klippa Bichon
Hej! Jag klipper min hund själv så gott det går. Undrar lite över hur ni klipper runt nosen och ögonen?
Min tik har mycket brunt hår både under ögonen och mycket runt munnen, runt nosen. Även i muschen och hakan.
Kan man klippa ned lite så att hon ej får långt hår runt munnen?
Tacksam för svar.
Vad har du för typ av bichon?
Jag har en Bichon Frisé och de ska ju ha kortare under hakan och runt nos partiet, dock rinner det ur min lilla tjejs ögon med och jag brukar klippa ur små men många röda partier där pälsen är längst och mest missfärgad.
Det dämpar ganska mycket och man tänker inte så mycket på det som är kvar. :)
Hoppas detta är till någon hjälp :)
------------------------------------------
Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it
Jag klipper min med vanlig frisörsax runt ögonen. Det finns ju trubbiga småsaxar om man är rädd att sticka hunden i ögonen, eller om hunden har svårt att sitta still
Finns även små mini rakapparater (verkar mycket behändiga) som man kan raka håret kring ögonvrån.
Jag klipper även runt munnen då det blir missfärgningar. Man får helt enkelt prova sig fram. Ska man ändå inte använda hunden till utställning så spelar det inte någon roll hur hunden ser ut.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1 jag har också en tjej med rinnande ögon, har du hört nå bra tips på hur man minskar? vart kommer din ifrån?
Jag rekommenderar dom här saxarna som tunnar ut att anv. under nosen (precis ovanför överläppen) de håret spelar ingen roll om de är kortare än mustachen… sen kan man ju klippa lite som man vill. Men just de håret brukar alltid hamna in i munnen när de börjar bli långt tycker ja..