DAP-något som fungerar?
Min 3-årige hanhund av rasen Bichon Havanais blir väldigt uppspelt när här kommer gäster. Det går inte att få honom lugn. Har försökt med det mesta men han stänger öronen. Det är ju mer spännande med gäster. Har tänkt prova DAP. Någon som tror att det kan fungera?

På vilket sätt blir han uppspelt? Uppjagad och hoppig eller skäller han och rusar mot dörren?
Hur länge håller det i sig sedan gästerna väl har kommit in.
Vi har tränat på det här med att ringa på ringklockan så ofta som det bara går - allt för att få bort Tyras (Havanias-tik) rusande och uppspelta skällande mot dörren så fort det ringer på den.
Ibland ringer jag på innan går hemifrån och husse stannar hemma - utan att öppna - och ibland innan jag öppnar dörren när jag kommer hem så ringer jag på för att sedan vänta en stund så att hon tror att någon inte är där.
Man kan involvera grannarna också, att de ringer på dörren när de går förbi - då är det bara att låta bli att öppna.
Tillslut lär sig hunden att bara för att det ringer på dörren så innebär det inte att man ska rusa dit - för ibland så öppnas den inte trots att det ringer på den.
Fast nu kanske jag spårade ur här, det kanske inte är klockan som är problemet hos er?
Berätta gärna mer så är det lättare att komma med konkreta förslag 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Han bryr sig inte om ringklockan. Det är gästerna han vill busa med. Håller på hela tiden de är här och har svårt att lugna ner sig. Vissa gånger går det bättre andra inte. Han håller på nästan hela tiden de är här. Ibland har jag kunnat lugna ner honom så att han lägger sig o vilar.

#2 Hur bemöter era gäster honom? Är de uppspelta och glada och börjar busa med honom?
Ibland får man lära upp både gäster och hund samtidigt, likadant när msan är ute och träffar på någon som vill hälsa - då säger jag till dem vad jag vill att de ska göra.
Be dem total-ignorera honom helt tills dess att han ger upp och går iväg eller lägger sig och låter dem vara, först då får de klappa honom och kela med honom.
Det måste vara på vårt initiativ, allting! Leka och bus, kel, utgång, träffa andra hundar/människor med mera. Ju mer matte och husse tar kontroll över desto lättare för hunden är det att koppla av - då vet den att det är någon annan som har koll på saker och ting och att det är någon annan som är en tydlig flockledare.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus