinaK
0

Hur går det för er?

Min jack russell skällde mycket förut när grannan gick i trappan och smällde i dörren. Nu verkar han dock ha vant sig. Jag begränsade hallen för honom, märkte att han gick ut i hallen och skällde såfort ett ljud hördes. Så fort han började ropade jag på honom, så han kom till mig. Det distraherade honom. Och nu är det nästan helt borta.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thric
0

#4 Det går inte framåt om ja säger så, som de känns iallafall, men de går inte bakåt heller. Jo jag har begränsat henne från hallen så hon kommer inte i kontakt med dörren. De har väl lugnat henne lite o samtidigt gjort henne ännu mer skällig vissa gånger tex då posten kommer o hon inte kan springa dit o kolla vad det är, då blir hon galen. Att lära in ordet skall eller skälla, funkar inte nå vidare. jag tror ja gör helt galet. men jag fortsätter ett tag till o ser vad som händer.. Kanske tar lång tid för henne att förstå vad det är, vet inte. Men man måste ju testa… Men lite galen blir man iaf när hunden tokskäller åt posten.

LinaK
0

Det verkar ju som att hon inte gillar brevinkastet och att något händer där. Kanske du kan träna så att hon ser brevinkastet som något positivt. Börja att kasta in korv eller något annat favorit godis. Tillslut Kommer hon att associera brevinkastet med något spännande.

Kanske du har en sambo eller vän som kan kasta in go bitar genom brevinkastet. Och du förstärker situationen med att berömma när hon tar gobitarna och är tyst.

Kan ju vara värt ett försök.

thric
0

#6 Jag får prova, alla tips är bättre än inget de kan ju inte bli värre än vad det är, eller jo de kan de om hon börjar skälla konstant skulle ja bli galen, men de blir ja nu också.

LinaK
0

Hur går det för er? Får ni någon ordning på det?

thric
0

Efter många försök, o många irriterande situationer med en liten galenpanna så verkar de börja bli bukt. Tidningskorg som är vadderad så de inte smäller o bomullspads fastklistat i brevinkastet så de inte smäller så skäller hon inte längre på brevbäraren :D Nu sprutar vi med sprejvattenflaskan när hon skäller om de smäller i dörrarna o de har avtagit avsevärt nu är vi nere på 4/10 skäller hon jämnfört med 8/10 förut när de smällde i trappen. Så nu är de framsteg på gång :D