Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 2395 ggr
kicmat
0

Att sterilisera eller inte?

Vi har funderat på att sterilisera Joy.Största anledningen är att hon inte ska ha valpar. Risken för ev. livmoder inflammation försvinner samt juver cancer. Hennes löp har varit lite jobbiga, inte minst för henne. Hon blir trött, äter inte och är allmänt ganska ovillig till det mesta. Sen kommer skendräktigheten, oj oj oj. Allting som går att bädda ner i soffan åker dit, vill inte leka, matvägrar åter igen. Hon ser mest lidande ut. Det blir nästan 3 mån som hon inte är sitt vanliga pigga jag.

Så av dom anledningarna (finns en hel del till) tror vi att hon skulle må bättre om hon blir steriliserad.

Vad tycker ni?

Emma-U
0

Vi funderar på exakt samma sak. Kan inte heller bestämma oss för vad som är bäst…
Tyra ska inte heller ha valpar, hon blir riktigt trött av både löp och skendräktigheten. Äta? Nej, det vet hon inte vad det är under den här tiden.
Så egentligen vet vi att det är bäst att sterilisera henne - men det är så svårt att komma till skott liksom.

Det vi är rädda för är att hon ska bli en annan hund. Man kastrerar hanar för att lugna ner dem, likadant kan det bli med tikar. Det är vi väldigt rädda för, för som hon är i dag är hon perfekt. Hon älskar att busa men kan också koppla av. Det är lätt att få igång henne att leka och hon är så pigg och glad nu på höst/vinter.
Det vill vi inte bli av med, vi vill inte få hem en annan hund.

Så går våra funderingar just nu.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

SaraC
0

Måste bara inflika att en sterilisering inte gör att tiken slutar löpa och inte alls har någon inverkan på juvertömerer eller livmoderinflammationer, det får man bara vid en kastrering, det vill säga när man plockar bort livmoder och äggstockar.

Jag har inga personliga erfarenheter av kastrering av hund, men håller på med en artikel om ämnet som kommer snart.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

kicmat
0

#2 Nu menade jag att vi skulle kastrera henne. Trodde att man kallade det sterilisering när det gällde tikar, och kastrering av han hundar.

#1 tänker ungefär lika som er när det gäller lynnet på Joy. Man vill ju gärna att dom ska fortsätta vara samma hund när dom vaknar upp. Men man får väl se till att dom håller igång. Tror hon kommer att må bättre i slutändan och det är ju det som är viktigast.

Emma-U
0

#2 Jag menar också kastrering, hade samma uppfattning som kicmat.

#3 Jo, men tänk om *knack knack ta i trä* de lugnar ner sig oerhört mycket och bara blir tråkiga. Det skulle vara bland det värsta som skulle kunna hända. Jag har pratat med några veterinärer om detta och de säger att det finns de hundar som lugnar ner sig men det finns också de som fortsätter leka på som vanligt. Det känns som att det är lite gambling, 50% risk att hon lugnar ner sig och blir "tråkig" och 50% chans att hon fortsätter busa och springa på som vanligt.
Sen kan jag tänka mig att det blir vad man gör det till, fortsätter man själv i vanlig ordning så borde ju hunden också hänga med liksom…

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

SaraC
0

#3 Ja, nej det är som sagt två olika saker. Ville bara inflika så att det inte blir fel för er.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar