Bichon iFokus

Bichon

Etikett: din-hund
Läst 17527 ggr
kicmat
9

Vad bör en Bichon havanaise väga?

Vår lilla Joy väger idag 6,2 kg. Hon är snart 18 mån gammal. Jag tycker att hon känns bra i hullet, man kan känna revbenen om man trycker lite lätt på henne. Men det skulle vara roligt att veta på ett ungefär vilken vikt som är lämplig.

Hon äter 2ggr om dagen totalt ca 110 gr. Royal canin adult mini.

Vi är ute minst 3 ggr om dagen, så jag tycker att hon får bra med motion.

Vore kul att höra vad era hundar väger idag.

LillaBenice
1

vad jag ar hört och läst så är det MAX 6,5

LinaK
0

Det är väldigt individuellt med havanaiser, men runt 6 kg brukar dom ligga på som fullvuxna. Algot väger bara 5,4 kg och är hane. Det beror lite på föräldrar och bakgrund. Vissa havanaiser är större än andra. I rasstandarden står ingen angiven vikt, men man känner rätt fort om ens hund har för mycket hull.

Gå aldrig efter vikten på hunden, utan känn på hull =)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emma-U
1

Jo, det är verkligen individuellt kan jag säga. Tyra, bichon havanaistik på nästan 20 månader, väger mellan 7,4-7,8 kilo. Jag har också läst att en tik ska väga under 6,5 kilo, men det måste ju bero på hur stor hunden är också.

Tyra är absolut inte tjock, hon är normal för sin storlek. Hon är aktiv och leker mycket, så hon har säkert ganska mycket muskler också.

Det är individuellt helt enkelt, så lägg inte för mycket vikt vid det… Haha, vad vitsig jag var nu Flört

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

[Sarahansson1]
0

Amadeus 8 månader 5,8 kg

LinaK
1

#3 Ujujuj, vilken biffbrud du har Tungan ute väger 2 kg mer än Algot.

Algot måste verkligen vara liten, undra varför han är så liten Tungan ute

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mischell
5

Jag har läst att rasstandarden är 6 kg +- 2kg.

Min Bosse väger ungefär 5,8 kg : ) Men det är jätteolika. Vissa väger så lite som 4-5kg och andra kan väga upp till 10 kg utan att vara varken för små eller för stora. Det alldra bästa är som många andra här skrivit, att gå efter hur de känns i hullet istället för att haka upp sig på själva vikten.