Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 5459 ggr
Emma-U
1

Har din hund visat aggression mot dig?

Som rubriken lyder, har din hund någon gång visat aggression mot dig?
Hur och i vilken situation hände det?
Vad gjorde du då det hände?

Följdfråga; hur långt anser du att det får lov att gå innan man antingen bör söka hjälp för problemet eller i värsta fall avliva hunden?

Kan bli en intressant tråd..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Nej det har Algot aldrig gjort, inte aggression, men en gång varnade han mig med tänderna när jag skulle reda ut en tova. Men det var givetvis mitt fel att den situation uppstod. Han bet alltså inte, men han visade att jag skulle sluta upp med det jag gjorde.

Om Algot skulle visa sig bita mig eller någon annan mer än bara ett "naffs" skulle jag med en gång ta kontakt med en bra intruktör som kunde hjälpa oss innan problembet blev ännu värre.
Sen det här med avlivning av hundar som biter och så tycker jag är en jätte svår fråga, för oftast så handlar det ju om ägaren. Men som sagt det är svårt Obestämd

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

mallanz
0

Gizmo är 8 år och har aldrig någonsin huggit någon, varken människa eller hund. Han har heller aldrig visat tänderna för någon i min familj. Däremot har han blivit biten 2 ggr av stora vuxna hundar, den första var en schäfer då han var valp så han fick ligga en natt på djursjukhuset. Den andra som höll på att ta ihjäl Gizmo var grannhunden som är en blandras i storlek som en schäfer, det hände 2004 då Gizmo precis fyllt 3 år.

Hanhunden som bor i samma hyreshus som oss, jag önskar faktiskt att hon flyttar eller avlivar hunden. För Gizmo är otroligt stressad då vi går kring min gård, alltså då vi ska gå ut eller är på väg hem, han nosar och morrar för han känner hanhundens revir där. Det är trots allt 5 år sedan det hände. Gizmo sprang fram till den hunden för han skulle hälsa, och då högg den Gizmo, hur hade det gått om det var ett barn som sprang fram?

xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

Bella-R
    0

Jag är absolut inte arg när jag säger detta, men jag känner att jag behöver få ut mina tankar ang denna tråd. Känns lite som att denna tråd var lite riktad åt mig eftersom att den startades bara ett par timmar efter att jag nämnde Benjis aggression mot mig i julklappstråden. Jag blir ledsen redan nu, kan inte hjälpa det, både för att detta är ett enormt känsligt ämne för mig att prata om eftersom då jag i dessa situationer flera gånger övervägt att ge bort honom, vilket gör fruktansvärt ont i hjärtat. Och jag vill påpeka tydligt att jag absolut INTE tolererar att Benji biter mig elr morrar mot mig elr någon annan människa!

Benji har som sagt huggit mig och andra människor några gånger, i situationer som han helt enkelt inte tyckt om. T.ex när jag borstat honom för hårt, försökt ta ett gott ben ifrån honom etc.

Jag mår verkligen dåligt över det, har ältat & ältat kring om jag har gjort nåt fel i min uppfostran, medan min pappa är säker på att det enbart är tonårsfasen som gör honom "hemsk" dom stunderna han morrar & visar tänderna och i vissa fall så långt som hugger till. Jag vet inte vad jag ska tro, har varit såpass deprimerad över detta att jag varit näraintill apatisk.

Jag vill tro att han har en jobbig tonårsfas (9 månader gammal), för han är en så enormt underbar hund på många sätt & vis, och jag hoppas innerligt att det är så.

Som sagt, jag är inte arg elr sur för att denna tråd startades, utan det jag nämnde i början var bara mina tankar kring varför den startades direkt efter att jag nämnde Benjis aggression mot mig.. jag har lätt o ta åt mig och är oerhört känslig när det kommer till känsliga saker som detta. Benjis aggression mot mig är bland det jobbigaste för mig nu, och i samband med stressen i skolan och att Benji blir jobbigare & jobbigare, är jag väldigt nedstämd för tillfället. Han betyder allt för mig, och smärtan när han biter mig går inte ens att jämföra med den psykiska smärtan i hjärtat.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
    Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
    Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
    -- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

mallanz
    0

#3 Jag kan bara säga av egen erfarenhet så har Gizmo aldrig bitit någon, varken människa eller hund. Han har heller aldrig visat tänderna åt någon hund. däremot är han arg på grannhunden som bet honom och skäller när han hör den ute. Gizmo är som sagt 8 år nu och jag har haft honom sedan han var valp, direkt från kullen.

