Bichon iFokus

Bichon

Etikettfoder
Läst 11213 ggr
thric
16

Ej rinnande ögon vilket foder?

Bichon raserna har ju problem med rinnande ögon, jag har hört att mycket kan bero på fodret.

Vilket foder kör du, vilken ras har du och har din hund rinnande ögon/rött runt ögonen? Skriv gärna också om du bytt foder nångång till hunden.

Jätte tacksam för alla svar då jag funderar på att byta  foder till min tik, Hon äter just nu Advance Salmon and rice (valpfoder). Men har hemskt rinnande ögon..

Emma-U
1

Tyra äter Royal Canin Beauty och har gjort det sedan vi gick över från valpfoder, Royal Canin Mini.. Hon har inte alls rinniga ögon, men det kan bero på att vi tvättar med No More Tear Stains - en vätska som ska förhindra att ögonvätskan färgar pälsen röd och tar bort eventuella andra missfärgningar. Dock har jag fått reda på att den innehåller lite småfarliga ämnen, men vi använder den så pass sällan att det inte är någon fara (tror vi)..

Det kan mycket väl ha att göra med foder, men sen är det också väldigt individuellt hur mycket hundens ögon hinner. VI har en granne med en Bichon Bolognese som har fruktansvärt mycket rött under ögonen och jag vet en annan Bolognese som inte har några "problem" alls.
Så det är individbaserat också.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

thric
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det är ju det, har fått veta att uppfödaren bytt foder och ett det funkar bättre, så tänkte ja kankse skulle prova det. Det är så svårt att veta, men om det finns nått som kan göra det röda bättre så får man ju försöka lite..

Cindy
0

Tips! JPs Eye Care ( svart flaska) droppas dagligen i ögonen. Den öppnar tårkanalerna vilket ger friska ögon och man slipper missfärgningar kring ögonen. Bleker alltså inte och är inte det minsta skadligt för ögonen, men ger väldigt bra resultat!

Vänliga hälsningar
Cindy

LinaK
0

#3 Tack för tipset! Ska kolla upp detta genast Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Cindy
0

Finns på jobbet (Bromma Zoomarknad), om inte nån av stammisarna vart o tömt hyllan vill säga. Har några uppfödare (Bichon, Papillon m.fl.) som alltid ger sina valpköpare en flaska.

http://zoomarknad.se/product-view.asp?catid=0&prodid=1451&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D%26search%3DEye%2520care%26brand%3D

Vänliga hälsningar
Cindy

thric
0

#3 jag har en sån flaska av jean pau eller vad den hette, funkar ganska bra, sen fick ja veta nu att man kan lägga pevaryl puder under ögonen för att suga upp o motverka mot svamp o brunheten, det funkar super bra, så nu börjar de bli skillnad. :)

Men tror fortfarande att jag kankse ska byta foder, uppfödaren hade bytt foder nu hörde ja o hans bichonger var mycket finare under ögonen, så ska testa mig fram, men ja undrar vad det kan vara som finns i vissa foder o inte i andra när vissa funkar bättre.

Linda
0

Vi ger Iams vet inte om det finns för hundar i Sverige (såldes bara till katter förut) jag är enormt nöjd med Iams.

Mina hundar har klara fina ögon även om valpen inte hade det när jag tog henne för ett par veckor sedan, även hon är nästan helt bra.

thric
0

Vart hittar man det då? Finns det några skadliga ämnen eller några bieffekter ?Är det sånt man droppar i ögat ?

LinaK
0

#8 Om du menar det som #7 Skrev angående Iams?

Iams är ett foder, brukar finnas i djuraffärer. Har faktiskt det fodret till mina katter.

För min del verkar det vara säsongsrelaterat. Eller för min hunds del kanske jag ska säga. I vintras rann ögonen jätte mycket, kanske berodde det på torr luft i och med att det har varit så kallt i vinter. Nu när det är annat klimat har det slutat och han är fin i ögonen igen.

Någon som känner igen detta?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

thric
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 okej, vad dum ja känner mig nu, tyckte de lät som nå hokuspokus smet som man kunde he i ögonen :P Man vet ju aldrig. :P

Har hört att mycket beror på kolhydraterna i fodret. :S Kan det verkligen vara dom som spökar ?

Linda
0

#10 jag fick iaf ett gott skratt;)

Såg att du oxå har Bichon frise, vad kul.