Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 2895 ggr
jeanettee
0

Nervös Elsa

Vet inte om någon kommer ihåg mig men jag hängde här inne en hel del i våras när jag hade köpt min lilla Elsa och trots att hon inte är en Bichon så var jag välkommen här i alla fall. =P

Och nu är jag tillbaka! Och med mig har jag lite problem. Det är så att mitt lilla hjärta har gått och blivit så himla nervös.

Hon vill inte gå fram och hälsa på nytt folk, antingen så är hon helt ointresserad eller så är hon nervös och rädd. Om någon skulle ta i henne när hon är så så blir hon väldigt uppstressad vilket är förståligt men så till den grad att jag nästan är lite orolig för att hon kommer hugga. Nu är hon en ganska liten hund men det är i alla fall inte något jag vill ska hända så klart. Jag tvingar henne inte att hälsa på någon men ibland så är det ett måste. Idag var vi tex. hos veterinären och det slutade med att han fick söva henne för att kunna göra en öronkoll. Plus att hon är juh långhårig och hon blir klippt ca. 2 gånger om året.

Jag har gått på olika hundkurser och har då fått svaret att hon atagligen har dåligt självförtroende men hur jobbar man upp sånt? Hon är inte nervös och rädd hela tiden, det är bara när de där tillfällena kommer. Annars springer hon omkring som vilken hund som helst.

Lite nervös har hon alltid varit men inte så här. Som någon kanske kommer ihåg så bröt hon benet för lite mer än ½ år sen. Det blev då många besök hos veterinären och det tror jag spädde på hennes nervositet en hel del

Kan tillägga att jag inte tycker att jag är en sån matte som är väldigt överbeskyddande. Jag fjantar inte med henne så att säga så jag hoppas och tror inte att hennes beteende kommer från mig. =)

LinaK
0

Vad kul att se dig igen, hoppas du är kvar för att stanna ett tag Glad

Du kan läsa min tråd: Algots förändring
Jag vet precis hur det är att ha en reserverad hund, Algot är precis som du säger, dock går det inte så långt att han inte kan hanteras av trimmare eller veterinär. Eller att han var nära att huggas.

Jag skulle rekommendera dig att börja på agilitykurs med henne. Algots självförtroende växte enormt när vi började med det. Plus att det är en rolig syssellsättning. Man behöver ju inte träna för att bli agilitychampion, men för Elsas skull Glad
Annat som kan öka hennes självförtroende är sökövningar (gömma godis och leksak)
När ni är ute i skogen så kan hon hoppa upp på stockar och stenar och få mycket belöning av dig.

Annars har vi alltid låtit Algot ta det i hans egna takt, har någon frågat om dom får hälsa har jag direkt sagt att han är reserverad men att personen får göra ett försök bara han inte blir påtvingad att hälsa. Har han då inte velat nosa på personen så har vi bara sagt att han inte ville idag, och sen gått vidare. Sen har det inte varit mer med det.

Sen är det ju bra att utsätta henne för människor som är lugna och som är med i träningssyfte, kanske några arbetskamrater. Då får du informera dom om vad som gäller. Tillexempel så kan dom ge Elsa något hon gillar (kanske korv, köttbulle) Det enda dom då gör är att ge henne godbiten och sedan är det bra. Sen fortsätter man så tills man ser att hon är redo för nästa steg.

Hoppas det löser sig för er! För jag vet hur jobbigt det är med en reserverad hund.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

jeanettee
0

Åh vad glad jag blir! Som med mycket annat har jag trott att jag varit helt ensam om det här och att jag har gjort något fel.. =/ Och det har jag kanske jag har och varit för snäll mot andra människor men inte mot Elsa genom att de har fått tränga sig på fast hon har visat att hon inte riktigt vill. Men jag bättrar mig.

Men för att komma till något roligare, jag har faktiskt tänkt att gå agility med henne! Hon har mycket energi och när det väl gäller är det full fart i henne. =)

Jag fick rådet av min uppfödare att inte gå med henne i mörker, var det något du märkte av? Att Algot inte riktigt gillade mörkret? Elsa verkar inte så värst mörkrädd men om det är något oförberett ljud så blir hon lite skakig för en kort stund.

Usch, det är väldigt tråkigt måste jag säga. Idag när vi var hos veterinären blev jag jäklit ledsen faktiskt, mest för att det var jobbigt att se henne så uppjagad och stressad men också för att det kändes så hopplöst.

