Bichon iFokus

Bichon

Etikettefterlysningar
Läst 4252 ggr
jeanettee
0

Valpar i/nära Östergötland?

Jag vill så gärna skaffa en liten Bichon Havanais till sommaren och tänkte höra om det är nån som har planerat eller vet någon som planerat kul till våren/sommaren?

Jag bor själv i Norrköping och vill helst att det är i länet eller i alla fall angränsande län då jag är allergisk mot katter och skulle behöva åka och hälsa på minst en gång innan valpen kommer hem bara för att vara på säkra sidan att jag inte reagerar på rasen.

Så, några tips? =)

kicmat
0

Om du går in på www.bbhc.nu så kan du hitta uppfödare på denna underbara ras. Vi gjorde det förra våren och där hittade vi vår lilla underbara tik. Jag är själv pälsdjurs allergiker men det har fungerat jätte bra med den här rasen.

Lycka till

jeanettee
0

Tack för tipset! Leter överallt nu.. Skönt att få kontakt med en uppfödare även om det är ett bra tag kvar.

Fortsättning följer.. =)

LinaK
0

*väntar nyfiket på att denna tråd ska uppdateras*

Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

jeanettee
0

Jag har mailat och pratat med Åsa på Aco Taras och ska åka upp nån gång i vår bara för att kolla allergin. Hoppas, hoppas, hoppas på att det här inte också spricker! =D

ms-mee
0

#4 Håller tumme för att det går bra och allergin inte visar sig :)

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Bella-R
0

#4 Därifrån kommer min havanais Benji. Åsa driver en seriös kennel och är mån om sina hundar. Det blir nog jättebra ska du se!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

jeanettee
0

Problemet jag har just nu är att jag ska lägga semestern på jobbet inom en snar framtid och jag skulle vilja lägga den lagom tills att jag får hem valpen men eftersom parningen inte ägt rum än så är det lite svårt att planera det. Men det ska nog lösa sig, ska höra med min chef om jag kan få lägga den lite senare. =)

Jag hörde att det betyder otur att välja namn till sin hund innan man träffat den eller hur man ska säga, nån mer som hört det? Jag har sedan länge valt namn liksom. =P

LinaK
0

#7 Hoppas att det löser sig för dig med semester och allt det där! =)

hehe, vet inte om det betyder otur, aldrig hört talas om Flört Vad hade du tänkt dig för namn? Var det en tik du helst ville ha?

Bella-R
1

Har heller aldrig hört talas om att det skulle ge otur att bestämma namn i förväg. Är nog bara något dumt skrock ^^

jeanettee
0

Då lyssnar jag hellre på er och säger också att det är dumt skrock. =)

Japp, det är en tik jag hoppas på och jag har tänkt mig namnet Elsa. =) Sen får vi se, det kanske inte alls är en Elsa när jag får henne men det får vi se. =)

Visste ni vad ni ville att er hund skulle heta innan ni köpte den eller var det nåt ni bestämde er för senare?

ms-mee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Jag bestämde att Hubert skulle heta det redan 1½ år innan han föddes Skrattande

Jag föll för det namnet när vi skaffade Elvis och ville att han skulle heta det, men eftersom det är morsans hund och hon älskar Elvis så fanns det inget annat namn för henne Tungan ute
Så då fick min vovve (som inte ens fanns i tankarna då) heta så :D Och helt rätt blev det! Man såg direkt att det va en liten Hubert ^^

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

LinaK
0

#10 Elsa låter ju jätte gulligt =) vi bestämde namn innan vi hade tingat honom. Eller alltså vi sa att han eventuellt skulle heta Algot, och han såg ut som en liten Algot faktiskt! =) Så det blev bra!

jeanettee
0

Jamen då är jag inte ensam om att bestämma namn innan man ens fått hem sitt lilla liv. =) Konstigt det där när man väl bestämt sig för ett namn så känns det bara rätt. Hoppas bara att det känns rätt på hunden också. =)

Hur kommer det sig att ni valde just hanar? Var det slumpen eller hade ni bestämt er för det redan från början?

