Skillnad mellan raserna?
Jag funderar på vad det är för skillnader mellan Coton de Tuléar och Bichon Havanais?
Ni som har dessa raser eller träffat dem osv. berätta gärna vad det är för skillnad på dem?
Jag tycker båda är såååååå fina, men vad skiljer dem åt och vad fick er att välje just den ras ni valde?
Jag gillar små hundar och dessa två raser är så fina… 
Håller med dig om att båda raserna är superfina! Jag valde mellan coton och havanais, slutade ju med en havanais vilket jag INTE ångrar
Av dom erfarenheterna jag har är att havanaisen är lite lugnare än en coton, oftast är det fullt ös hela tiden på en coton, medans en havanais tar det lite lugnare. En coton kan ha förmågan att skälla en del om man inte tränar stenhårt från början. En havanais är oftast inte speciellt skällig. Vad jag har förstått är en cotons päls lite fogligare att ha att göra med, tovar sig inte lika lätt som hos havanaisen. Men såklart är ju regelbunden pälsvård viktigt hos båda raserna. Coton kan också ha en förmåga att hoppa en del, dom kan hoppa riktigt riktigt högt ;) Oftast trivs havanaisen mest på marken
Som med allt annat finns det såklart undantag! Men det är såhär jag har uppfattat raserna.
En annan sak är ju färgen, en cotte är ju alltid vit (med vissa inslag av grått osv) medans en havanais kan ha en massa olika färger, vilket jag tycker är charmigt. Cotten är mer ovanlig än en havanais vilket också kan vara roligt, att ha en lite mer ovanlig ras 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1: Tack för ditt svar
Jag förstår att du valde en Havanais, de är så fina och lite roligare då det finns lite olika färger på dem. Men, jag har insett att ska man ha en med lite färg så måste man välja en rätt mörk valp… visst tänker jag rätt?
Coton verkar vara en mer aktiv hundras… dvs. lite mera livliga. Är båda raserna lika lättlärda?
Där jag bor uppe i norr verkar det bara finnas en Coton uppfödare och flera Havanais uppfödare, så visst är Coton en mera ovanlig ras.
Vad fick dig att välja just Havanis? Om du skulle köpa en till hund vilken ras skulle det då bli? 
Kom på en sak till… är raserna ungefär lika stora och har ungefär lika mycket päls?
#2 Vitt/ljusfärg kan ju vara lite opraktiskt i vissa tillfällen, hunden blir lätt att se skitig ut. Medans på en mörk så döljer det sig lite bättre
Ja vill du ha en lite "mörkare" havanais så ska du välja en valp med mörk färg, svart med andra färger som inslag. Dessa kan ju förändra sig lite i färgen också, men dom blir ju ändå mer mörk än vad en sobelfärgad hund är. Min hunds kullsyster var kolsvart när hon föddes nu har hon en väldigt speciell färg, typ lite brungrå aktig, så även det svarta kan förändras. Men tror inte det är speciellt vanligt. Dock är du ju ganska spännande eftersom man aldrig riktigt vet vad ens valp kommer få för färg
Det är ju bra att havanaisen är godkänd i alla färger.
Ja coton upplever jag som mer livlig, jag skulle säga att båda raserna är lika lättlärda. En havanais lär sig saker mycket snabbt, samma sak med en coton. De är otroligt smarta hundraser båda två.
Jag valde havanaisen dels pågrund av deras psyke, de är lugna när det behövs. De blir sällan skälliga vilket cotten lätt kan bli. Men sen så tänkte jag lite på pälsfärgen. Det verkar så opraktiskt med en vit hund 
Svarar på dina frågor i inlägg #3 också; Ja dom är i princip lika stora, det kan variera såklart. Men oftast är havanaisen lite lägre i manhöjd och lite längre i kroppen, och lite mer massiva. Cottarna är lite lättare i kroppen, och väger inte så mycket. Hanarna ska väga max 6 kg och tikarna max 5 kg. Havanaisernas vikt kan variera otroligt. Min hane väger bara 5,5 vilket är rätt lite, "vanligast" är nog 6 kg och uppåt för en hane.
Om jag skulle köpa en hund till, skulle det bli en till havanais. Så otroligt underbar hundras! Älskar denna ras, för den är så allsidig. Den är lugn när det behövs och den är livlig och alert när man vill
Hoppas du fått några svar utav mitt långa svar! haha 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se