Borsta tänderna !!!
Hej på er alla,
Har börjat fundera på om vi ska börja borsta tänderna på Joy. Är det någon som har erfarenhet av hundtandborstning?
Hur borstar man på bästa sätt? och hur ofta.
Jag borstar tänderna på Hubert. Hur man ska göra på bäst sätt har jag ingen aning, jag bara håller i munnen och borstar :P Använder då en hundtandborste. Provade en sån där man sätter på fingret innan, men det tyckte jag bara va krångligt :P
Hur ofta bestämmer du helt själv, jag tar det när jag kommer ihåg det :P Men blir väl nån gång i veckan iaf, i vissa fall mer sällan.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

Jag borstar tänderna på Tyra då och då, någon gång i veckan i bästa fall.
Jag brukar sätta henne på toalettlocket och ta hundtandkräm på vår hundtandborste. Sedan sticker jag in ett finger och tar tag i kinden på henne och börjar borsta inifrån och ut.
Jag har hört att man bara behöver borsta på utsidan av tandraderna eftersom det är där som hundarna får tandsten.
Men när jag ändå är igång så borstar jag på insidan av tandraderna också, varför inte liksom? 
Jag vet inte om jag gör på ett bra sätt eller om jag gör rätt, men det funkar bra.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Du har fått bra tips här ovan tycker jag. Måste dock erkänna att jag är dålig på att borsta tänderna på Algot. Hände kanske 1 gång i månaden. Borde snarare vara 1 gång i veckan, han får lätt beläggningar på sina tänder. Skärpning säger jag till mig själv!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack för tipsen, nu bär det av till djuraffären.
Hoppas hon gapar lika fint som när hon får hundgodis :))
#4 Hehe, ja jag hoppas det går bra för er :) Det kan vara lite knepigt i början innan man fått till rätt teknik, men med lite tålamod går det finemang! :)
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives