Havanais på utställning
Är det bara jag, eller har havanaiser längre päls på utställningar? Man brukar säga att man ser havanaisens ben, men oftare och oftare tycker jag pälsarna är nästan lika långa som hos Shitzu eller Lhasa Apso. Hur ska de se ut egentligen?
Kanske kan bero på att vissa havanaiser är mer pälsade än andra? För enligt standarden får man ju inte klippa pälsen minsta lilla förutom lite i ansiktet och på tassarna. En vuxen havanais ska ju ha ca 12-18 cm långt täckhår enligt standarden.
Fast jag vet inte riktigt faktiskt :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det är kanske min som inte är så pälsad…men de ska ju inte se ut som Shitzu i alla fall…Själv klipper jag bara på tassarna på den jag ställer ut. 
#2 Kan så vara. Har du ställt din hund någon gång ännu? 
Ja, Lina. Jag har ställt flera ggr. Senast i Gbg förra helgen. Han får ettor på kvalité, sen är det stopp. Inga ck eller bir eller så. Fått bir på inoff. dock. Brukar få "bra päls", men att han är behöver bättre bröst. Har du ställt?

#4 Men åh, varför sa du inget? Jag var ju där och tittade.. Var du där på söndagen? Vilken omgång ställde du i?
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Vi var där på lördagen. Jag hade inte hittat den här sidan då…

Jag håller med dig om att Havanaisernas päls på utställning är väldigt NED-kammade så att dom räcker ändå ner till marken…lite åt Shi-tzu hållet…Min Dacke har inte så lång päls men jag har aldrig försökt att kamma ned den för att se hur lång den blir.
#7 Aha, jag har kanske inte kammat ner honom tillräckligt. Det krävs ju lite sprayer och så, antar jag…Använder visserligen spraybalsam men det finns säkert annat på marknaden. Själv gillar jag när de ser lite "naturliga" ut, det är ju hundar, inte dockor!
Men utställningsvärlden är lite galen ibland!

#8 Nej, du får ju inte använda några sprayer och kemikalier i pälsen när du är på utställning! Jag tror att den blir rakare och längre om du borstar nedåt samtidigt som du fönar hunden torr….

#9 Får man inte? Det såg jag väldigt många uppfödare göra på MyDog kan jag säga..
--------------
Har jag aldrig hört talas om att man inte får använda sprayer på utställningar? Hur ska domarna veta om man använt det eller inte?
Detta ska jag forska i.. 

Jag håller inte på så mycket med utställningar men det var vad jag hörde….kanske inte stämmer då…Det känns ju säkert på pälsen om du har några preparat i den. En annan bichon havanais ägare sa det till mig när jag skulle ställa ut första gången och undrade hur fasen man skulle få luggen att inte hänga ned i ögonen. Nu blev jag jäkligt osäker, var det kanske uppsatt man inte fick lov att ha pälsen…..
Har du fått veta nåt LinaK?

Man får inte ha en tofs på hunden vid utställnnig, det stämmer. Kanske har du blandat ihop de två grejerna?
För det vet jag, ingen tofs i luggen vid utställning, hundens päls ska vara otrimmad (så när som på tassar och sådär givetvis).
--------------
#12 Jag har inte kollat upp det ännu, men jag är nästan säker på att man får ha preparat på pälsen. Var på en utställning förra våren och kollade på min hunds uppfödare. Och precis innan hon skulle in i ringen så kammade hon hunden och sprayade med spraybalsam. Så då borde det vara tillåtet. Jag tror som Emma säger att tofs inte är tillåtet, så du kanske har blandat ihop det 
Ska du ställa ut din hund till våren/sommaren eller?
Man får ha typ spraybalsam i pälsen, men inte något "strukturförändrande". Det kan väl vara typ minkoljespray och sånt. Tror sånt står på SKKs hemsida på utställningsregler.

LinaK: Nej, jag har inte tänkt att ställa ut nåt mer tror jag. Har svaga planer på att kanske klippa honom lite kortare, han avskyr borstningen nämligen. Jag har inte kunnat bestämma mig för att klippa/inte klippa pga att jag helst har honom långhårig men tänker på hans välmående att slippa pälsvården….Men tänk om jag ändå hade visst när jag ställde ut honom att man fick ha pälsvårdsprodukter i pälsen, då hade han sluppit att se ut som ett troll, haha