Bichon iFokus

Bichon

Etikettlydnad
Läst 3620 ggr
ZerosMatte
1

Gå i koppel?

Vi har en liten havanais kille på ganska precis 4 månader. Vi har börjat gå promenader runt kvarteret med honom ibland, men det går verkligen inte bra!

Han är i andra lägen otroligt lättlärd och vill verkligen lära sig också, men just promenaderna fungerar som sagt dåligt. Han vill nämligen mer eller mindre springa HELA tiden och det blir ett konstant drag i kopplet vilket inte är särskilt roligt för någon.

De tips jag tidigare fått är att ge ett kort ryck bakåt/snett bakåt med kopplet samt att backa något steg för att han ska känna att man inte kommer framåt för att man drar. Detta tycks inte ha någon som helst effekt på honom. Ibland sliter han så pass att han mer eller mindre går på bara bakbenen. Jag vill kunna på gå på lugna sköna promenader med min hund, men HUR ska jag lära honom att inte dra?! Visst, han är fortfarande liten, men något litet framsteg borde man väl kunna få till?

Emma-K
0

Jag är inte mycket för ryck i koppel metoden, då jag tycker bara att det mest skapar obehag för hunden och du vill ju ha en hund som gör saker för att det är kul istället för att "gör jag inte detta så kommer det där obehagliga igen" ^^

Jag kan inte säga att den här metoden är rätt för er och löser alla problem.
Men jag kan däremot tipsa om några olika metoder som kanske kan passa er och hjälpa er att lösa problemet.
hoppas du hittar något som verkar intressant, lycka till och skriv gärna om hur det går för er sen Glad

några olika metoder är:

Så fort han drar så stannar du och du går inte förens han kommer tillbaka till dig eller helt enkelt när koppler är slakt (då kan du belöna med något som han gillar)
så upprepar du denna proceduren varenda gång han drar.

Sen kan du ha godis med dig och en leksak så går du och droppar godis lite då och då och ibland tar du leksaken och droppar så han märker att det är kul att vara vid dig för man vet aldrig vad som händer.

Sen borde väll klickerträning funka, så fort han går med slakt koppel så klick belöning och drar han så ignonera det och så fort han har slakt koppel igen så klick belöning så borde han väll snappa upp det ganska snart.

Och sen kan du ju även hitta på olika aktiviteter under promenaden så det inte bara blir gå,kissa,gå,lukta,kissa osv kanske ett litet mini spår, eller hoppa upp på stenar, hämta pinnar, leka en stund eller kanske träna lite trix finns nog en hel del du kan komma på ^^
så väljer du någon/några aktiviteter under promenaden för att göra den roligare och att ni hittar på saker tillsammans :)

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

ZerosMatte
0

Jag tycker själv inte att det känns roligt med ryck i kopplet. Jag känner mig bara misslyckad som matte och det ger heller ingen som helst effekt på honom. Det var därför jag skrev mitt inlägg, för att kunna få andra tips som förhoppningsvis känns bättre för oss båda och kan leda till framsteg under promenaderna.

Jag tror inte att han tycker att det är tråkigt under promenaderna, men ditt tips om att droppa godis/leksak då och då kan kanske fungera på honom. Godis är det bästa han vet Flört Klickern ligger tyvärr bara och skräpar, borde kanske börja använda den också!

Läste ett tips på hundar i fokus tidigare idag. Att när han drar så att kopplet spänns backar man några steg, alltså inget ryck utan bara backa. Sen går man i en högercirkel så att han kommer på min vänstra sida igen och sen går man vidare. Provade detta inne i morse fast när han var tillbaka på min vänstra sida fick han sätta sig och titta mig i ögonen innan jag sa "då går vi" och började gå igen. Först gjorde han precis som han brukar, dvs. slet och drog, men sen typ andra försöket fattade han galoppen och skötte sig exemplariskt! Visserligen var det bara inomhus där allt är tyggt och känt, men ändå. Ska prova ute på gården, alt. fram och tillbaka ute på gatan bara sen så får vi se hur det går. Annars tror jag absolut att dina tips kan vara nåt! Tack! Glad