Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 11770 ggr
Limin
5

Tik eller hane?

Kom på en sak till… Skrattande

Är det skillnad mellan en tik och en hane? Tänker speciellt på raserna Bolognese och Cotton de tularé men även Havanais.

Har läst en del om skillnader, men vad har ni för erfarenhter?

Vad är bäst att ha som första hund?

Hoppas någon vill svara!! Skrattande

LinaK
0

Ja visst kan det vara skillnad mellan tik och hane. Det finns både för och nackdelar med de båda.

Jag föredrar ju hanar mer Tungan ute Men det är för att jag har mest erfarenhet utav dem. Sen har jag fått för mig att tikar är lite mer tjuriga + att dom löper och kan bli skendräktiga.
Visst det finns nackdelar med hanar också, men jag tycker hanar är lite mer följsamma och gosiga (Detta är MIN åsikt, sen behöver det inte stämma Flört )

Men jag kan ju säga som så att det verkar som att bichon-raserna oavsett kön kan vara en bra första hund. Både tikar och hanar verkar vara lätt att ha å göra med Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Limin
0

#1: Tack för ditt svar! Roligt att du vill svara mig och dela med dig av sina erfarenheter Skrattande 

Spelar könet någon roll om man vill kunna ställa ut (hundutställning) sin hund?

thric
2

Könet spelar oftast inte så stor roll.

tik eller hane - spelar heller ingen roll. Hunden blir vad du gör den till.

Motsatsen mot LinaK här, ja föredrar tikar eftersom ja tycker dom är mer social, men jag har mest erfarenhet av tikar. Sen så tycker ja det är skönt att kunna gå en promenad utan att hunden ska stanna o pinka på varje träd/stolpe den stöter på som vissa hanhundar har tendens att göra, men alla hundar blir ju vad man gör dom till. tillåter man inte hunden från början att kissa på varje stolpe/träd så lär den inte göra de heller i slutet.

Hoppas du hittar en som du känner verkligen passar dig.

alla raserna kräver ju pälsvård o alla har hur underbar päls som helst. Det mina vänner tycker är bäst är att min frisé inte tappar hår, allergivänlig (för vissa) o att det inte luktar hund när man kommer hem till oss. Jag tror det är likadant på alla bichon raserna när det gäller hår o lukt.

LillaBenice
0

Jag har en nyhemkommen 1årig tik och hon är jätte barn van,så hon följer mig..samma dag som hon kom till oss så bästemde vi att hon skule vara min hund..och det var innan vi hämta henne

destroyed
1

Jag har inte en bichon hund utan en pudel och jag kan säga att i rent utställningsmässigt så finns det fördelar och nackdelar med båda. beror på vad man helst satsar på.

jag själv har en mellanpudel på lite över 1 år och jag kan säga att när man har en tik så kan du ställa ut den oavsett om den löper eller inte. Nackdelen blir att om den blöder så syns det på pälsen och då är hunden smutsig vilket det kan bli avdrag för. sen så kan även pälsen få en helt annan textur på sig. Jag har ju tur att min hund bara blir extra lynnig och signalkänslig när hon löper. Plus att hon är svart så blodet syns inte. Men sen så kan du ställa ut en kastrerad tik och slippa blödandet om du bara vill ställa ut för kul för det kan inte domarna bedömma dej mindre för.

Hanar måste du ha bollarna kvar på annars så måste du ha ett intyg ifrån vet. att hunden hade bollarna kvar innan. Sen så löptikar ställer ju upp i utställning och då är inte det de roligaste att hålla koll på en hanhund som bara vill nosa för att det var en löptik alldeles nyligen. Men å andra sidan så behöver du aldrig bekymra dej om huruvida pälsen känns eftersom de har ingen period då pälsen känns bättre eller sämre.

Allt är relativt gällande utställning. jag föredrar tikar rent allmänt hela tiden utom i tävlingssammanhang för då måste man räkna med löp och likande och det är faktiskt ite det roligaste att göra. Men jag har haft tur med min tjej eftersom hon är inte besvärlig på något vis alls. Hon blir som sagt bara mer signalkänslig annars är hon likaglad och sprallig hund. som hon alltid är…

SaraC
0

Skillnaden mellan hane och tik är att en del människor föredrar hanar och andra tikar Flört

Som du ser i inläggen här ovan så är det olika vad man föredrar och vad man upplever som negativt/positivt. Se till att du får träffa flera olika hanar och tikar av den ras/de raser du är intresserad av och om du upplever att du tycker bättre om något kön.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emma-U
0

Jag tror att det beror på vad man har haft för förstahund - antingen i familjen eller sin första egna. Det brukar bli så att man håller sig till ett kön resten av livet - samma kön som man från första början kom i kontakt med.. Det verkar så i alla fall, de flesta som jag har pratat med säger: "Jag har en tik, det har jag alltid haft och kommer alltid att ha" eller detsamma fast om hanhundar då.

Personligen gillar jag tikar bättre än hanar, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag gör det.
Hanar är ofta lite mer spralliga och roliga tycker jag, en tik är mer lugn och mysig.
Hanhundar har en jobbigare drift i sig om de inte är kastrerade, en sån där påig drift som gärna gör dem vilda och galna. Speciellt när tikar i området löper.
Tikarna löper, det ser många som en nackdel, och har en tendens att nästan bli lite tråkiga.

Fast en hund blir ju vad man gör den till, men hanar och tikar har ofta olika förutsättningar - både bättre och sämre.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus