allergivänlig?
Vilken av bichon raserna är det som är allergivänlig?
har hört att om man vill ha en allergivänlig hund att bichon kan vara bra för dom som är pälsallergiker. Men de finns ju flera bichon raser.. frisé, havanais.. Vilken är de av dom som sägs är allergivänligast? (:
// Michis
Vet inte just vilken som är mest allergivänlig utav raserna, men alla bichon-raser "klassas" som allergivänliga. Vet många allergiker som tål dessa hundraser. Sedan kan ju allergiker reagera på olika saker, vissa reagerar på hundens saliv, urin och andra kroppsvätskor, medans andra reagerar på pälsen/huden.
Uppfödaren till min havanais har två söner varav den ena (tror att det bara var en utav dom) är allergisk mot hundar, men inte mot coton de tuléar och bichon havanais
Det man får göra som allergiker är att prova sig fram, besöka uppfödare av den rasen man är intresserad av. Umgås med hundarna och se om man reagerar. Ta med en filt och lämna kvar och sedan hämta tillbaka och sedan ta hem den för att se om man reagerar
Men själv tror jag skarpt på att bichon-raserna är mer allergivänligare än vissa andra raser.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag är hundallergiker, men vi har en bichon havanaise. Jag känner inget av henne. Dessutom så är det jag som för det mesta badar o borstar henne. Men jag känner ingenting. Vi har haft henne i lite drygt ett år, så jag tycker att jag vid det här laget borde ha känt något men icke.
Det är en alldeles underbar ras, skulle gärna skaffa en till men det är kanske att utmana ödet lite för mycket.
Lycka till!
okej tack! då vet jag (:
// Michis

I vår familj så har vi två allergiker, en vuxen och ett barn.
Det vi gjorde innan vi köpte hund var att när han var 6 veckor for vi hem till dem och hälsade på. Då varken sonen eller maken reagerade överhuvdtaget när vi var dit så kände vi att vi kunde köpa just honom. Dexter är en blandras då hans mamma var en blandning av Bichon Frisé och Dvärgpudel. Hans pappa var renrasig Havanais. En glad och uttåtriktad liten kille som lika gärna ligger i sängen och blir kliad på magen som han busar med våra 3 barn. (1-6 år)
havanaisarna ska ha en allergi vänligarepäls:D

Vi har en frise' och en shih-poo och mannen tal frise' battre.