Elsa Laila Gladh
Mitt lilla hjärta har antligen kommit hem. Just nu ligger hon och sover gott.
Problem än så länge: Vi kom hem för ca. tre timmar sen och hon har inte kissat eller något än, varken inne eller ute. Jag har gått ut med jämna mellanrum, varje gång hon sovit, ätit och busat. Men ett problem är att hon har bara varit på landet fram till nu och jag bor mitt inne i stan. Så det är väldigt läskigt för henne att gå ut.
Och nu känns det som att jag plågat henne nog. Senast vi gick ut så vägrade hon gå något alls i princip och det fanns inte ens en tillstymmelse till att kissa.
Till natten tänkte jag att hon får ligga i sin bädd med kompostgaller runt. Ska jag lägga en tidning i inhängnaden också? Just nu ligger det en tidning innanför dörren om det skulle hända en olycka.
Så, kör på. Ge mig lite tips. =)

Men lilla sötnosen dåå
Vad mysig hon ser ut, grattis!
Placera gärna kompostgallret nära din säng så att du, om hon börjar pipa, bara kan sänka ner handen till henne så att hon känner att du är nära. Bli inte för blödig och plocka upp henne i sängen - det kommer hon nog få lära sig tids nog ändå men såhär i bröjan anser i alla fall jag att det är bra om de kan sova själva men att man givetvis är nära.
Det gör var och en som de själva vill.
Du kan ju lägga tidning i inhängnaden, men jag undrar om det gör så mycket skillnad? Se bara till att det inte är någon matta i inhängnaden - den kommer antagligen bli kissad på i så fall.
Det vi 'gjorde fel' med Tyra under de första nätterna är att hon faktiskt sa till att hon behövde kissa/bajsa - men vi trodde att hon bara gnydde och ställde sig upp på gallret för att hon ville komma till oss.. Har du möjlighet att ta ut henne när hon gnyr eller hoppar upp på gallret så gör det, det kan vara något på gång.
Antagligen kommer det att ta lite tid innan lilla Elsa vänjer sig vid allting, men det vet du ju redan. Det kommer bli olyckor inomhus, på vägen ut och på de mest olämpliga ställen du kan komma på - men det är en del av charmen att ha valp..
Elsa kommer lära sig så otroligt mycket, och det kommer du också.
Lycka till, välkommen Elsa och stora kramar från mig och Tyra 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Grattis till den nya valpen, hon ser hel skön ut. Det var inte så länge sen Joy var ny i vår familj så jag känner igen mig. Det jag kan säga är att så fort hon kissat på rätta ställen, ge henne mycket beröm, kanske en liten godis bit eller kasta en boll åt henne. Vi gjorde så med Joy och hon blev rumsren ganska fort. Enda problemet var att vi hade svårt att förstå hennes signaler. Hon kom fram och knuffade på våra ben med sin nos. Trodde först hon ville komma upp i famnen men vi lärde oss snabbt att så var inte fallet. . Eftersom joy nästan aldrig skäller så fattade vi inte riktigt hennes signaler. Men vi lärde oss, man får vara lyhörd i början och ha stort tålamod.
Lycka till med Elsa

#1 Kompostgaller vid sängen har jag och det fungerade jättebra inatt. Hon vaknade några gånger men lugnade snart ner sig när hon märkte att jag var där. Hon gnydde och hoppade upp på gallret men lugnade som sagt ner sig ganska snabbt så jag tror hon bara för lite ängslig för..
Inget kiss eller bajs på hela natten! =) Ingenting inne idag heller men det har blivit resultat ute av både det ena och det andra. Har då gjort precis som ni skrivit, överöst henne med beröm och kelat som en tok med henne.
#2 Elsas signaler är faktiskt ganska lätta att förstå. Hon börjar och vanka av och ann och man märker att hon letar efter det rätta stället så att säga. =) Hon gör likadant ute också. Så just det med hennes signaler är än så länge ganska lätt.
Än så länge känns allt så himla bra, jag är helt förälskad i henne. Jag vakande dock upp imorse och blev helt livrädd. Jag är sen tidigare allergisk mot katter men då enbart katter och inte så farligt utan bara om jag verkligen kelar med dom i ansiktet. Men för att vara lite förutseende köpte jag en Bolonka som ska vara en så kallad allergivänlig ras. Men imorse så vaknade jag med täppt näsa och jag trodde jag skulle börja gråta. Men aldrig har jag blivit så glad över ont i halsen och feber för det är precis det som kom lite senare. Och jag tar hellre en förkylning tio gånger om än att bli allergisk mot mitt lilla hjärta. =)
Men så kul! Och hon är ju helt fantastiskt söt lilla Elsa.
Grattis till henne.
Och vad duktig hon är som inte kissat eller bajsat på hela natten. Det gjorde Algot kan jag säga
Men han var inte alls tydlig med när det var dags för besök. Inget gnällande eller visande med kroppsspråk.
Berätta mer om henne! Och visa gärna fler bilder.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#4 Hon är än så länge väldigt mammig mot mig eller hur man ska säga. Vill hela tiden vara med mig och även om det är svårt försöker jag att inte ta upp henne heeeela tiden så hon ska kunna bli lite självständig. Och peppar peppar så lyssnar hon faktiskt på matte! Säger jag nej så slutar hon med det hon håller med på. Jag försöker hela tiden tänka att visst är det här gulligt nu men är det lika gulligt när hon är fullfuxen. Typ som att hon älskar att bita i mitt hår. =P
Just nu har hon däckat under stolen så jag tänkte försöka passa på att laga lite mat. Igår när jag gjorde det blev hon väldigt gnällig. Jag tror att hon tycker köket är lite läskigt för hon vill inte gå in dit själv så hon tycker väl inte att det är så kul när jag är där inne och styr.
Och nu vill jag ha lite råd. Hur gjorde ni med koppel? Igår när jag gick ut med henne så hade jag kopplet på henne men det tycker hon verkligen inte om. Hon slet och slängde lite när hon blev rädd men annars så vägrade hon i princip bara att gå. Om jag satte mig ner så kom hon fram men hon ville inte gå annars. Jag har märkt att hon följer mig hela tiden så idag har jag inte haft kopplet på henne när jag rastat henne och då går det hur bra som helst. Hon visar inga som helst tendenser till att springa iväg men jag tänker att det kanske är dumt att vänja henne vid att inte ha koppel.
Mjo, ju mer jag tänker på det när jag skriver så ska jag nog försöka med koppel sen när vi går ut. =)
#5 Först och främst; GRATTIS till lilla Elsa valpen 
Det här med koppel finns det delade meningar om och det beror nog lite på vart man bor. Om man bor i stan är det säkrast att börja med kopplet direkt. Gå lite sick sack gör dig rolig att följa.
Nu i början, för att göra kopplet till en rolig grej, kan du ha på kopplet i roliga samanhang. Tex när maten ska serveras.
När valpen är liten följer den sin mamma och nu när du har axlat den rollen kommer den följa dig automatiskt. Mn snart vill den be ge sig ut på lite äventyr på egen hand. Men nu när den gärna följer dig kan du utnyttja det praktiskt taget överallt!
Så jag tycker man ska jobba med det osynliga bandet redan från början.
Så fort valpen kommer i mot dig ropar du dess namn eller den signal du har valt och belönar med gos och kel eller lek.
Det vitiga är att du ropar när du är hundra procent säker på att valpen kommer i mot dig. Det går 7 bra inkallningr på en dålig kan man tänka. Något annat att tänka på är att när du kallar in valpen att inte koppla den direkt utan göra något roligt. Annars kan valpen tänka; Varför ska jag komma till dig om du kopplar mig och allt det roliga är över? Kör godis tricket tillexempel, kalla in valpen. Visa din näve som är fylld med gott godis och kasta ut godiset och låt valpen söka. Eller locka med lek åt ett annat håll.
Nu blev det långt
Lycka till med din underbara valp! 
#5 Utnyttja absolut att hon är så följsam, som #6 skriver. Men jag skulle aldrig låta bli koppelträningen. Någon gång kommer du bli tvingad att ha henne i koppel så du gör bara er båda en björntjänst om du struntar i den träningen, det blir garanterat svårare ju äldre hon blir.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7 Precis, man ska inte ge upp kopplet helt! Men man ska utnyttja att valpen är så pass följsam 

Vi hade Tyra mycket lös precis när vi fått hem henne, men det berodde på att när vi fick på henne kopplet så brydde hon sig inte så mycket. Om det är en motsträvig valp är det nog all idé att öva ännu mer med koppel.
När hon till slut känner sig bekväm med det så kan du ge henne friheten att gå utan.
I början är valpen väldigt följsam - i alla fall de flesta. Jag vet inte hur mycket du har läst, men vi använde oss mycket av "kom-spring". Det var effektivt. Om Tyra inte kom till oss på första kommandot så satte vi av i hög fart från henne - då kom hon som en skållad råtta och det givetvis belönades med godis och kel. Vi gömde oss hela tiden också, var hon inte uppmärksam på var vi var så kunde vi plötsligt försvinna (sprang bakom huset, gömde oss i buskarna med mera) vilket lärde henne att alltid hålla koll på oss.
Ett annat trick som brukar funka är att gömma köttbullar eller annat gott. Är valpen en bit ifrån dig så hukar du dig och gräver in godiset någonstans och kallar på henne. "Titta hääär, vad är detta?" och pekar mot godiset. Det lär ofta hunden att hålla sig i närheten av matte/husse eftersom det i närheten av dem alltid dyker upp godis titt som tätt 
Oj, det finns så mycket man har gjort för att få valpen att följa en och hålla koll på en - det känns som att man har provat det mesta.
Det viktigaste tycker jag är att ni hittar något som faller er i smaken, att du provar olika saker så ser du vad som funkar bäst på henne.
Men just nu tror jag att det viktigaste är att ni lär känna varandra och myser riktigt mycket 
--------------

Tack för alla svar! Jag tar lite tips här och där och gör så som jag tror passar Elsa och mig bäst. =)
Nästa steg då. Att lära henne att vara själv. Hur har ni gjort? Jag har börjat lämna henne ensam korta stunder. Hon börjar då oftast gnälla. Ska jag låta henne vara eller visa mig för att visa att jag inte försvunnit för alltid? Eller är det för tidigt överhuvudtaget att göra nåt sånt här? Hon är tio veckor och har varit hos mig sen i måndags. Är det bättre att försöka bygga upp ett starkt band mellan oss innan jag försöker mig på nåt sånt här?
Tacksam för alla svar! =)
Jag tycker att innan man börjar ensamträna så ska valpen känna sig trygg i sin hemmiljö och med sin nya ägare. Valpen har ju precis lämnat sin mamma och sina syskon. Så när du känner att Elsa är tryggare i sig själv så kan man börja träna steg för steg.
Enligt min åsikt är det alltså för tidigt ännu 
Jag tycker som Lina, när hunden bott in sig och känner sig trygg så kan man börja träna korta stunder. Det känns ganska nödvändigt, för några korta stunder måste man strax lämna valpen annars blir det nog rätt ohållbart.
Om hon gnäller så försök att inte gå in till henne förrän hon blivit tyst. Målet är att lära henne att inte gnälla och bli orolig när hon är ensam, så då funkar det inte om man vänjer henne med att så fort hon gnäller kommer matte
Om hon absolut inte blir tyst när du står och väntar på att hon ska bli det så testa att ta så korta stunder som det bara går. Till exempel stäng in dig i badrummet eller i trappuppgången om du bor i lägenhet, i bara några sekunder om det bara är den stunden hon klarar utan att gnälla. Och så ökar du på hela tiden, om det går bra. Bra också om hunden inte hör att du står alldeles utanför dörren.
Se till att valpen är tillfreds när du lämnar den. (Gäller även vuxna hundar). Att den är rastad nyligen, blivit aktiverad så den är lite trött i huvudet men ändå hunnit varva ner lite. Alltså att man inte lämnar hunden när den kanske är lite nödig eller precis efter ett träningspass/lekstund när den ännu är uppe i varv. Se gärna till att det finns något trevligt att tugga på eller liknande så hunden har något att sysselsätta sig med.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Tack för tipsen, då vet jag vad jag ska sikta på!
Nu till en helt annan grej. =) Ni får säga till om ni blir trötta på mig! =P
Elsa har varit jätte duktig med att inte kissa inne och så. Två gånger har det hänt men då har det varit för att jag inte varit uppmärksam.
Men idag när vi kom in från en promenad då hon hade gjort både det ena och det andra så hann vi knappt vara inne fem minuter innan hon satte sig ner och kissade? Ska jag i alla fall då gå ut med henne fast hon precis varit ute?
#13 Klart vi inte blir trötta på dig! Jag vet själv hur det var när man hade valp, så många frågor som snurrade i skallen. Man ville ju göra rätt och ge valpen en bra start i livet
Duktigt att bara kissat inne två gånger, hos oss hände det olyckor hela tiden. Blöta strumpor, moppen stod framme hela tiden kändes det som
Kanske är det så att hon inte kissat klart då när du varit ute. När du ser att hon kissar, stanna då kvar en stund och låt henne få en chans till. Oftast så tänker man ju att "Okej, nu har valpen kissat, då går jag in" Så gjorde iaf jag. Men om man avvaktar lite.
Fast så kanske du redan gör?

#13 Vi hade som regel, som vi fått aom tips av andra, att varje gång hunden kissar inne så ska man försöka avbryta samtidigt som man säger 'nej', lyfta hunden från platsen och gå direkt ut med den - trots att man kom in för bara två minuter sedan.
Oerhört jobbigt, men vem har sagt att det ska vara lätt att skaffa valp?! 
Så gjorde vi i alla fall och det har funkat bra.
Likadant när hunden har varit ensam en stund, det första vi gjorde/gör när vi kommer hem igen är att ta ut Tyra.. På så vis vet hon att hon ska hålla sig för så snart vi kommer hem så går vi ut med henne.
Btw - oerhört duktigt att bara ha kissat inne tre gånger.. Det numret var Tyra uppe i efter bara fem timmar första dagen 
--------------
Hur går det för lilla Elsa? Vi vill se en bildbomb helst 

Jo det går jätte bra för lilla Elsa. =) Tyvärr har jag blivit jäklit sjuk. Trodde först det var allergi men nu har jag fått bihåleinflammationen från helvetet så jag har legat ganska däckad. =/
Men nu har jag fått en massa, massa piller så snart borde jag vara på benen så då åker kameran fram. Självklart har jag redan knäppt ett par bilder men de har inte kommit till datorn än pga. tidigare nämnd däckning. =P
Men hon har tuffat till sig ordentligt, hon verkar tro att hon är tio gånger så stor än vad hon egentligen är. =P Några olyckor har hänt inne men det har varit mitt eget fel att jag inte varit tillräckligt uppmärksam eller snabb.
Att gå i koppel funkar också fin-fint. Jag försöker att fostra henne lite med att hon ska gå bredvid mig och så där. Vi har även testat på lite sitt och ligg och det fungerar bra också, inget seriöst dock utan bara på kul.
Just nu ska det annars smakas på aaaaaallt. Hon är väldigt nyfiken av sig men tar ändå att jag säger ifrån om det behövs.
Så, inga prolem än så länge. Ja, inte mer än att matte är lite vek men det kan juh inte Elsa rå för. =P
#17 Vad härligt att höra att det går så bra!
Men desto tråkigare att du åkte på bihåleinflammation, det är inte alls kul vet jag
Krya på dig!
Jätte bra att du lär henne tidigt att hon ska gå bredvid dig i kopplet. Det misstaget gjorde vi med Algot, att vi lät han fara runt lite som han ville i kopplet. Så på det så fick vi en hund som drar. Men det har blivit mycket bättre nu med träning då.
haha, det där med att smaka på allt vet jag vad du menar 
snus, cigarettfimpar, löv, grus, skräp var det absolut godaste som fanns, så det är väl en typisk valpgrej
du får fotografera henne när du frisknat till! 

Nu har jag blivit frisk och visst har jag knäppt några kort men nu är kamerasladden på vift. Idag ska det dock storstädas så hoppas på att den kommer fram då.
Annars går allt hur jäkla bra som helst här hemma. Min kära mor säger stolt att hon är en a-hund. =P Ytterst få "olyckor" har hänt hemma och då har det varit mitt eget fel som jag skrivit förut.
Vi har även börjat åka bil och det funkar också bra. Lite oroligt var det i början men det är borta nu. Jag har en bur men det gick inte alls, hon fick världens panik även fast jag hade vant henne vid den hemma och så. Så det har vi lagt ner, det fungerar bra nu som sagt. Ska köpa mig en sån bältes-sele istället så är hon säker också. =)

Så söt hon är 
--------------
Hur SÖT som helst
Så söt med dom där små vita tassarna!
Hon är helt sockersöt! 
Hur går det för Elsa och dig?
Nyfiken man blir.

#26 Jo det går hur bra som helst för oss. =) Några "problem" har vi men annars så kan jag med handen på hjärtat säga att det absolut är det bästa jag har gjort i hela mitt liv i princip. =)
Ett hinder vi har är ensamheten. Hon har väldigt svårt att vara ensam men jag försöker ta små, små steg. Lämna henne när jag gå till tvätt-stugan eller liknande.
Lite samma problem är det med att vara ensam i bilen. Vi har börjat jobba nu och det är ett ställe hon inte kan följa med in till pga. en aggresiv hund. Och då bara måste jag lämna henne i bilen. Men jag hoppas att hon snart blir van.
Annars går det jätte bra att åka bil. Jag har en bur jag köpte men den vägrar hon verkligen att vara i. Hon får världens panik, gnyr och slänger sig omrking i buren. Detta trots att jag vande henne vid buren hemma. Hon fick även sova i den några gånger när jag sov hos min mamma men trots det får hon sån panik så fort hon ska sitta i den när den är i bilen. Så det har jag helt enkelt gett upp på nu och köpt en bältes-sele istället som fungerar jätte bra än så länge.
Nästa problem är att hon inte riktigt vill lyssna på mig. =) Hon vägrar att gå in genom en dörr om jag håller i kopplet och säger kom. Släpper jag kopplet så knallar hon in så jag tror att det är lite trots. Men jag vet inte riktigt hur jag ska handskas med det. Jag har börjat med att bara ignorera henne så kommer hon så småningom och då får hon en godis eller beröm men då blir det juh på hennes villkor. Men det känns inte heller bra att jag ska stå och locka på henne och så kommer hon inte, då "vinner" hon juh också. Tar gärna emot tips. =)
Och på söndag ska jag iväg på en veckans semester och har inte riktigt bestämt än hur jag ska göra med Elsa. Hon får vara hos uppfödaren men det jag är lite orolig över är att hon fortfarande har valpar kvar som då inte är rumsrena eller så speciellt fostrade. Och om Elsa då kommer vara där kanske allt jag än så länge jobbat fram försvinner. Det händer inga olyckor alls inne som det är nu vilket är himla kul. Hon blir bättre och bättre för var dag att gå i koppel och har lärt sig sitta, ligga och att vänta tills jag säger varsågod när jag lagt en godis på golvet. Så jag vet inte riktigt. En kompis till mig som är ledig kan eventuellt ha henne men då är jag rädd att Elsa ska känna att jag har lämnat bort henne eller hur man ska säga. Vad tror ni kloka? =)
Vad härligt att det går bra för dig! =)
Men som sagt, ta dig tid på att träna henne att vara ensam. Vi körde väldigt korta steg. Från någon minut till 5 minuter, till 10 minuter osv. Och det har fungerat jätte bra.
Nu är han inte själv så mycket, för han har inte behövt vara det.
hehe, du det låter som att du fått en alldeles normal valp
Som inte lyssnar då. Så är nog de flesta valparna. Du får tänka på att det finns mycket skojjigt att undersöka utomhus. Det är ju en helt ny värld för dom. Men träna mycket kontakt övningar med henne. Belöna henne såfort hon är uppmärksammad på dig, och när hon följer dig kan du belöna. Och vill hon inte gå innanför dörren så locka med hennes favoritgodis, eller korv eller något riktigt gott.
Om din kompis känner Elsa väl, och du tror att Elsa är trygg med henne tycker jag gott att du kan lämna henne där. Jag tror inte alls hon kommer att tycka att du lämnat henne. Och jag antar att en hund inte har samma tidsuppfattning som oss.
Men annars är ju uppfödaren ett alternativ. Där är hon ju uppfödd och det var ju inte så länge sedan hon flyttade därifrån. Du får väl höra med uppfödaren vad hon tror om det här med rumsrenhet. Hur hon hade tänkt och såvidare. Det löser sig alltid till det bästa! men jag är precis som dig, en riktig hönsmamma
Har alltid varit orolig om Algot har sovit hos någon annan. Men ofta löser dom det bättre än man tror, och så har det fungerat jätte bra.
Hur går det med lilltösen? Har du varit bortrest nu? 

Ja jag kom hem för några veckor sen. =) Hon var hos ett par kompisar till mig och det fungerade hur bra som helst. Jag saknade henne som fasen när jag var borta och var lite orolig att hon skulle ha glömt bort mig med tanke på att jag bara haft henne tre veckor innan jag åkte men det var inga problem. Hon klättrade på mig när jag hämtade henne. =P
Elsa är annars i princip rumsren nu. =D Vi går ut var tredje-fjärde timme och på nätterna sover hon 6-7 timmar vilket är sååååå skönt. =P
Annars verkar hon vara väldigt lättlärd. Sitt, ligg och vänta (jag lägger en godis på golvet och sen får hon vänta med att ta den tills jag säger till) har hon inga problem med. På jobbet får hon inte gå in i matsalen och det har jag redan lärt henne. Hon försöker smita in ibland men när jag säger till henne så går hon ut igen och lägger sig utanför vilket är väldigt skönt.
Om vi är ute och går utan koppel så lyssnar hon på mig och kommer. Inte alltid så klart men absolut så att jag känner att jag kan släppa henne.
Vi har även börjat valpkurs. Eller.. Jag har, det har bara varit en gång än så länge och då var det teori så då var hon inte med. Men det kändes bra, det var en bra grupp och handledaren eller vad man säger verkar riktigt vettig och bra så det blir nog bra.
Problemet just nu är bilen. Jag jobbar juh i hemtjänsten och just nu är det två ställen hon inte kan följa med in till och hon tycker inte om att vara ensam i bilen. Att vara ensam hemma går sakta men säkert framåt men tyvärr kan jag inte ha lika mycket tålamod på jobbet, ibland måste jag lämna henne en halvtimme eller så. Jag ser så klart till att hon har vatten, filtar och några leksaker. Men som sagt, det går inte. Jag har tänkt att jag ska försöka ta nån dag och börja likadant som vi gör hemma, lämna henne nån minut och sen utöka det. Men som sagt, på jobbet blir jag tvingad ibland och det känns jäklit tufft.
När jag väl kommer tillbaka till bilen vet jag inte riktigt hur jag sak bete mig mot henne. Hon blir så klart superglad och hoppar som en tok. Ska jag vara hård mot henne, ska jag ignorera henne eller ska jag kela med henne? Som sagt, det är mitt svåraste problem än så länge.
Så har du några tips får du gärna dela med dig. =)