Ej hund på uteservering?
Igår skulle jag och en kompis gå med våra hundar och äta lite. Vi har gått till ett ställe här i Norrköping i flera år, både med och utan hundar och det har inte varit några problem. Vi har så klart suttit på uteserveringen och det har som sagt inte varit några problem. Vi har våra hundar hos oss, antingen så sitter de i knät eller så sitter/ligger de på stolen bredvid.
Men igår när vi kom dit så sa ägaren att man inte få ha hund där. Inte ens om vi sitter ute? Naej, det är folk som äter och så där. Ehh.. Jaha. Både jag och min kompis blev så paffa och gick. Men sen när jag tänkte på det blev jag mer och mer förbannad.
Får folk inte röka längre heller på uteserveringen? Vad gör våra hundar för skada när de bara sitter där? Jag förstår om det hade varit så att de sprang omkring men jag kan inte tänka mig att någon annan ens märkt att de har varit med när vi har varit där förut.
Ja, det finns allergiker. Men då borde det vara samma sak med rökning. Jag har själv astma och mår inte alls bra av att nån röker när jag sitter på en uteservering. Och även om jag inte hade astma så tycker jag att det är sjukt otrevligt och äckligt att någon röker när jag äter. Jag har inga problem med det annars.
Men som sagt, vad gör våra hundar för skada? Min Elsa fäller inte och min kompis hund är korthårig så det är inte så att det flyger omkring en massa hår.
Juh mer jag tänker på det juh mer irriterad och förbannad blir jag. Jag tycker det är så jäklit dåligt. Vi har som sagt gått dit i flera flera år och så får vi sånt här bemötande nu och det av vad jag tycker är av en väldigt dålig anledning.
Behöver jag säga att vi aldrig mer kommer gå dit? Varken med eller utan hundar.
Hur är det där ni bor? Får man ta med hundar på uteserveringar?
Låter som att någon klagat, eftersom de ändrat sig sådär hipp happ. Behöver ju inte vara på grund av allergi, utan kan ju vara att någon fått hår på kläderna, att någon är rädd eller att ägarna är rädda att hundar ska smutsa ner. Det finns säkert uteserveringar där man inte får råka också. Hursom hade de ju kunnat förklara varför man helt plötsligt inte fick ha med hund, tycker man.
Jag vet inte hur det är med ställen häromkring, brukar sällan vara på uteserveringar och har aldrig haft hunden med så har inte tänkt på det.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Hm ja vad ska man säga. Okej om det är förbud mot både pälsdjur OCH rökning. Men om enbart hundar är förbjudna tycker jag det är galet. Rökning är ju många väldigt känsliga emot, och vissa kan inte ens sitta på en uteservering eftersom så många rökare sitter där. Om en hund är lugn och snäll ser jag inga problem med det.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Så om det är tillåtet att ha hund så ska det också vara tillåtet att röka då?
Skulle inte vilja sitta med min hund bland rökare. Tycker det är helt okej att alla ställen har sina egna regler, jag menar det är väl självklart att man som ägare själv måste få bestämma. Men det är dålig stil att inte ge en förklaring i den situation som TS beskriver där det tidigare var tillåtet och helt plötsligt inte var det längre.
#3 Men oftast är det ju tillåtet att röka på en uteservering, iaf vad jag vet. Jo givetvis ska ägaren själv få bestämma sina regler. Håller med.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#4 Menar bara att det kan ju finnas andra anledningar än allergi till att just hundar är förbjudna och inte rökning. Kan ju vara så att vissa hundägare sköter det jättefint att ha med sina hundar medan andra inte gör det, att någon hund kissat eller att det blir mycket hundhår, att en del andra gäster som är rädda tycker det är obehagligt. Att det är mer som kan störa med hundar än med rökning. Även om jag personligen tycker det är hundra gånger trevligare med hundar (när matte/husse har uppsikt och tar hänsyn) på uteserveringar än med rökning!

Jag har haft med Tyra på uteserveringar - oftast har det inte varit några problem öht, de har inte sagt ett ord.
Men ofta, i alla fall i Gbg, har jag märkt att de uteserveringar med presseningar är lite mindre positiva till att man har hund där. De uteserveringar som verkligen är ute - inga väggar eller tak - har i alla fall aldrig sagt något till mig..
Jag tar in henne i butiker (inte matvarubutiker då) också, jag skiter faktiskt i vilket. Vill de inte ha mig där med hunden så får de väl säga till mig då.
Råkar hon vara med när jag ska svänga in om i en butik lite snabbt så tar jag hellre med henne in och kanske får en tillsägelse än att låta henne sitta kvar i bilen och riskera att bli stulen.
Dit jag går går också min hund! Det är mitt nya motto 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus