Bichon iFokus

Bichon

Etiketthälsa-sjukdom
Läst 3257 ggr
jeanettee
0

Allergisk reaktion

Förra helgen blev det riktigt dramatiskt ska jag säga er.

Jag och en kompis var iväg och grillade och med oss hade vi hennes hund, en jack russel vid namn Floyd. Allt var frid och fröjd, Floyd lekte och vi grillade och spela kubb. Det enda som var negativt var att det var så förbannat mycket mygg. Vi kunde inte stå still en sekund utan att vi blev anfallna av hundratals mygg på en gång. Men vi uthärdade.

Så såg vi att FLoyd hade fått som små myggbett runt nosen och i ansiktet. Vi tänkte att det kanske inte var så konstigt med tanke på hur mycket mygg det var. Men så blev "myggbetten" större och större och till slut var hela hans ansikte helt uppsvullet. Jag började ana oråd ganska snabbt när jag såg dom så jag gick undan och försökte få tag på en veterinär utan att min kompis märkte det, hon blir så orolig för det lilla livet.

Men så kom hon in och då hade han som sagt blivit helt uppsvullen i hela ansiktet, han blev trött och ville bara gå undan. Jenny, min kompis, blev mer och mer panikslagen och jag försökte frenetiskt ringa till alla nummer jag kunde hitta.

Och det ska jag säga, att få tag på en veterinär en lördagkväll runt åtta är inte lätt! Och de jag fick tag på var inte mycket till hjälp. De sa att de absolut tyckte att en veterinär skulle kolla på honom. Kruxet är bara att det närmsta djursjukhuset som har jour ligger runt 15 mil bort. Dom pratade om att han kanske hade blivit biten av en huggorm och då är det juh snabba ryck om gäller.

Jag fick tag på distriktveterinär här i Norrköping som jag kan säga jag inte har ett dugg förtroende för längre. Hon tyckte också att nån veterinär skulle titta på honom. Ehh.. Jaha? Och var ska jag vända mig då? Ja till Valla (ligger i Linköping). Men de har juh stängt så det går inte. Nehe, då fick jag väl åka upp Strömsholm (15 mil bort alltså). Jag var så stressad och panikslagen så jag fann mig inte ens att fråga varförihelvete inte hon kunde titta på honom.

På Strömsholm sa de att också att någon skulle titta på honom men tyckte att det var dumt att vi skulle behöva åka så långt utan att vi först och främst skulle försöka få tag på en distrikveterinär.

Men till slut blev jag så trött på allt så vi satte oss i bilen för att åka till Strömsholm samtidigt som jag försökte få någon rätsida på vad faan vi skulle göra. (Ursäkta svordommarna, blir irriterad bara jag tänker på det)

En annan distriktveterinär som ringde på vägen upp var den enda som var någolunda vettig. Han sa att han nog trodde att det var en allergisk reaktion. Jag sa att vi var på väg upp till Strömsholm men han tyckte att det var lite drastiskt och att hans råd nog skulle vara att avvakta lite och se om svullnaden skulle gå ner. Men jag sa att vi var redan på väg och gick den ner så var det inget mer med det, då hade vi bara fått oss en åktur. Men om han blev sämre så var vi i alla fall på väg.

Svullnaden gick ner lite mer vi bestämde oss för att åka hela vägen i alla fall. De på Strömsholm var jättebra, de tittade på honom och lyssnade på hur vi beskrev hur det hade gått till och sa att det antagligen var någon form av allergisk reaktion.

Jag har aldrig hört talas om det, en hund som fått allergisk reaktion mot mygg (eller knott som den bra distrikveterinären trodde). Är det någon annan som varit med om det?

Nu blev det här väldigt långt men jag var bara tvungen att dela med mig. Det var en riktigt skräckupplevelse ska jag säga. I bilen på väg upp så trodde jag faktiskt att han skulle dö. Min kompis grät hela vägen och jag försökte fokusera på att köra vilket inte var allt för lätt.

Jag blir så förbannad på att det inte finns något ställe närmre som man kan vända sig när något sånt här händer. Om han hade blivit biten av en huggorm hade han juh aldrig klarat en resa på ca. 2 timmar som det tog.

kicmat
0

Fy så otäckt. Man känner sig så hjälplös när sådant händer, tur att allt gick vägen.

Hoppas nosen är bättre nu.

LinaK
0

Nej så tråkigt, och vad hemskt för Floyds stackars matte Obestämd Måste vara helt bedrövligt att se sin hund vara så sjuk.

Men hur gick det när ni kom fram till strömsholm? Vad gjorde dom?

Skamligt att det ska vara så svårt att få tag på en veterinär som har jour Obestämd Det är inte bara på vardagar våra små godingar blir akutsjuka.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Algot reagerade på mygg förra året när vi var i Lappland. Han fick stora röda fläckar där dom hade bitit honom. Även den andra hunden som var med fick likdant. Lite läskigt faktiskt!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emma-U
0

Men usch vilken fruktansvärd lördag!
Frågade ni rakt ut om inte någon av de veterinärerna som ni pratade med kunde titta på Floyd? Hur i helskotta går det till där (var bor ni?) när det händer något riktigt illa? Dessutom kunde detta varit riktigt allvarligt - hundar ska inte bara svullna upp sådär, det kan vara riktigt illa ju!

Vi har tur. Vi bor förvisso i Göteborg med flera öppna veterinärssjukhus, men vi har också en underbar veterinär som kommer direkt man ringer till honom, han lever för 'sina' djur och tvekar inte en sekund på att åka till sin mottagning om man skulle vilja att han gjorde det.

Gå vidare med det här till kommunen eller till andra berörda instanser så att dettainte behöver hända igen. Någon måste ju för bövelen kunna ta emot sjuka/skadade djur även efter kontorstid?!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

jeanettee
0

#1 Han mår helt bra nu. Svullnaden hade lagt sig helt efter ca 1 och ½ dag och nu mår han precis som vanligt. Men jag menar, det är juh sommar nu och vi kommer vara ute mer. Men de ska fixa så att de har kortison hemma om det nu är så att han är lite känslig mot mygg och knott just i år.

#2 På Strömholm var de jättebra även fast de hade sjukt mycket att göra och var väldigt underbemanade. De tittade på honom och lyssnade på hur vi beskrev hur det hade gått till. Eftersom svullnaden hade börjat gå ner så sa de att det antagligen var en allgerisk reaktion som han nu hade börjat "ta hand" om själv eller hur man ska säga. Vi behövde inte betala något vilket var väldigt skönt och jäklit snällt faktiskt. Så nog för att det är en bra bit dit, det var ett väldigt bra bemötande man fick när man väl kom dit.

#4 Saken är den att jag tyvärr inte fann mig. Även jag var ganska uppjagad och orolig så jag fann mig inte att fråga vad faan hon menade, hon var juh veterinär så hon skulle juh ha kunnat titta på honom.

Men en sak som jag måste säga är att det är sån fin sammanhållning bland oss hundägare! Jag träffade en annan matte i parken där jag bor och berättade om hela resan. Hon berättade då om deras veterinär som verkar vara så som du beskriver din, lever för "sina" djur och har inga problem att titta på dom dag som natt. Hon skulle leta fram numret till honom och så skulle jag få det så ska jag ringa dit. Visserligen är det i Katrineholm vilket är en bit att åka för oss men det är det fasen värt.