Skillnad Bolognese / Coton de tularé?
Vi har inga hundar men tre katter
Jag är in och tjuvläser lite då och då på er sida. Ni har ALLA så otroligt fina hundar
Vi har inga planer på att skaffa hund just nu, men jag passar på att lära mig lite kring hundar i alla fall
Så, vi får se vad som händer i framtiden…
* Jag undrar vad det är för skillnad mellan en Bolognese och en Coton de tularé?
* Är dessa raser bra som första hund?
Är dessa raser bra som utställningshundar?
* Jag tycker båda dessa raser är superfina
Jag förstår att Bolognese är en lite ovanlig ras… och jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få tag på en sån hund. Men, jag bara älskar deras vågiga päls 
Så, passa nu på och berätta för mig ALLT ni vet kring dessa två raser 
Hej, vad roligt att du kikar in till oss här ibland
Du är så välkommen!
Kul att du fastnat för coton och bolognese, två mycket underbara raser
Skillnaderna är väl att bolognesen är en aningen större än en coton, även pälsen skiljer sig. Cotten har en väldigt bomullsliknande päls, de har en lite annorlunda päls än andra raser.
Bolognesen ska vara lite mildare och lugnare till sättet än vad en cotte är. En cotte kan vara väldigt livlig och aktiv. Vissa har en tendens att bli lite skälliga (men detta är såklart en träningsfråga också) Bolognesen är oftast väldigt familjekär och tyr sig mycket till sin familj, medans cottarna är lite mer självständiga.
Jag tycker att bolognesen påminner lite om en blandning av bichon frisé och coton de tuléar
Jag personligen tycker att alla "bichon-raserna" är passande som första hund. Det är ju vad man personligen är ute efter hos en hund som avgör vad som är passande som första hund. Om du förstår vad jag menar. Men det man ska tänka på med dessa hundar är att de kräver mycket pälsvård (men det kanske du är van vid i och med att du har kissar? ) bad var 14:onde dag, kamma/borsta några dagar i veckan.
Visst passar dessa utmärkt som utställningshundar, det man får tänka på att man alltid måste ha pälsen i tiptop. Så det är mycket jobb med pälsen
Men det är det värt kan jag tycka. Vad är väl finare än en välkammad och välskött bichon?
Ja bolognesen är ju en ganska ovanlig ras, men om man väljer att skaffa en bolognese så får man helt enkelt se till att vara ute i tid. Prata med uppfödare och höra om dom har några kullplaneringar i framtiden och att man är intresserad.
Hoppas du har fått några svar åtminstonde. 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#1: Hej!
Ja, jag gillar eran sida, kan inte låta bli att titta in här lite då och då. Ni har så fina hundar… gillar ju speciellt Algot som finns på detta forum (visst var det din kille?) 
Tusen tack för ditt svar! Nu har jag fått än mer kunskap om dessa två raser. Jag har en kompis som har två cotton, så den rasen har jag träffat. Men, en bolognese har jag bara sett på bild. Bolognes låter som en kanonbra ras, men även cotton är ju så söta
Låter bra att bichon-raserna är bra som första hund.
Ja, pälsvården skrämmer mig inte, är van att bada tre katter och en av dem är riktig lurvig och badas även för utställning…. det tar sin tid 
Jag gillar kattutställning, så hundutställning vore nog inte så dumt, då man som ägare får vara lite mer aktiv
Men jag förstår att det blir extra jobb med pälsen då den skall hållas snygg även mellan utställningarna.
Jag har hittat en hemsida/klubbsida får Bichon Havanais och Bolognes och där fanns en del uppfödare, finns det andra sidor där man kan söka på uppfödare. Jag håller med att skaffa hund är inget man "bara" gör, så den dagen OM så gör det inget om det kanske tar lite tid…
Tack för alla dina råd och tips!! 
#2 Men tack, så glad jag blir att höra att du gillar Algot
Han är ju ett litet charmtroll.
Ja jag gillar både coton och bolognese. Var egentligen tänkt att vi skulle ha en coton från början, men eftersom uppfödaren hade en kull havanaiser också så blev det en havanais, och det ångrar jag inte. Kan rekommendera den rasen också
Såklart!
Om du inte har träffat något bolognese innan kan jag rekommendera dig att gå på någon hundutställning, eller kontakta någon uppfödare och höra om du får komma och hälsa på. Det brukar dom mest uppskatta uppfödarna, att man lär känna rasen innan man bestämmer sig
Om du undrar något mer är det bara att fråga! 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3: Ja, din Algot är en såååå fin kille 
Ok, så du var inne på en coton från början… jag förstår att du gilllar havanasier… de också jättefina!
Har uppe i norr där jag bor finns det knappt några uppfödare av rasen bolognese, har hittat en ny uppfödare som bor 13 mil härifrån, de är de närmaste, sen varkar alla bo söderut?
Har du några tips på bra hemsidor där man kan hitta uppfödare? Jag har varit på BBHC`s hemsida och på Coton de Tuleár Club.
Det är hundutställning här i närheten nu i maj, så vi ska nog hela familjen åka och kolla lite hur raserna ser ut och hur en hundutställning går till….
Bara titta och njuta…