Tråden var nog inte riktad mot dig, men den var ju faktiskt off topic från julklappstråden. Och här ska vi ju kunna dela erfarenheter då det kom på tal. Men som Lina säger, sök upp en instruktör och be om hjälp. Det är dags för det nu, då du redan funderat på att lämna bort Benji.

#1 Gizmo har jag luggat av misstag (vid utredning av tovor) så han har skrikit av smärta, men han har inte ens då visat tänderna åt mig. Jag skulle inte tolerera om han gjorde något sådant. Då han var valp försökte han jucka mot mitt ben en gång, jag sa ifrån direkt och han har aldrig gjort det sedan dess.

xo xo Malin ♥ Gizmo

Emma-U
      0

#3 Bella, det är inget personligt påhopp med denna tråd. Det var bara att jag kom att tänka på att vi inte haft någon sådan här tråd innan och kom helt enkelt att tänka på det när vi skrev om det i den andra tråden.. Så det är absout inte menat som något personligt riktat mot dig eller Benji, det var bara det att när ämnet kom upp så ville jag starta en ny tråd om det iställer för att fortsätta i den tråden..
      Dels för att jag tycker att det är intressant att veta hur andra ställer sig till det här med aggression och dels för att bichon-raserna ofta inte är särskilt aggressiva av sig och av den anledningen är det än intressantare att veta om någon råkat ut för något..
      Du får absolut inte tro att det är så.. Om du mot all förmodan uppfattar det på det viset ber jag om ursäkt, men det har inte varit min intention!

Kanske är det än viktigare att denna tråd startades nu då det finns folk som kanske undrar hur man ska gå tillväga och genom denna tråd kan få tips och råd.. Vi är ju här för att hjälpa varandra! Glad

--------------
      Emma - medarbetare på
      Bichon.iFokus

[Miseline]
      0

Jag vet inte om ni andra håller med mig, men för egen del tänker jag så här. Om en dvärghund (eller annan liten hund) skulle nafsa mig lite när jag t ex reder ut en tova, skulle jag inte bry mig så mycket om det. Självklart skulle jag inte låta andra hålla på med hunden, men ett litet nafs från en dvärghund, kan ju inte vara farligt. Man får förstås hålla ett öga på hunden så det inte ligger något medicinskt bakom, t ex, men annars tycker inte jag det är något att bry sig om.

mallanz
      0

#6 Jag håller inte med. Som sagt, läs mitt svar på #4
      Liten hund eller stor hund spelar ingen roll, en hund ska inte "nafsa", bita eller visa tänderna åt någon människa.

xo xo Malin ♥ Gizmo

LinaK
        0

#3 Jag är 100% säker på att Emma inte menade något illa med denna tråd, läs igenom hennes inlägg i #5
        Och jag förstår att detta är jobbigt för dig att Benji gör så, men försök ha tålamod med honom. Och tänk också på att träning lönar sig! Tänk över det jag skrev om en instruktör.

#6 Alla får givetvis ha sin egna åsikt Glad Men jag tycker så att en hund är en hund, oavsett storlek/ras osv. En liten dvärghund kan också ge otäcka bett, man ska inte luras av storleken. Sen handlar det ju mycket om beteende, det ena kan ju leda till det andra.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
        http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
        0

Nej, aldrig aggression. Däremot har han gjort ett mindre utfall och nafsat till husse ganska hårt på grund av rädsla. Han hade ont och kände sig trängd.

Tycker det är väldigt, väldigt viktigt att man skiljer på ren agression och på att hunden säger ifrån av en anledning. Självklart är det inte okej att en hund hugger till höger och vänster, men om hunden morrar, nafsar eller liknande när man till exempel råkar luva den är det väl inget konstigt med det. Då är det man själv som råkat göra illa hunden och hunden talar om att "hörrudu, det där gjorde ont". Eller om det handlar om någon annan situation där hunden känner sig trängd, har ont, är sjuk eller rädd.

Tyvärr blir många helt tossiga när hunden gör något och tänker att det är något fel på hunden. Istället för att ta det lugnt och försöka reda ut vad det kan ha berott på. Om det gått för långt, eller man bara känner att man inte klarar av det själv, ska man be om hjälp från någon duktig och utbildad instruktör/utredare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Rodtotten
        0

Båda mina hanar har morrat åt mig när jag skulle ta deras ben ifrån dem, så det har jag gjort många gånger nu och ingen av dem morrar längre utan låter mig ta benen. Bra tillfälle att träna, tyckte jag.

Emma-K
        0

2# jag tycker inte det är så konstigt om schäfern högg gizmo, klart att det är obehagligt om det kommer en annan hund rusande emot en.
        Han kände sig väll hotad.
        Och tycker inte dom skall behöva flytta för att din hund är lös och rusar fram till en annan hund..

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
        Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
        Blogg: Te-ki
        Foto: Bark it

SaraC
        0

#11 Håller med dig. Väljer man att ha hunden lös är det risker man får ta. Om hunden rusar ut i trafiken och blir påkörd anklagar man väl inte föraren för det.

mallanz
        0

Gizmo var valp och jag var på hundträff med andra personer som hade valpar, Ägaren kom med schäfern cyklandes och Gizmo rusade 200 meter och över en väg till cyklisten jag ropade efter Gizmo och sedan sa det bara pang så hörde jag Gizmo skrika och jag skrek på cyklisten att vad gör du? Det är bara en valp! han är bara en valp! jag skrek och grät samtidigt för jag trodde cyklisten sparkade på Gizmo. När jag var framme så lyfte jag upp Gizmo som var i chocktillstånd och schäfern hade bitit hål i höften, gizmo låg en natt på djursjukhuset för operation och det var ett nära att jag förlorade han den gången.

Jag har aldrig Gizmo lös. Det spelar ingen roll om Gizmo springer in i käften på en annan hund, den ska inte bita! Ägaren ska stå för hela veterinärkostnaden om en hund biter en annan hund. Det visste inte jag först men har ändå aldrig begärt ersättning av ägarna till hundarna som bet min hund.

Gizmo var tre år då han blev biten av grannhunden (som är några månader äldre än Gizmo) Han är större än en schäfer och en blandras som tomskäller rakt ut när den går.  Jag trodde Gizmo var den första hund den bet. Den har bitit ägarens systers lilla hund 3 ggr och även andra hundar. Det är fel i huvudet på den hunden.

En hund ska inte bita andra hundar hur rädd den än är. Känner den sig hotad så kan den bli rädd och gömma sig. Tänk om det varit ett barn? Hundar som biter barn avlivar man ju. Och det hela börjar oftast med att hunden biter andra hundar.

Jag blir riktigt förbannad då ni sitter och skriver såhär åt mig. Hur kan ni säga att en hund som blir hotad för att en valp springer fram har rätt att bita? om ett barn springer fram då? Skrikandes Betyder det att era hundar härjar och slåss med andra hundar? Man kan ju dra sina slutsatser då ni verkar göra det med mig.

Gizmo är idag 8 år och lika snäll och glad för det trots att han blev biten som valp och vid 3 års ålder. Jag har haft tur för han har inte blivit en arg och bitsk hund trots det han varit med om. Fast framförallt har jag haft en otrolig tur då han fortfarande är vid livet!

#9 Skilja på hundens beteende säger du? Om den blir arg för att man gör den illa? Jag har luggat Gizmo vid pälsvård, han har skrikit av smärta och slickat sig om munnen samt gäspat för att visa att han inte vill att jag ska fortsätta.

Läs på om hundens kroppsspråk innan ni yttrar er.

Jag trodde jag kommit till ett forum där man förstod sånt här. Jag skrev om detta på ett annat hundforum då Gizmo blev biten första gången för snart 8 år sedan. Där fick jag samma kritiik som ni två nu gav mig.

Så jag är nyfiken på hur ni andra ställer er till detta?

xo xo Malin ♥ Gizmo

Emma-K
          0

#13 för det första tycker jag att du formulerat dig väldigt konstigt isf vid inlägg #2 då det låtersom detta hände när gizmo var 3..

"Den andra som höll på att ta ihjäl Gizmo var grannhunden som är en blandras i storlek som en schäfer, det hände 2004 då Gizmo precis fyllt 3 år.

Hanhunden som bor i samma hyreshus som oss, jag önskar faktiskt att hon flyttar eller avlivar hunden. För Gizmo är otroligt stressad då vi går kring min gård, alltså då vi ska gå ut eller är på väg hem, han nosar och morrar för han känner hanhundens revir där. Det är trots allt 5 år sedan det hände. Gizmo sprang fram till den hunden för han skulle hälsa, och då högg den Gizmo, hur hade det gått om det var ett barn som sprang fram?"

De e klart att en hund skall förvarna morra kanske etc först åt den andra hunden men om denna inte lyssnar tycker jag inte att du skall straffa hunden för deras sätt att säga ifrån..
          Vi har redan förmänskligat dom enormt, skall vi nu ta bort deras sätt att säga ifrån..

Vissa hundar flyr andra inte detta borde du veta och att dom försvarar sig om du läst på hundens kropsspråk..

Likaså att andra hundar kan ha svårare att läsa t.ex. en bichon med all päls + att ögon,nos och mun är väldigt markerade. för att tänderna skall synas bättre.
          och bichonens hängande öron syns inte lika tydligt när de "pratar"
          jämfört med stående.

När det gäller pälsvård är hon likadan som gizmo och har aödrig sagt ett ljud till någon hon tollererar allt och orkar hon inte har vi lärt henne att går hon undan så ser vi till att hon får vara ifred..
          Även då om något barn har fljt efter henne lägger hon sig och vill bli kliad på magen. Så tror det är en grej som många delar utav våra små vita tussar ^^

Medans våran hane en lite större modell :)
          Låter människor göra vad som hellst, men säger gärna till hund när han inte vill. och det är inget jag straffar han för!

Tea har också blivit biten av en boxer hane på klubben den var lös och riktade in sig på tea.. och jag drog upp tea snabbt i famnen sen hade vi en välbyggd boxer hoppandes på oss som slet i tea.
          Jag fick inte ens en ursäkt, det tycker jag är också är fel och hon hade fått försvara sig för mig utan att jag bannat henne.
          hatar när lösa okända hundar kommer springandes..

du vet inte vilken avsikt hunden har och den kan ändra sig snabbt.

mallanz
          0

Såhär är det.

Jag köpte Gizmo 2002 efter jag längtat efter hund i 4 år efter vi fick avliva labradoren i familjen och på den tiden hade jag blivit allergisk. Jag kände inte till alla allergivänliga raser och trodde att bichon frisén var den enda. Hade på den tiden en kompis som hade en syrra som hade två friséer som jag fick vara med, för att känna om jag var allergisk och jag kände ingen allergi alls.

Jag läste på om frisén, känner bl a till det du skriver om att andra hundar inte vet vad det är för något med deras vita ansikte och tre svarta prickar (ögon & nos)  Jag letade en kennel och hittade snabbt Gizmos kennel i Linköping, bor själv i Luleå och jag tog kontakt med uppfödaren som då hade en hane på 3.5 månad, jag hade tur för jag ville ha en hane igen som labradoren var. Jag köpte grisen i säcken eftersom jag inte hade sett några bilder på Gizmo utan bara från hennes andra hundar och mamman och morfar till Gizmo, jag hade inte ens stamtavlan. Jag åkte ner och köpte Gizmo och räddade han ur den kenneln (Gizmo bokstavligen talat hoppade in i min famn från uppfödaren som mötte oss på flygplatsen och vägrade gå tillbaka till henne då hon skulle hjälpa på med kopplet som jag hade med mig åt han)

Den kenneln är idag avstängd från kennelklubben och jag hade bara kontakt med uppfödaren fram till Gizmo blev biten som valp, då jag själv blev psykossjuk samtidigt.

Jag ber om ursäkt för att jag varvade upp mig. Men det är ett så känsligt ämne för min del då jag blev psykossjuk i samband med detta samtidigt som jag var på ett annat större forum, som ni alla känner till, men som jag inte vill nämna och jag har alltid varit utfryst från forum då jag haft en frisé och äntligen hittade jag detta forum eftersom jag inte kan vara på bichon frisé ringen då ingen vill prata med mig där, då Gizmo kommer från den kenneln som bichon frisé ringen har kickat från kennelklubben eller hur jag ska uttrycka mig.

