Att klippa eller att inte klippa?
Japp.. Det är frågan. Jag ska skaffa en Havanais till sommaren och undrar bara lite hur ni gör, klipper ni era Havanaiser (eller vilken Bichon-ras ni nu har) eller hur gör ni?
Ja jag klipper min havanais. Har bestämt att klippa ned honom på vårarna och sedan låta det växa ut så att det är halvlångt på vintern, så att pälsen skyddar mot kylan. Jag tror många som inte ställer ut sina havanaiser klipper ned.
Och jag har ju själv sett med egna ögon hur mycket gladare hundar kan bli om dom blir av med all päls =) Algot blev en helt annan hund när han klipptes ned förra sommaren. Mycket spralligare och gladare. Så jag ser det som så att varför inte? Det skadar ju inte hunden. Vissa säger att man INTE ska klippa ned en pälsras, för då skulle man valt en annan ras med liknande egenskaper som en havanais fast med kortare päls. Men jag ser det som så det finns ingen annan hund med samma egenskaper som havanaisen
Och jag tror inte en havanais blir olyckligare för att den är nedklippt. Så jag kör på det som är bäst för min hund!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Låter utmärkt, nåt sånt jag har tänkt mig också men alltid kul att höra hur andra tänker. =)

En följdfråga nu då! Klipper ni själva eller låter ni någon annan göra det?
Jag låter ett hundtrim klippa ner min havanais ungefär var 3:e månad. Helt perfekt. Det blev för jobbigt för mig med all den pälsen. Skulle aldrig vilja byta till en annan ras. Det finns ingen annan med samma egenskaper

Jag klipper själv, är så dyrt med hundfrisör när man kan träna och klippa helt okey själv.

Vi kör på samma linje som Lina! Tyra tyckte inte alls om sommaren, med päls, lika mkt som hon gjorde efter att vi trimmat henne!
Christian
Medarbetare på Bichon.i.Fokus
Jag klipper också ner min lille älskling med jämna mellanrum(klipper och trimmar själv) men vill också säga att även om många gör det, klipper ner sina långhårsraser så räkna med att du kanske ändå kommer få snorkiga kommentarer eller blickar från de som anser att "har man skaffat en pälsras så får man inte vara lat och klippa ner den, det är fult och dålig stil". Detta bemötande ar jag fått vid några tillfällen både med min nuvarande blandis(bichon/shih-tzu) och med min förre am. cockerspanniel. Folk tror att man klipper ner dom för att man inte orkar med att borsta, ada och sånt. Men man klipper ju enr dom för att de ska må bra.

Nu är Tyra på klippning hos en kompis, ska bli spännande att se vad resultatet blir! Det minsta skäret hon hade till sin maskin va 9,5mm så hon blir en riktigt kortklippt tjej! Men allt klär ju en skönhet!
Ska försöka lägga upp bild så snart som möjligt!
Christian
Medarbetare på Bichon.i.Fokus