Bichon iFokus

Bichon

Etikettdin-hund
Läst 3307 ggr
jeanettee
0

Kan inte vara ensam

Jag har lite problem med min älskade Elsa, 4 månader. Hon kan bara inte vara ensam. Jag kan gå ut ur rummet men inte allt för länge för då kommer hon trippande efter. Är vi hos min mamma så kan hon vara ute själv men inte att vi är ute och hon inne.

Jag har försökt att gå ut och bara lämna henne korta korta stunder, typ till tvättstugan eller gå med sopor, men hon börjar skälla och gnälla sekunden jag stänger dörren.

Jag bor i lägenhet och även om jag skulle vilja låta henne vara tills hon slutar och sen gå in, vilket är ett tips jag kan, så går det inte med tanke på mina grannar.

När hon skäller så, så ska jag  säga ifrån eller ska jag bara ignorera henne?

Hon är nästan alltid med mig eftersom hon är med på mitt jobb och har därför inte naturligt lärt sig att vara ensam. Min mamma och en del vänner brukar vara hundvakt ibland och det går bra bara hon inte ser att jag går. Gör hon det så gnäller hon en hel del under tiden jag är borta.

Känner att jag måste ta tag i det här annars kommer det blir problem i framtiden. =/

Bella-R
0

Testa korta stunder, ex en halv minut till att börja med.

Hon skäller & gnyr i början, det gör dom flesta valpar, men så fort hon blir tyst - gå då in & beröm med ex en godisbit.

Viktigt att du inte överdriver berömmelsen, då tror hon att det var något jättehemskt hon gick igenom.

Det kan ta tid innan hon blir tyst, vänta ut tiden & gå in så fort hon slutar gny & skälla.

När hon klarat en halv minut, öka då tiden successivt.

Ang din fråga "När hon skäller så, så ska jag  säga ifrån eller ska jag bara ignorera henne?"

Menar du när hon skäller när du lämnar henne ensam?

Isånafall skulle jag, om jag var du, ignorera henne & som sagt vänta tills hon blir tyst.

Det gäller att vara snabb, är det så att hon blir tyst 3 sek för o sen övergå till skäll & gnäll, så får man gå in i dom sekunderna hon är tyst.

Så har jag gjort när jag tränat mina hundar i att vara ensamma.

Hoppas att jag var till någon hjälp :)

/ Bella

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

jeanettee
0

#1 Tack så mycket! Det var bra tips, ska försöka med några sekunder och se hur det går. Med tanke på att hon är med mig kan det bli riktigt frustrerande och jobbigt om jag inte får bukt på det. Men som sagt, tack!

Emma-U
0

Tänk på att hon antagligen inte kommer att vara tyst inom en halv minut, det var i alla fall inte Tyra kan jag lova.
Hon kunde utan problem stå och gny och skälla i tio minuter, men det är bara att härda ut och inte ge sig!

Jag har läst någon stans att det kan vara all idé att gå därifrån, att inte stå direkt utanför dörren för då hör/luktar/känner hunden att du är i närheten och vill givetvis till dig eftersom de vet att du är där.

Gå uta nför porten, lämna den lite öppen så att du hör när hon tystnar och då är det bara att sätta full fart mot dörren och öppna och berömma Glad

Vi fick tipset att begränsa hundens utrymme när man lämnar den, men jag vet att det är olika åsikter om detta.
Vi provade att ha Tyra i kök och sovrum, bara kök, bara sovrum, vardagsrum och kök, bara vardagsrum, hall och kök, hall och vardagsrum - ja, du förstår säkert var jag vill komma Flört Men det hjälpte inte.
Hon fick också ha tillgång till hela lägenheten vid något tillfälle men det tyckte hon inte alls om för då fanns det så mycket yta att hålla koll på att hon snarare blev än mer stressad av det.

Vi lämnar väldigt sällan Tyra ensam längre än någon timma - vi har insett och accepterat att Tyra inte är en ensamhund - hon hatar att vara ensam. Men hon kan vara ensam i korta stunder, men hon mår faktiskt inte bra av det.
Jag tror att alla hundar är olika och Tyra är en människohund eller en hund som vill ha en kompis att ty sig till. Någon permanent hundkompis har hon inte så därför är det vi som räknas.

Vi har valt att lyssna på hennes missnöje över att vara ensam och har därför dagmatte samt ett par andra grannar som vi kan lämna henne hos om vi ska åka och träna eller vad det nu är. När vi handlar får hon faktiskt sitta kvar i bilen, men det kommer vi behöva sluta med eftersom det snart blir för varmt. Då får hon stanna hemma eller gå in till grannen medans vi åker och och handlar mat i en halvtimma.

Det finns många sätt att lösa det på, men allt funkar inte för alla.

Ett sista tips i detta långa inlägg är att förklara för grannarna vad du håller på med och be dem att ha överseende med att det kan skällas en del nu medans ni tränar. Om man bara pratar med dem så brukar de ha överseende med det Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

SaraC
0

Jag vill bara tillägga att det inte är konstigt att hon har svårt för detta, med tanke på att hon är så pass ung. Tränar ni korta stunder på rätt sätt nu så har ni all förutsättning att få det att fungera framöver. Börja gärna träna genom att bara stänga  in dig på toaletten eller gå in i ett annat rum eller dylikt. Och se alltid till att hunden är mätt och nöjd (nyligen lekt/blivit aktiverad/rastad) när du lämnar den.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jeanettee
0

Tack för alla svar, verkligen! Jag har nästan varit lite orolig att jag har börjat sent men att ensamträna henne men känns skönt att så inte är fallet.

Har börjat följa tipsen jag har fått, lämna henne korta, korta stunder och om hon börjar gnälla eller liknande så väntar jag tills hon har tystnat.

Fortsättning följer! =P