Bichon iFokus

Bichon

Etikettpälsvård
Läst 15981 ggr
ZerosMatte
2011-01-06 19:51
0

Trimma?

Ni som klipper ner era bichoner, hur kort brukar ni klippa. De flesta maskiner säljs ju med ett skär som klipper som längst 3 mm. Hur pass kort blir det egentligen på en bichon? Nån som har klippt så kort och har bild på resultatet?

Har köpt en trimmer som sas vara så bra på tradera men den är fullkomligt värdelös! Bara står och tuggar om man inte tar typ 10 strån åt gången. Det är ju inte hållbart att hålla på så, så nu är vi på jakt efter en bra maskin. Velar om man ska lägga 2000-3000kr på en eller om det kan funka att klippa en hel havanais med tex Moser Rex? Men den klipper ju bara 3 mm och det låter så himla kort?! Visserligen får det gärna vara rätt kort då han inte alls tycker om att bli borstad, men jag vill ju inte att det ska bli så kort att han ser naken ut!

Emma-U
2011-01-07 14:08
0

Vi har som kortast klippt ner Tyra till sex millimetern, och det var verkligen kort tycker jag.
Jag skulle helst vilja klippa ner henne till kanske 20-25 millimeter, det är en skön längd på sommaren och hon ser då fortfarande ut som en havanais, men enligt flera som jag pratat med så är det svårt att få pälsen jämnt klippt då.

Jag har några bilder där hemma på när hon var sex millimeter, kan lägga upp dem i helgen Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

ZerosMatte
2011-01-08 10:11
0

Gör gärna det! :)

Vad har du klippt henne med då? :)

LinaK
2011-01-09 17:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en moser rex, har inte klippt våran havanais med den mer än typ i armhålor och lite så. Den tyckte jag var prisvärd faktiskt. Här köpte jag den ifrån

Jag har några bilder på min kille när han blev nedklippt för första gången, han är väl ca 8 månader på bilden. Skulle tro att hans päls är 6 mm - 1 cm på kroppen då.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
2011-01-09 17:59
0

Här är en till. Jag tyckte han var alldeles lagom här. När han är nedklippt bortar jag honom någongång i veckan och badar honom regelbundet. Då behöver det inte bli så obehagligt för hunden Glad

ZerosMatte
2011-01-09 18:16
0

Det där såg ju alldeles lagom ut! :) Är han klippt hos hundfrisör?

LinaK
2011-01-09 18:30
0

Ja han är klippt hos en hundfrisör. Han är dock handklippt, har hört någonstans att man kan förstöra kvalitén hos havanaisen päls om man trimmar ner den med maskin. Därför ska dom handklippas. Om det ligger någon sanning i det vet jag ej. Har sett på andra forum att vissa upplever att pälsen inte blir lika fin av att maskinklippas.

Min havanais är dock klippt med maskin denna gång, så vi får väl se om hans päls är "förstörd" Tungan ute

Emma-U
2011-01-11 00:46
0

Här är Tyra nedklippt, men jag är osäker på vilken längd detta är.. Vi har klippt ner henne tre gånger i hennes liv, och jag tror att detta är den första gången - alltså inte hennes kortaste frisyr. Den kortaste är den allra sista vi gjorde.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma-U
2011-01-11 01:00
0

Här är andra gången vi klippte ner henne, då var det nog 9 millimeter som gällde tror jag.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma-U
2011-01-12 01:04
0

#2 Åh, förlåt. Har inte sett att du ställt en fråga där.
Med trimmer, men jag har inte gjort det själv - har lämnat henne till hundfrisör (som var sådär bra tycker jag) och de andra två gångerna har Tyra klippt sig hos vänner och bekanta.

Fast ingen av gångerna har hon blivit handklippt med sax hos en ordentlig hundfrisör, det har jag faktiskt funderat på - men det är bra mycket dyrare! Men det kanske det kan vara värt, i alla fall för att testa det en gång Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

ms-mee
2011-01-28 00:31
0

Men när du köper en Moser Rex följer det ju med kammar, de klipper längre. Funkar inte lika bra men det går helt okej.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives