En olycka händer allt för lätt....
Inatt skulle jag och Elsa jobbat natt men det blev ett helt annat upplägg.
Jag kom till jobbet och satt i soffan och tog rapport. Elsa busade som vanligt i soffan och var som vanligt. Men så helt plötsligt så tappade hon balansen och ramlade ner från soffan. Antagligen så tog hon emot med vänster tass och sen skrek hon. Fy faan säger jag bara. Har nog aldrig varit med om något så jobbigt. Hon skrek och skrek i flera minuter tills hon började lugna ner sig och sen gnydde hon en stund.
Ni kan juh tänka er hur orolig och rädd jag blev. Efter att hon lugnat ner sig så blev hon helt slut, typ som att hon blev jättetrött på bara en sekund. Jag kände på henne och kunde inte känna något. Hon verkade inte heller ha ont när jag kände och klämde på henne.
Men hon ville inte stödja på benet alls. Nu verkar det ha blivit lite bättre, hon stödjer lite på det och hon säger ingenting.
Jag pratade med en jour-veterinär och hon sa att hon tyckte att vi skulle avvakta lite. Det är 15-20 mil dit och det verkar just nu inte vara nån jätte stor nöd på henne så hon tyckte att det var det bästa vi skulle göra. Försöka vara som vanligt (hur lätt är det liksom) och se hur det utvecklar sig.
Men fy faan alltså. Ursäkta svordomen men jag dog nog lite inombords när det hände. Jag har inga barn men det måste vara nåt liknande som känns om det händer dom. Jag hoppas, hoppas bara att hon blir helt bra nu och att hon inte blir rädd eller liknande.
Mitt älskade älskade lilla hjärta..
Stackars liten, vi får hoppas att hon är bättre i morgon. Det är möjligt att hon "bara" har stukat benet, det kan göra nog så ont som ett benbrott. Men om hon stödjer på benet så finns det hopp att allt går bra. När dom är valpar så är dom lite mer känsliga för smärta. När Joy hade problem med förstoppning så fick hon vad veterinären kallade för "smärt feber". Vilket tydligen var vanligt bland unga hundar.
Det bästa är att du fortsätter och vara som vanligt, och hantera henne som du brukar. Då känner hon sig trygg o säker.
Hoppas på det bästa

#1 Vi var precis ute en kortis och hon vill inte stödja på benet när hon går, då hoppar hon fram på det högra benet bara. =( Men som sagt, hoppas på det bästa. Usch.. Absolut bland det värsta jag varit med honom. Känner mig som världens sämsta matte. =(

Imorse när vi vaknade var det ingen skillnad, hon stödjer nu inte alls på benet utan hoppar fram på tre ben. Det konstiga är dock att hon inte verkar ha ont. Det är ibland om hon lägger sig lite fel som hon gnyr till men annars verkar hon som sagt inte alls påverkad. Men hela benet verkar helt slappt, inte lika stelt eller hur man ska säga som den andra framtassen.
Hon förstår nog att något är galet för hon är inte lika livlig och busig som hon brukar utan nöjer sig med att ligga i solen och ta det lugnt.
Så klockan 14 idag ska vi till veterinären så får vi se vad dom säger.
Behöver jag säga att jag är hur orolig som helst… =(
Min vovve ramlade ned från altanen förra hösten och precis som Elsa först chockad och ville inte stödja på benet men reagerade inte när man kände igenom benet. Han hade slitit isär ligament i hasen och det blev röntgen, gips, operation och hela faderuttan.
Vet precis hur det känns, men oroa dig inte. Även om det nu är något allvarligare än en stukning så går det högst troligen att fixa 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi håller tummarna o tassarna att allt ska gå bra.

