5 frågor om Er vardag med hund.
1. Hur ser din vardag ut med din hund?
2. Vilka olika rutiner har ni?
3. Och vad har förändrats sedan ni skaffade hund?
4. Vad är det bästa med att ha hund?
5. Vad är det sämsta med att ha hund?
Är nyfiken 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hur ser din vardag ut med din hund?
Jag pluggar på distans så jag lägger upp så gott som alla mina dagar som jag vill. Därför ser min vardag olika ut från dag till dag.
Vilka olika rutiner har ni?
Det enda vi har rutiner för är morgon- och kvällsrastning, det sker runt samma tider så gott som alltid.
Och vad har förändrats sedan ni skaffade hund?
Det enda jag kan komma på som förändrats är att jag måste planera om jag ska vara borta ett par timmar eller mer.
Vad är det bästa med att ha hund?
Det finns alltid en vän vid din sida!
Vad är det sämsta med att ha hund?
Det enda som jag kan komma på som är negativt är att det ibland blir lite pusslande om man måste ha hundvakt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag går i skolan men killen jobbar enligt schema och då är det väldigt lätt att pussla så att hon inte behöver vara ensam mer än någon timme. Men annars så ser min dag ut såhär:
06.00 vaknar
06.15 går på en promenad med sindra
06.45-07.00 kommer hem och byter om till skolkläder
07.10 äter frukost, sminkar mej
07.30 cyklar hemifrån till skolan
(beroende på hur mycket jag har i skolan så slutar jag 13 eller 15) men det ser ut på samma sätt)
13.30/15.30 Kommer hem och tar ut sindra på promenad
14.50/16.30 Kommer hem igen och äter, kollar på tv, borstar sindra och sitter vid datorn tills jag blir hungrig igen och lagar mat:)
18.30 ätermat
19.00 diskning och efter det beroende på vilken dag så badas sindra så att hon blir fin:) Ibland så duschar jag henne samtidigt som jag duschar
omkring 20.30 så går vi ut på kvällspromenad och kvällsjogging
21.30 Kommer hem, jag duschar och sindra får aktiveringsleksak
22.30-23.00 Sova
Min kille brukar åka hemifrån vid 11.30 eller 13.30 Ibland så börjar han tidigt som 8 men då brukar han komma hem vid 12-14 igen. Vissa dagar så jobbar han jättemycketo och då åker jag hem tidigare ifrån skolan och ibland så får hon vara hos hundvakten
**2. Vilka olika rutiner har ni?
**Inte så många mer än att alltid när vi har kommit hem så ska sindra tas ut oavsett tid.
**3. Och vad har förändrats sedan ni skaffade hund?
**Nästan hela livet, nu finns det någon annan som litar på en så nu har jag anledning att komma hem och gå ut med henne eller annat annars å misskötte jag väldigt mycket innan
**4. Vad är det bästa med att ha hund?
**Allt, det är mycketlättare med att säga det negativa…
**5. Vad är det sämsta med att ha hund?
**Att man kan bli väldigt låst och att gå ut i varje väder dock har jag en tjej som verkligen inte orkargå ut tidigt eller i spöregn….
Eftersom jag pluggar på distans så har vi mycket tid tillsammans, brukar inte lägga upp det på något speciellt vis, utan tar det mer som det kommer.
**2. Vilka olika rutiner har ni?
**De enda fasta rutinerna är att vi går ut var 4-5 timma (eftersom han ännu är valp) Och maten får han morgon middag kväll. Det och morgon och kvällspinket är väl det enda fasta rutiner.
**3. Och vad har förändrats sedan ni skaffade hund?
**Jag själv kommer ut mycket mer, satt mycket mer inomhus innan vi fick honom. Har skapat nya kontakter tack vare honom. Men sen så kan vi ju längre inte göra några spontana saker som vi gjorde innan, som att åka in på en shoppingrunda eller åka till Ullared. Men det är sådant man får ta ;
**4. Vad är det bästa med att ha hund?
**Att man alltid har en trogen vän som finns där, man kommer ut och träffar folk.
**5. Vad är det sämsta med att ha hund?
**I vissa tillfällen kan man känna sig lite låst, men det är ju ett val man själv gjort. Och jag var medveten om det från början. Man kan inte göra de spontana sakerna man gjorde innan. Men det är ju bara petitesser 
Fler som vill berätta lite?
puttar denna!

