Öroninflammation
Var hos veterinären igår med Elsa och fick en massa mediciner för lite problem hon fått med ena örat. Och i jakten på att försöka ta reda på hur det kommer sig att hon har fått det nu så kom han med några teorier;
- plockat öronen. Elsa har en hel del hår i öronen och har då plockat dom för att det inte ska bli såna här problem men veterinären sa att det kanske är just därför hon fått det nu. Att det har stimulerats genom just hårplockningen eller vad man ska säga.
- tuggben av diverse slag. Elsa fick ett tuggben i adventspresent och det har varit favoriten sen dess och han sa att det kanske kunde bero på det. Han pratade även om att Frolic inte är bra.
Någon som känner igen nåt? Åsikter? Råd? =)

Tyra har också haft problem med öronen, men då har det mest varit svamp. Detta har blivit på grund av att hon har hängande öron med hår som täcker.
Efter ett bad är det därför viktigt att tänka på att man sätter upp öronen med en snodd eller liknande för att släppa in luft så att hörselgångarna torkar.
Blir fukten instängd i örat så bildas det ofta svamp. Vi har också en receptfri vätska för öronen med bakterier som gör att svamp inte trivs i öronen, det häller vi i Tyras öron ungefär var tredje bad.
Men om det kan gå så långt som till öroninflammation vet jag inte, men det låter som att det borde hänga ihop.
Vad jag inte förstår är hur ett tuggben kan orsaka öroninflammation, det låter konstigt enligt mig. Förklarade veterinären på vilket sätt detta hänger ihop? Och att Frolic inte är bra i för stora mängder vet vi väl, men hur hänger det ihop med att Elsa fått öroninflammation?
Om det är någon som har en aning om hur denne veterinär resonerat så vill jag gärna veta, för är det så att tuggben kan leda till öroninflammation så vet jag en sm kommer att städa undan några stycken när hon kommer hem från jobbet i dag (jag alltså!) 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Alltså, som jag fattade så är det för att öronproblem klassas som hudproblem och det kan man då få genom fel kost (Frolic) och att det skulle vara något speciellt i tuggbenen som påverkar det. Men jag vet inte, tyckte att det lät märkligt.
Nu har jag faktiskt inte badat Elsa på att bra tag så jag tror inte att det är det som orsakat det. Plus att hon avskyr att få vatten på huvudet så när jag badar henne så brukar jag bara blöta med min hand på och runt huvudet så att säga.
Dock så fullkomligt älskar hon snön nu och brukar gnugga runt huvudet i den. Vet inte om det kan ha gjort att hon fått in vätska i öronen.
Det kan nog mycket väl vara snön, om hon leker och drar huvudet i snön så fastnar det ju nästan garanterat snö och när ni går in så smälter det och så blir det fukt i örat!
kolla hennes öron efter ni kommit in och torka dem med en handduk och en liten bomulls tuss i örat (torka ur örat med bomull skadar inte att göra varje dag)
------------------------------------------
Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

Har ni nåt tips på hur man ska göra det hela lite smidigare när det kommer till att tvätta öronen? För just nu är det ingen fröjd kan jag erkänna.. Hon piper hela tiden trots att jag mutar henne med godis så att det inte ska bli allt för obehagligt för henne. Jag behöver inte "mordhålla" henne men det är inte långt ifrån.. =/ Det verkar som att det är själva öronrensen och dropparna som hon har svårast för, när jag tvättar ur med bomull verkar hon bara tycka det är skönt. Vill bara inte att det ska bli ännu en sak som blir jobbig för henne, öronen alltså.
Man plockar ju öronhåret just för att förhindra öroninflammationer
Men ja jag vet inte.
Förstår heller inte varför tuggben skulle vara boven i dramat, veterinärer brukar ju oftast rekommendera tuggben.
Tycker det låter som konstiga slutsatser veterinären kom med. Var han/hon specificerad på just hundens sjukdomar?
Öroninflammationer är inte alls ovanligt på hundar med lite hängiga öron och mycket päls, speciellt inte denna årstid då det är fuktigt och blött. Hon har säkert fått fukt i sina små öron.
Sen det här med att göra det behagligare för henne att ned öronrenset och dropparna vet jag faktiskt inte. Tror det bara är att inte göra för stor grej utav det. Gör det så fort du bara kan, sen ge massor av belöning iform av lek eller godis (vad hon bäst gillar)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag vet, tyckte allt lät lite märkligt. Men jag kör på med behandlingen och sen kommer jag fortsätta plocka för det är det som känns rätt. Jag tror mer på att hon har fått in fukt så får försöka hålla koll på det.
Hon har bara inflammation i ett öra men jag har märkt att hon har börjat klia i det andra örat, det kan väl inte skada om jag kör lite öronrens i det trots att han inte sa något om det? I förebyggande syfta så att säga.
Sätt in lite bomull i öronen när du ska bada så slipper du få in vatten i öronen. Var noga med att torka öronen efter att ha varit i snö o så dom får nog mer fukt än vad man tror där.
Jag har aldrig haft en hund med öroninflammation. Men min hund hade sin första svampinfektion i öronen på över 11 år i år. Då sa veterinären att håren i öronen kunde bidra, men samtidigt inte borde tas bort eftersom de även skyddar. Det är en Japansk spets jag har och inte en Bichon, kanske jag ska tillägga.
Just Frolic slutade jag ge för alltid för många år sedan när "min" djuraffär slutade sälja det eftersom det är så allergiframkallande.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hur är det med Elsas öroninflammation?
Algot hade öroninflammation , eller en lindrigare variant, när han var valp. Stackarn var så dålig på natten, han spydde någon gång och var allmänt slö. Stackaren! Det hela var inte roligt alls eftersom vi var bortresta, men jag ringde jourveterinären och dom sa att det inte var någon fara. Jobbigt när dom små är sjuka 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Det är bättre, vi har slutat med hela kuren så nu är det bara att jobba förebyggande för att det inte ska hända igen. Plocka eller inte plocka är väl den stora frågan men jag tror mer på att det berodde på fukt i öronen så det är det jag ska jobba på. Kommer nog fortsätta plocka men händer det igen så får jag nog tänka om.
Naej det tar fasen på en när det blir nåt sånt här, även om det är ett relativt litet problem. Man tänker vad man har gjort för fel och att det är ens eget fel för att hon nu faktiskt lider av det. Men man lär så länge man lever heter det juh. =)
OT nu: herremintid vilket väder det är idag! Vi har haft strålande sol vilket är underbart men det blir också problem, denna halka! Det är isgata där jag bor och Elsa är inte glad kan jag säga! =P Hon glider omkring som Bambi och försöker hitta snö som hon kan gå på. Vi ser nog ganska roliga ut på våra promenader. =P Matte glider nämligen omkring i ett par gamla sneakers. Mindre lämpligt i detta väder kan jag informera er om.