Bella-R
0

Eftersom vi redan hade en hane så var det ganska självklart att nästa hund oxå skulle vara en hane.

Nästa hund blir dock en tik, definitivt! :)

Smedbys
0

Jag har raserna Chinese Crested, Löwchen och Russkaya Tsvetnaya Bolonka. Finns i Norrköping.

De  *flesta* allergiker som varit här på besök har inte känt av något.

jeanettee
0

#14 ja det verkar inte direkt vara nån skillnad utan mer bara vad man vill. av nån anledning har jag alltid velat ha en tik, säkerligen för att när jag växte upp har vi nästan alltid haft tikar. så det får bli en tik den här gången också. =)

#15 vad är russkaya tsvetnaya för ras? aldrig hört talas om och hittade bara en massa olika bilder på google.

LinaK
0

#13 Jag ville ha en hane,  tycker hanar är lite roligare på något vis. Inte lika tjuriga som vissa tikar kan bli Flört Jag har tyvärr haft oturen att träffa många tjuriga tikar, och många goa hanar. Därav blev det hane. Sedan slipper man ju allt som har med löp/skendräktighet att göra. Såå skönt!

LinaK
0

Hur går det Jeanette med valpplanerna? =)

jeanettee
0

Jo då, jag bombar Åsa på Aco Tara med tusen frågor och funderingar så snart kommer jag nog inte få köpa nån valp för att hon är så trött på mig. ;)

Tanken är väl att jag ska komma upp nån gång nu i vår för att hälsa på och känns efter med allergin. Sen blir det väl en resa till när valparna är födda för att tinga en och sen ska det bannemej vara sommar så jag får ta hem det lilla livet. =)

Det här är verkligen något jag vill göra men jag har börjat ifrågasätta det. Inte för att jag är osäker utan för att jag inte vill ge mig in i något som jag kanske kommer ångra. Hur har det varit för er? Har ni ångrat er nån gång? Det är så många i min närhet som är negativa och säger att jag bara kommer ångra mig och jag "förstår väl att det är ett väldigt stort åtagande och ansvar?"

Det är klart jag gör det och jag är beredd på att ta allt det. Jag läser så mycket jag kan angående att skaffa hund och jag har än så länge inte blivit avskräckt. Men när alla bara vill dra ner mig så blir jag lite rädd. Är det jag som inte förstått hur det är att skaffa hund eller är det bara alla andra som vill förstöra min lycka? =P

Jag har haft katt förut och jag är väl medveten om att det inte är samma sak att ha hund men mina katter var väldigt krävande. Och jämför jag en hund med mina katter har jag än så länge bara märkt saker som är bättre. Om jag ska resa bort eller liknande är det väl mycket lättare att ta med en hund eller lämna bort den för ett par dagar om det behövs? Jag har redan fått klartecken från min chef att ta med hunden till mitt jobb så mina långa arbetsdagar kommer juh inte heller vara något problem.

Jag vet inte riktigt vad jag vill fråga, antar att jag bara vill få lite medhåll. =) Att jag inte gör mitt livs värsta misstag som faktiskt en del har sagt. =(

Bella-R
0

#19 Du kommer inte att ångra dig, hundar blir så personliga & du kan ta med dom nästintill vart som helst.

Det blir som ditt andra jag, på något sätt.
Jag känner mig inte hel utan min hund.

Visst är det ett ansvar du lägger på dig, men det är precis som med katterna du haft, och alla andra djur man skaffar.

Att det är ansvar man tar på sig är en sak, men att folk försöker dra ner dig är en annan.

Jag tycker lite att det låter som dom snarare försöker förstöra din lycka som du uttryckte det, än att få dig att förstå att det är ett ansvar du tar på dig.

För att en hund kräver ansvar tror jag redan att du vet om mer än väl.
Och jag tror också att du vet vad det innebär att skaffa hund, så mycket fakta som du letar, och frågor du ställer till uppfödare.

