Bichon iFokus

Bichon

Etikett: raserna
Läst 5412 ggr
Limin
4

Bichon Frisé/Bichon Havanais...

Hej på er!

Nu äntligen har mina föräldrar på riktigt börjat fundera på att skaffa en liten hund… deras första hund Skrattande

De raser som de funderar över är Bischon Frisé och Bichon Havanais… berätta gärna vad ni vet och kan om dessa raser… ja allt ni vet och kommer på Flört

Sen funderar de på kön hane/tik… ja, vad är bäst?

Har sett massor med uppfödare som har Havanais… men hur är det med Frisé (tänker på västerbotten/norrbotten)?

Emma-U
0

Gå in och kolla på www.bbhc.nu samt på www.bichonfrise.se, där
hittar du många svar på dina frågor tror jag.

Själv har jag en havanaistik på snart 20 månader, hon är såklart underbar. Rasen är lättlärd, pigg och glad och väldigt sällskaplig. Nackdelen med rasen är om man inte gillar pälsvård - en havanais behöver kammas nästan dagligen..
Detsamma gäller egentligen för frisén om jag har förstått det rätt.. Bivhon-raserna är väldigt lika varandra på många sätt.

Det bästa tycker jag är om du kan få besöka två uppfödare med de två raserna, när man väl är där får man en bra uppfattning om vad det kan komma att innebära att skaffa en sådan hund. Där kan ju också uppfödaren svara på dina frågor som du har och kanske hjälpa dig till ett beslut Skrattande

Lycka till.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

queridos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar Bolognese, också en bichon hund :D
dom är underbara !

/ Cecilia Hanson

Emma-K
0

Pälsvården är även mycket tidskrävande på bichon frisén, men om du läser lite i de olika trådarna här och rasspecialerna som finns här så kanske du får ett litet hum om vad som passar just er :)

Jag har en Frisé tik på 4 år  och hon är helt underbar dock säger vissa av frisé uppfödarna att de inte passar för t.ex. agility och liknande aktiviteter men det gör dom!
De är så lyhörda och glada i att lära sig nytt, våran tik hänger med på allt utom långpromenader i regn då vägrar hon ;P

Men som sagt läs dig igenom olika trådar här och på rasklubbarna, och finns möjligheten för besöks så ta den.
Lycka till ^^

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it

Limin
0

Tack för alla era tips… Skrattande Ni har så fina bilder på era vovvar… Kyss

Det är inte jag som funderar på hund utan mina föräldrar och de har aldrig haft hund tidigare… så det är mycket att tänka på för dem. Men, de har funderat kring att skaffa hund i många, många år. Men, nu verkar beslutet vara på gång.. Skrattande De tycker alla Bichon raserna är superfina, de vill gärna ha en liten hund. De vill också ha en ren sällskapshund som är lätt att lära och som vill vara med på det mesta. De gillar att ta promenader, vara ute i skogen, åka iväg med sin husvagn osv. Min pappa är pensionär och min mamma jobbar bara halvtid… så det kommer att ha MYCKET tid för sin ev. lilla hund Skrattande

#2: Superfin vovve… jag själv älskar jag också Bolognese, men dom verkar så svåra att få tag på… i alla fall här uppe i norr. Är det din hund på bilden? Berätta gärna mer om rasen.

Limin
0

Kom på en sak till om man vill hålla pälsen inte allt för lång… är det ok att klippa dem lite (inte helkort päls) då och då? Och hur ofta får man räkna med att klippa dem per år?

queridos
0

#4 Jo, jag tror dom är ganska svåra att få tag på. Emilio, min hund, är min första hund. Pälsen kräver en del pälsvård men om man inte ska ställa ut hunden så gå ju pälsen att klippas. Själva rasen kommer från Italien. Många säger att bolognese är en bra första hund och det kan jag hålla med om !

går att läsa mer på ex,  http://sv.wikipedia.org/wiki/Bolognese (:

#5 Jag klipper min hund, eller inte Jag men jag lämnar in honom till klippning.  Jag tror jag klipper Emilio en/två gånger per år hos trimmare men jag brukar klippa lite runt ögonen själv ibland.

/ Cecilia Hanson