Men agility var det! Får ta det till våren när det sätter igång då. =)

Och svar ja, jag ska nog stanna lite längre den här gången. =P

LinaK
0

Du är absolut inte ensam ska du veta! Om du behöver stöttning eller råd är det bara att skriva ett PM till mig Glad

Jag var precis som du innan, snäll mot människorna som ville hälsa på Algot, jag var inte snäll mot Algot. Men jag lärde mig att acceptera att han var en reserverad hund, och jag tror att han märkte att jag började slappna av och förstod då att det inte var farligt med andra människor.

Algot har aldrig varit rädd för mörker eller andra ljud. Det har endast varit människor han varit reserverad mot. Jag tror inte man ska börja undvika mörker, då märker hon ju att en förändring sker vilket kanske kan göra henne orolig.
Hur gammal är lilla söta Elsa nu? Tiden går ju så otroligt fort. De kan ju komma in i sina små perioder där dom beter sig underligt.
Har själv en jack russell här hemma som gått från att vara ett vilddjur utomhus till att bete sig som en ängel Flört 

Jaa jag rekommenderar verkligen att du går en agilitykurs med henne, jag tror att du kommer att se skillnad.
Min agilityinstruktör sa inför alla kursdeltagare på sista lektionen att Algot var den som hade utvecklats mest. Han var så osäker på allt och alla när vi började, men det skedde en stor förändring.
Därför tycker jag du ska göra ett försök Glad Lägg in en intresseanmälan hos din klubb så sätter dom nog upp dig på en lista. Säger det eftersom agilitykurser brukar vara väldigt populära.

Som sagt är det något du vill prata om så hör av dig via PM Glad Jag vet precis hur du känner dig.

jeanettee
0

Min lilla hjärta fyllde 1 år precis nu vid årsskiftet och det är verkligen det bästa jag har gjort i hela mitt liv, att köpa henne. =) Hon genomgår sitt första löp just nu och jag vet inte om det kan ha bidragit till att hon betedde sig som hon gjorde hos veterinären. Dock så har jag sett lite de här tendensera förut men vet som sagt inte om det var löpet som nu puttade henne över kanten så att säga.

Men som sagt, snäll mot Elsa och en bitch mot omgivningen får det bli från och med nu. ;) Och agility, det tror jag verkligen kan vara bra för henne.

Sen tror jag att jag själv har börjat komma in i det helt och hållet nu. Jag har alltid haft katt förut och med tanke på att Elsa är min första egna hund så är det en stor omställning. Men som sagt, absolut det bästa jag någonsin gjort. =)

jeanettee
0

Hörredu, en liten fråga. Låter du era hundar sova i sängen? Elsa gör det men tänkte om det kanske är bättre för hennes trygghet och självsäkerhet att känna att hon klarar att sova själv i sin bädd på golvet liksom..

thric
0

Tikar blir ju lite konstiga strax innan löpet o under. sen så tycker ja du ska ta detta med en nypa salt att hon inte vill hälsa o så, de går nog över. Dom har ju perioder.

Till nått annat nu, när min hund var rädd/osäker/nervös för människor med mössor o sånt så sprang hon runt me svansen mellan benen o var jätte knepig skulle inte hälsa eller nått när de kom folk på besök men då började vi med att hon fick de bästa hon vet -OST av alla dom som kom in till oss med mössa för att hon skulle lära sig att dom var bra/snäll. Så om din tjej är reserverad mot ex. kompisar eller folk som kommer o hälsar på, tvinga inte på henne men visa henne att de finns gott som hon kan få komma o ta. Ja vet inte om de funkar i din situation ja är ingen hundpedagog men för mig funka de med mössa-situationen.

Säng situationen då. Om hon är van att sova med er låt henne göra de om hon vill tycker ja, men låt henne då komma själv annars så kan hon ju ligga i sin bädd. ja tycker hunden ska få avgöra vart den ska sova i situationer när dom är van att sova i sängen.

jeanettee
0

Hon är inte så nervös när det kommer till vänner som kommer hem till mig. Visst, det tar ett tag innan hon är helt bekväm med dom men det har jag börjat inse är inget att göra åt. Det får ta den tid det tar. =) Men tack för ditt tips.

Och angående sängen har jag själv kommit fram till detsamma. =)

Jag har bestämt mig för att försöka jobba på hennes självförtroende från grunden. Jag berömmer henne när hon hoppar upp på höga saker och jag har redan börjat se små förändringar hos henne vilket är roligt. Ska även börja på agility med henne under våren. =)

LinaK
0

#7 Ge henne den tid hon behöver, och träna upp hennes självförtroende med lite olika övningar som du fått tips om (sökövningar är bra för självförtroendet)

Lycka till med söta Elsa, och håll oss gärna uppdaterade! Glad