Nu blev detta väldigt långt, men jag vill be om ursäkt för att jag hade fel.

Jag fick reda på bara häromveckan att grannhunden har bitit andra hundar (samt skäller i tomma intet när den promenerar), den mår inte bra. Jag har pratat med ägaren och hon säger att alla hennes grannar (i samma trappuppgång, vi bor i trappuppgången bredvid) tycker hon ska "skjuta" hunden (citat från deras håll) jag har aldrig sagt det till henne, Gizmo la sig ner en gång då jag mötte dom (för några veckor sedan) och väntade in hunden men då började hennes hund skälla och då sa jag till kvinnan att det vore bra om de fick hälsa, men hon sa att hon inte vågar det för hon litar inte på hunden.

xo xo Malin ♥ Gizmo

Emma-K
            0

Usch det var tur att du hittade honom så han fick en bra matte ^^
            Jag förstår att det är ett känsligt ämne då det har hotat honom till livet osv. inte konstigt att du blir uppvarvad :)

Och alla har rätt till sin åsikt, så det är klart att du får säga som du tycker utan att du skall bli utfryst. Glad
            väldigt dåligt med utav ringen att frysa ut dig, det är ju inte gizmos fel att han kommer därifrån han är lika mycket bichon som våra ändå.. Lite trött på att vissa i ringen är sånna stroppar de sänker trivseln nått enormt!!

Tea skäller massor på andra hundar men inte utav illvilja utan hon gör så tills hon får hälsa då vi lät henne göra det när hon var valp
            ett misstag från vår sida som har hängt i under 3 år nu :P
            Dock blir hon lite bättre varjedag då vi tränar bort de.

Jag skulle inte haft kvar hunden om jag inte litade på den då blir de ju problem för både matte och hunden.
            Varför ska hunden lita på matte när den känner att matte inte litar på mig? knepigt det där.

jag blev så arg när tea blev attackerad av boxern då det va under intagnings provet i agilityn, att hon ville göra en övning med koppel då hon inte litade på hunden.
            Och sedan var det inkallning då vi stod på två led och vi skulle ha inkallning i mitten för att visa att hundarna inte bryr sig om dom andra.
            Förstår inte att instruktörerna lät henne släppa sin hund där och när hon sa det till dom borde dom rekomenderat en annan kurs till henne! Och att hon inte förstod det själv…
            De krävdes 4 mann för att få bort boxern från oss som tur var lyckades ja skydda tea så hon blev utan skador.
            Inte ens en ursäkt fick jag!! Skrikandes
            de enda som hände var att hon grät för hon fick byta kurs??

SaraC
            0

mallanz - Vad jag menar är att det är väldigt tråkigt med lösa hundar som springer fram till andra hundar. Jag vill inte få dig att känna dig ledsen eller något liknande. Det finns många hundar som har svårt för andra hundar och ofta beror det på att hunden är rädd eller osäker. Och många hundar som i annat fall inte har problem med andra hundar kan reagera med utfall eller bett om en lös hund kommer rusande emot dem. För hundar är det "vett och etikett" att inte göra så. Kommer en hund i full fart rusande hinner den kanske inte heller läsa den andre. Det finns så många anledningar till att en hund kan bita.

Själv har jag också en omplacering som var väldigt osäker på andra hundar när han kom till mig. Efter ungefär 1 års träning och framgång blev han attackerad av en schäfer. Det var en totalt oprovocerad attack och blev en väldigt obehaglig upplevelse. Så var det bara att börja om med träningen… Efter det har det flera gånger sprungit fram lösa hundar till oss och det förstör något enormt, inte kul när man måste börja om träningen om och om igen för att andra inte tar sitt ansvar för sina hundar.

