Bichon iFokus

Bichon

Etikettpälsvård
Läst 7959 ggr
Linda
0

Hur ofta badar ni era hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom min man är allergisk försöker jag bada hundarna så ofta det går vilket brukar bli en gång i veckan.

Sedan går de till groomern ca var 3-je månad och får stor uppsnyggning och klipper/ansar själv därimellan.

Hur ofta badar/klipper du din Bichon?

Nedan min stackars Bichon i "pudel klippning"

Linda
0

Satt framför tvn igår när min man tittade på film och ägnade mig att mattutreda mina hundar, sååå skönt och ha det gjort och shitt vad puffiga de blev:)

LinaK
0

Linda; Vilken sötis du håller i famnen. Vill gärna se fler bilder på sötnosen Skrattande

Algot badar vi ca var 14:onde dag. Ibland mer sällan eller oftare. Beror på pälsen, men ser rätt fort på pälsen om den måste badas. Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thric
1

Jag är allergisk och badar cherie, min bichon frisé ca var 14edag, sen ibland så badar hon oftare beroende på vad det är för väder ute, hon blir alldeles grå skitig av slasket som börjat komma nu så jag spolar av hennes nederdel o "skägg" nästan varje kväll. Utan shampoo oftast då de inte brukar behövas. sen så klipper hon sig ca var 5e vecka. Tassarna klipps lite oftare då de växer som ogräs under dem :P

Linda
0

Skönt att höra att det e flera som badar ofta, ibland kan man få kostiga komentarer att de badas för ofta..:/

#3 klipper du själv?

Jag har oxå bichon men jag e urdålig, så det blir groomern så den stackarn slipper skämmas…men skulle verkligen vilja lära mig så jag köpte en klippmaskin.

-Kanske du kan ge tips?;)

Emma-U
0

Vi badar vår bichon havanais ungefär var 14e dag. Ibland badar hon varje helg, andra veckor när det inte varit så mycket tö eller regn ute så badar hon kanske med tre veckors intervaller. Det ser och känner man ganska lätt på pälsen tycker jag.

Tyra blev nedklippt för 1½ vecka sedan. Vi fick hem henne förra april och sedan dess har hon blivit nedklippt två gånger, i början av augusti förra året och så nu i mars. Vill göra det inför sommaren så att hon inte blir så varm, nu i år gjorde vi det tidigare för att vi märkte att hon inte riktigt ville släppa loss när vi var ute. Hon rundade vattenpölar och undvek att bli smutsig, det var nog lite jobbigt för henne att det hela tiden fastnade i pälsen så vi tog en tidig klippning. Det har gjort underverk, nu skitar hon ner sig som aldrig förr - det är ju så lätt att torkas av nu Skrattande

Tassarna klipper vi till själva när det behövs, alltså runt om och mellan tårna på henne. När det är dags att trimma hela henne så har vi en kompis som hjälpte oss senast. Jag var med och fick se hur hon gjorde men kommer nog inte att ge mig på det själv. Verkar på tok för avancerat och tråligt för att vara ärlig. Då betalar jag hellre och låter någon annan göra det.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

SaraC
0

Jag har ingen bichonras. Badar min hund 2-3 gånger om året, mer behövs inte.

Hör det till pälsvården att bada bichonerna ofta? *Nyfiken*

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ms-mee
0

Ingen bichon här heller, utan pudel. Men ja, ska egentligen bada honom varje vecka då han är i tovåldern nu, men brukar slarva och göra det varannan ist :P
Annars är det då det behövs bara, runt en gång i månaden.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Linda
0

#6 Ja det är mycket pälsvård med dessa..phuu har just tagit hand om mina galningar..

Emma-U
0

#6 Det märks på Tyras päls om hon inte blivit badad på ett tag - hennes päls blir fruktansvärt jobbig att reda ut..

Jag har hört att en hund inte ska bada för ofta eftersom det stör deras naturliga fetter i huden med mera, men jag antar att pälsraser är undantag. Även om det låter konstigt..
Men jag kan intyga att hon mår sämre av att inte bada och få pälsen utredd än att inte behöva bada lika ofta Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Linda
0

#9 Håller med!!!

SaraC
0

#8/#9 Tack för svar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Sarahansson1]
0

Hej jag badar min hund en gång i veckan och försöker att undvika att valpen går in där min sover mamma är som är allergisk och det funkar toppenGladHoppas det blir bättreGlad

[Sarahansson1]
0

Hej jag badar min hund en gång i veckan och försöker att undvika att valpen går in där min sover mamma är som är allergisk och det funkar toppenGladHoppas det blir bättreGlad