Bichon iFokus

Bichon

Etikettbeteende
Läst 3132 ggr
LinaK
0

Markerar revir hos andra?

När vi är hos svärföräldrarna tillexempel har Algot fått en RIKTIGT ful ovana. Han markerar på deras gardiner Skäms Eller iaf på ett speciellt ställe, ja alltså han lyfter på benet. Han har även bajsat där två gånger. Han är alltid ordentligt rastad när man kommer dit, så det borde inte vara problemet. Han har även gjort så hos min farmor och farfar. Men han kissar eller bajsar ALDRIG inomhus hemma hos oss. Han är 1 år och 3 månader ungefär, är det något trotsbeteende?

Förstår inte varför? Någon som varit med om något liknande?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Bella-R
0

Benji gör likadant så fort man är hos mina föräldrar, hos pojkvännen etc. Hemma dock, sköter han sig som vanligt.

Inte kul alls :(

Tror nog att det handlar om att markera att det är deras revir nu, kisset & bajset avger ju en massa doftferomoner som talar om för andra hundar att en annan hund har varit där.

Är väl inte svårare än så, skulle jag tro.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

SaraC
0

Är det någon annan hund eller någon katt som bor där eller brukar vara där?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emma-U
0

Ett tips, ett äckligt tips, som jag har hört en hundtränare göra är att gå efter hunden och skvätta med sitt eget kiss över där hunden markerar - allt för att få hunden att ta för sig revir. Att liksom ta tillbaka reviret och utmana hunden om platsen.
Men jag har för mig att denna fantastiska kvinna kissade i en flaska för att använda den utomhus på en hanhund som markerade ööööverallt! Jag har full förståelse för att man inte går och skvätter sitt eget kiss inomhus - även om det nog hade varit effektivt Glad

Tyra kan kissa borta ibland, men händer väldigt sällan nu för tiden. Men hon är ju flicka också och inte en trotsig hanpojk..
Banna hunden så fort den gör det, 'nej' eller 'fy' eller vad ni brukar säga till hunden när h*n gör något h*n inte får.. Så fort hunden går någonstans så är det bara att följa efter och hålla koll.

Vi använder UrineOff för att Tyra inte ska känna lukten av kisset och således fortsätta kissa där. Men det råder väl delade meningar huruvida det funkar eller inte.. Bättre att försöka göra något åt det än att inte försöka alls..

Jag har ju inte hanhund så jag känner inte riktigt igen problemet och har inga fler bra tips på hur man får bukt med det, tyvärr..
Lycka till dock!Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Valpar
0

En tanke som dök upp som kanske kan funka är att dom som äger huset säger bestämt nej för att visa att här bor vi och inte du?

Kanske är värt att pröva i all fall? Glad

kev-52
0

Vår hund hoppade upp i ett av barnbarnens säng och kissade direkt när vi kom dit. Detta hände 2ggr. Vet inte varför och inte varför han just valde Melkers säng, de är tre syskon. Vår hund var runt halvåret när han hade de här olaterna för sig.

Undrar om inte Ture och Benji är syskon Bella. Ture fyller ett år 17 mars och kommer från aco-taras

LinaK
0

kev-52: Ibland skulle man vilja kunna prata med hunden, och fråga varför den gjorde så, och så få ett svar. För man undrar ibland varför sjutton den beter sig så.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se