Skulle en lös hund springa fram till min hund och min hund skulle bli skrämd och svara upp med ett hugg skulle jag tycka att det var helt absurt om ägaren till den hunden tyckte att det var mitt fel och att min hund inte borde få finnas i området eller till och med avlivas. Jag tar mitt ansvar och håller min hund kopplad där vi riskerar att träffa på andra hundar, så så länge andra tar sitt ansvar och håller sina hundar kopplade om de inte har tillräcklig lydnad på dem så utgör min hund inga som helst problem för dem. Det är anledningen till att jag har så svårt för folk som låter sina hundar vara lösa när lydnaden inte räcker till.

Det låter som om din granne verkligen skulle behöva ta tag i problemen hon har. Försök tipsa henne om någon bra instruktör? Har ju ingen som helst aning om varför hennes hund beter sig på det här viset, om han är aggressiv eller bara riktigt osäker, och det vore tråkigt om hunden ska behöva avlivas om det är hon som brister i sitt hundägande. Risken är ju i så fall även stor att hon skaffar en ny hund och det blir samma sak igen.

Det var som sagt inte meningen att få dig att ta illa upp! Tycker bara det är så viktigt att vi alla kontrollerar våra hundar, både för vår egen och andras skull.

Emma-K
            0

#17 håller med och bra skrivet :)

SaraC
            0

Vad jag menar i #9 är ungefär precis vad du också är inne på mallanz Flört 

Om man exempelvis borstar hunden och den tycker att behandlingen är för hårdhänt så börjar den oftast med att visa det genom lugnande signaler. Uppmärksammar man inte dessa så kanske hunden tillsist nafsar eller rentav biter.

Eller så kanske man bara råkar luva till ordentligt och hunden fattar inte vad som hänt och reagerar bara utifrån att du orsakat den smärta. Eller så kanske den har ont av någon annan anledning. Eller så kanske den tidigare blivit för hårdhänt behandlad och är osäker i hantering. Eller, eller, eller Cool

Det är vad jag menar, när hunden biter eller liknande så måste man vara säker på att man själv inte varit för lite uppmärksam eller att det inte funnits något annat med i bilden som kan ha spelat in innan man klassar det som en aggressiv handling. Det är väldigt sällan hundar biter på grund av aggresivitet.

Så, det jag menar, och det jag tolkade det som att du också menar, är att man måste vara uppmärksam på hunden! Har vi inte "lyssnat" på vad hunden sagt till oss så får vi vara medvetna om att det kan få konsekvenser. Hundar är djur. Vi kan inte begära att de ska förstå att vi inte menar att göra illa dem om vi råkar göra det när vi exempelvis borstar dem.

mallanz
            0

Tack för att ni förstår. Ni är så snälla och rara båda två. Jag menade inget illa då jag brusade upp mig. Jag skäms för det jag skrivit i inlägg #13. Och jag önskar vi kunde glömma det på något sätt. Det var ett exempel på min psykossjukdom, min paranoia som hände där.

Nu är jag väldigt mycket off topic. Men jag ville bara få förklara mig.

Ni är så kloka båda två och jag är så himla glad att jag hittat hit. Det är så mycket bättre stämning här än på större hundforum. Så roligt Glad

Och jag håller med er båda två och det är precis så jag menar fast jag uttryckte mig fel och blev arg istället, känsligt ämne som sagt.

Kram på er!

xo xo Malin ♥ Gizmo

destroyed
              0

Sindra har blivit påflugen både en och två.. Möjligtvis tre gånger sedan sindra kom hem till mej. Aldrig några skador som tur är. det är snarare att hon blivit mer och mer hundrädd…

Sindra har aldrig någonsin bitit eller morrat emot mej. Endast vid lek har hon bitit mej och det har aldrig varit meningen. Även om jag har luggat henne vid pälvården så har hon skrikit, gäspat och visat på alla andra sätt att hon inte tycker om det.

Sindra är ingen agressiv hund. hon har aldrig visat aggressivitet mot någon människa endast hundar och det håller vi på att träna bort. Det är vi på god väg till att få bort ifrån henne

SaraC
              0

#20 Inte ska du känna det så. Är bara glad att du inte är ledsen eller arg på oss Skrattande Kram!

beckare
              0

En gång när jag var sju ungefär bet Chico mig på handen. Inte hårt, det blev inga märken. Anledningen till att han bet mig var för att jag höll hans huvud för hårt mellan händerna och skällde på honom.Rynkar på näsan Men de senaste sju åren har han inte visat någon aggression Glad