# 4 Ligament i hasen? Nu kanske jag verkar dum men exakt var sitter det?
Hur länge fick han ha gips?
Nåt galet är det.. Hon använder som sagt inte tassen alls, den är helt livlös. Men jag ska försöka att inte ta ut nåt i förskott..
Så klart är jag orolig för henne på det stora hela men det jag tänker på är också att vi precis börjat valpkurs. =/ På tisdag är första gången vi ska ha med oss hunderna men vi får se hur det blir med det. Men mest av allt vill jag bara att hon ska bli bra.
#6 Här är en bild där du ser exakt
Han hade gips i lite mer än 2 veckor, men allt som allt tog det månader innan han blev helt återställd.
Ja, nog är det något som är galet. Men förhoppningsvis är det bara en lättare stukning eller något liknande. Förstår att det är tråkigt och bekymmersamt, men snart får du i alla fall veta vad som är fel.

#7 Vad jag ser på bilden så är det på bakbenet? För Elsas del så är det vänster fram som "bråkar" men det kanske finns en has där också? Hehe.. Eller hur man säger. Naej nu ska jag sluta grubbla över allt. Får vänta tills jag varit hos veterinären. Men tack för svaren!
#5 Tack så mycket!
Känns skönt att alltid ha nån att fråga här.
Åh nej så trist
Aldrig rolig när sådant händer. Jag har själv varit med om det där valpgnyt, det riktigt skär i hjärtat och man dör en liten stund inombords.
När Algot var liten så lekte vi, jag satt på golvet och han studsade över mina ben, sen halkade han till och började typ "skrikgny", det var verkligen hjärtskärande. Han haltade i kanske 10 minuter, sen blev han alldeles matt. Jag tänkte att nu har min nyhemkomna valp brutit sig. Bra början!
Men jag avvaktade tills han hade sovit klart. Och då haltade han inte mer. Då kände jag såklart en STOOR lättnad.
Hoppas det går bra hos veterinären med Elsa idag. Så himla tråkigt när sådant händer.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fraktur men ingen operation än så länge. Gips eller vad man ska säga och skena så blir det återbesök om en vecka för att se om det ligger bra fortfarande. Annars blir operation. =/
Det är då också kört med valpkursen. Får se om vi får pengarna tillbaka eller hur vi ska göra. Kursledaren skulle höra med de som är utbildningsansvariga, eventuellt kanske vi kan vara med bara för att öva passivitet och för att träffa hundar.
Vilken pärs!
Attans vilken otur, hoppas att det snart blir bra.

Men lille..Fy vad läskigt!!Hädan efter ska jag icke knuffa ner mina olydiga hundar från soffan..
#10 Tur i oturen. Hoppas det blir bättre så ni slipper operation.
Men hör med dem på valpkuren, det är ju möjligt att ni kan vara med ändå. Hundarna rör sig ju oftast inte så mycket utan det är väl mest lydnads- och kontaktöving och du kan ju anpassa och hoppa över om det blir något moment som hon inte klarar.

#13 Jag frågade veterinären om just valpkursen men hon tyckte inte att vi skulle vara med. I så fall bara att vi är med så att hon får vänja sig vid andra hundar och så. Och jag har pratat med ledaren och hon tyckte det var jätte synd och skulle prata med den andra hur det blir med betalningen, om jag får tillbaka det eller om jag kanske kan gå nån kurs i höst istället. Så vi får se. Bara att försöka göra det bästa av det nu. =)
Sån tråkig start det blev för lilla Elsa. Men detta tar ni er igenom
Täcker försäkringen detta eller har du kollat upp det?
Hoppas det löser sig med allt!

#15 Japp, försäkringen täcker allt, tack och lov. Är redan upp i nästan 4000 och då vet vi inte än om det blir operation eller inte. Så försäkring är verkligen ett måste!
#16 Skönt det åtminstonde. Man är väldigt glad att man valt att försäkra sina djur, för precis som du skriver i rubriken så händer en olycka allt för lätt.
Hoppas ni slipper operation, inge roligt om det skulle behövas.
Hur mår Elsa nu?

#18 Elsa mår faktiskt bra. Vi var hos veterinären igen i fredags och det har börjat läka fint så ingen operation. *jippie!* Vi ska tillbaka om en vecka igen så får vi se om hon får skena då eller om det bara bli ett förband.
Vad behagar damen i fråga så kan man verkligen inte tro att hon har brutit benet. Hon rusar på som vanligt, på gott och ont. Hon tror att hon kan allt och är lite oförsiktig men som sagt, än så länge går det bra.
*puh*