Sele eller inte?
Vad använder ni?
Jag hade förut ett vanlig halsband men tyckte att Elsa drog så mycket i det. Visserligen så är hon fortfarande liten men när hon drog så dant så verkade det som att det blev något galet med hennes andninsvägar sen. När vi kom in så liksom hostade och håsade hon en hel del och hönsmatte som jag är blev jag genast orolig och började använda selen som jag har till bilen hela tiden och det fungerar bra, hon verkar inte heller dra så mycket.
Men som sagt, vad använder ni? =)
Jag använder lite både och kan jag säga. Men Algot var precis likadan som Elsa, han drog som en tok när han var yngre. Jag provade då sele, och det fungerade jätte bra. Drog inte alls lika mycket. Nu använder vi sele när vi går längre promenader, och halsband dom kortare promenaderna, eftersom algot lärt sig att inte dra som en tok med halsband.
Men jag tycker man ska använda det som känns bäst. Man märker ju rätt snart vilket som passar bäst.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vissa hundar slutar dra (en del helt och andra drar mindre) när de får på sig en sele, halsband känns lättare som en begränsning och ett obehag än en sele. Jag använder alltid sele, det är mest skonsamt för nacke och rygg och mest praktiskt på min hund med stor man. Men jag vill att hunden ska kunna gå även i halsband utifall det behövs någon gång, till exempel på utställning.
Hade jag en hund som drog som en tok skulle jag absolut använda sele istället för halsband, för att minimera risken för skador. Skulle bara använda halsbandet när jag tränade hunden att inte dra. Ett bra knep är att sätta på hunden både halsband och sele men ha selen iknäppt i kopplet och sedan byta till halsbandet när man vill träna en stund under promenaden.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Var har ni köpt era selar? Just nu kör jag som sagt på selen som vi har till bilen men jag vill gärna köpa en ordentlig sele men har inte hittat nån bra i de affärer jag har tittat i. Eftersom Elsa är så pass liten än så länge så har alla rekommenderat en katt-sele men jag vill som sagt ha en ordentlig sele. Nån som vet nån bra hemsida som man kan beställa ifrån?
kolla på haromi.se har för mig att dom hade bra vadderade selar från Hurtta. Jag har en läder sele som ja köpt på arken, jätte bra faktiskt, mjuk som bara den, går att ställa in i olika strl. Sen så håller den väldigt bra, lätt att rengöra också :)
#3 Det finns många selar till riktigt små hundar i mer välsorterade butiker. Vi hittade sele till min kompis pomeranianvalp. Satsa på en mjuk sele som antingen är vadderad eller i ett material som inte sliter på pälsen och är skön att ha på sig. Alltså inte en nylonsele, utan en i satäng, mjukt läder eller liknande. Som #4 skriver har Hurtta mycket bra, likaså Puppia har mjuka selar i mycket blandade storlekar. Har två Puppia selar åt katterna, den ena katten är väldigt liten och smal så storlekarna passar de flesta små hundar med, och till hunden har jag en Hurtta sele i läder.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Små hundar ska alltid ha sele.
De har så känsliga nackkotor.

Små hundar ska alltid ha sele.
De har så känsliga nackkotor.

Vi använder enbart sele på Tyra. Nyligen köpte vi en Hurtta som vi är riktigt nöjda med. Lätt att ta på och av och känns riktigt stabil!
Innan har vi haft en sele med fleece på undersidan, men i och med att vi har en pälsras så tovade sig pälsen ordentligt - speciellt i armhålorna.
Den selen vi har nu har något annat material och är mycket bättre.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

#4 & 5 Tack för tipsen!
#8 Åh vilket bra tips! Det ska jag verkligen tänka på. Elsas päls tovar sig också ganska lätt nämligen och kan man motverka det är det juh bara bra. =)
Jag har beställt en hurtta y-sele, den bör komma imorgon.
#8 Vilken färg har Tyra på sin sele?
Jag beställde en röd till Algot.
Och precis som Emma skriver så ska man INTE ha fleece-produkter till en pälsras. Varken täcke,halsband eller sele. Pälsen tovar ihop sig.

#9 Det är därför detta forum är så bra - här behöver bara en eller två göra misstag och alla andra som läser om det kan göra rätt från början 
#10 Tyras sele är grå/röd om jag inte minns helt fel. Jag bara tog en, provade den på henne och betalade
Men den är främst grå med lite röda inslag.
Fast vi tog inte y-sele, tog vanlig vadderad sele från Hurtta..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#11 Aha okej
Jag har en sådan sele som du har också, fast inte hurtta. Men den modellen passar inte alls på honom. Vet inte om det är just den selen, men nej den sitter inte bra.

Benji har alltid sele, en likadan som Lina faktiskt :p
Halsbandet, som ändå började bli för litet, tog jag av i vintras nån gång, och sen dess har han alltid haft sele.
Tycker det känns säkrast, då han drar som en tok ute på promenixerna!
/ Bella