1. Hur ser din vardag ut med din hund? På vardagarna går jag upp lite innan 7.00 och går ut med Tyra. Vi tar en ganska kort runda så att hon får göra sina morgonbehov. När vi kommer hem vid 7.30 får hon mat - som hon oftast äter när vi är ensamma hemma men oftast låter bli att äta när husse är hemma eftersom då lockar det mer att gå in och sova bredvid honom i sängen. Om min sambo är ute och jobbar (jobbar på båt två veckor och är sedan ledig i två veckor) så lämnar jag henne hos dagmatte (grannen) och hennes shih tzu-bästis Lady och så busar de hela dagarna. Om min sambo är hemma så pussar jag dem hejdå och går till jobbet.
När jag kommer hem från jobbet på kvällen så blir det oftast inte så många knop gjorda. Vi myser i soffan och går några kiss-rundor innan vi kryper ner i sängen vid tolvsnåret.
Om helgen så brukar vi busa en massa, träna lite och gå några längre rundor. Ofta träffar vi en massa hundar i området som Tyra får busa av sig med och så myser vi till det på kvällen.
2. Vilka olika rutiner har ni?
Vi går ut var fjärde timma, Tyra får mat på morgonen och på eftermiddagen, vi busar lite varje dag och har vårt obligatoriska kvällmys under filten i soffan vid åttatiden. Så fort jag rör vid filten så vet Tyra vad som vankas och kommer struttande och sätter sig framför mig och väntar på tillåtelse att hoppa upp i soffan och krypa in under filten med mig. Så mysigt
3. Och vad har förändrats sedan ni skaffade hund? Allt! Man måste planera allting så mycket bättre än man gjorde innan. Tidigare kunde man bara bestämma sig för att dra i väg någonstans och vara borta några timmar, nu måste man kolla om hunden kan följa med eller om hon får vara hos grannen en stund.
4. Vad är det bästa med att ha hund? Innan kände vi inte så många i området här, man hälsade lite men inte så mycket mer. I dag snackar man lite med alla andra hundägare - det är som en egen liten klubb. Dessutom är en hunds tillit och gränslösa kärlek bland det finaste som finns. Det finns ingenting jag hellre ser det första jag gör på morgonen än lilla Tyras liggandes på rygg med alla fyra ben i vädret och sover på det som brukade vara min huvudkudde. Fantastiskt!
5. Vad är det sämsta med att ha hund?
Det är väl i så fall att man inte kan vara lika spontan och impulsiv längre. Man blir ganska bunden när det gäller att gå ut och äta middag, svira en natt på stan eller något så enkelt som att åka till ett shoppingcenter och fördriva dagen där.
Men det är värt dessa uppoffringar, ingenting är bättre än en hunds kalla nos i nacken 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
1. Vi går upp vid 7 och då får båda hundarna komma ut på tomten för att utgöra sin behov och busa lite, haha! Sedan skäller de när de ska in =) De har torrfoder och vatten, och torrfodret har de fri tillgång till. Sedan åker vi till skolan och jobbet, mamma kommer hem på lunchrasten och släpper ut dom, och farfar brukar även gå ut och gå en promenad. När vi kommer hem från skolan får de gå ut igen, jag brukar gå en kort promenad. Sedan får de gå ut när pappa kommer hem vid 19 och sedan ytterligare en gång runt 22, innan vi går och lägger oss. :)
2. De enda rutiner vi har är nog rastningarna på morgon och kväll! :)
3. Tycker att alla har blivit gladare på ett sätt :) Och eftersom vi går mycket promenader känner man sig glad jämt! =)
4. Tycker allt är roligt! Träning, sovmornarna i sängen tillsammans med Siri, promenader, kasta boll, ja allt! :)
5. Det kan nog vara om de är skadade och man är så orolig så man inte vet vart man ska ta vägen, det tycker jag är jobbigt!