Du kommer inte att göra ditt livs värsta misstag genom att skaffa hund, dom människorna som sagt det har definitivt aldrig upplevt lyckan att dela sitt liv med en hund.

Du kommer snarare göra ditt livs bästa köp.
En trogen vän för livet som kommer skänka dig glädje, hälsa & kärlek såsom ingen annan individ kan.

Det kommer att bli jättebra tro mig, och undrar du något finns vi här för att hjälpa dig så gott vi kan!

jeanettee
0

#20 Åh tack så mycket! Det var precis något sånt jag behöver höra!

Nu verkar jag dock ha stött på ett annat problem. Den uppfödaren jag har kontakt med verkar inte allt för glad över att jag med stor sannolikhet kommer klippa hunden. Jag kanske har missuppfattat henne men det verkar som så på mailet jag fått. Hon undrade varför jag vill ha just en Havanais, varför jag inte köper en Frisé istället. För hon har 10 havanaiser och ingen utav dom är klippta.

Det var lite så här jag trodde skulle kunna bli. På vissa ställen som man läser så står det att man absolut inte ska klippa Havanaiser och jag har fått uppfattningen om att det är många uppfödare som ställer ut sina hundar som tycker så.

Jag vet faktiskt inte varför jag vill ha just en Havanais så jag visste inte hur jag skulle förklara mig plus att jag blev väldigt paff över att hon frågade så. Det kändes också väldigt konstigt att jag skulle behöva förklara mitt val men hon behöver väl också vara säker på hennes valpar får det bra. Frisé har jag aldrig riktigt fallit för av någon anledning, inte alls på samma sätt som jag gjort för Havanaisen.

Bella-R
0

#21 Är det Åsa på Aco Tara's vi pratar om nu?

Jag har ju en havvis från henne & när hon frågade mig det sa jag att jag inte visste om jag skulle klippa ner Benji elr inte.

Nu dock är han ju nedklippt, fast det vet hon nog inte om..

Jag tror att hon vill att man ställer ut sin hund - därav hennes rakt-på-fråga om varför du inte väljer en frisé istället.

Jag minns när jag köpte Benji att hon var väldigt positiv till utställning och ville väldigt gärna att "hennes" valpar skulle få pröva lyckan där.

Jag tycker inte att det borde vara något problem för dig (elr för någon annan heller) att skaffa en havvis & ha den nedklippt.

Var ärlig och säg varför du har tänkt klippa ned hunden, och varför du vill ha en havvis och ingen frisé.

Friséer och havvisar har ju trots allt inte riktigt samma egenskaper.

jeanettee
0

#22 Jo det är så jag har hanterat det nu, sagt att jag vill ha en havanais och försökt förklara varför. Jag var också rakt på sak om hon skulle tycka att det var något problem om jag klippte men det svarade hon på och sa att det inte alls skulle vara så länge jag håller mig till valpklippning så att man ser att det är en havanais. Vad en valpklippning är har jag ingen aning om och varför det är så viktigt att man ser att det är en havanais vet jag inte heller men vi får väl se.

Hon verkar lite hård, är det bara för att vi mest bara haft mailkontakt än så länge? Alla är juh inte så unga och hippa som vi liksom och lägger in lite smajlisar här och där. =P

Bella-R
0

#23 Hon är lite.. ja, inte hård, men rakt på sak & ärlig.. oavsett om hon är trevlig då elr inte Tungan ute

Så ja, hon kan uppfattas som lite hård, men jag tror att hon innerst inne bara vill valparna väl. Och som jag nämnde innan - att hon gärna vill att det ska gå bra för valparna i utställningsringen.

Olika åsikter kring det kan man ju ha, jag personligen skulle inte dela hennes tankar kring att man inte ska klippa ned en havanais, bara för att det ska se ut som en havanais & att man därmed har hunden utställningsbar.

Hundarna själva mår ju uppenbarligen bäst i en nedklippt vardagsfrissa, istället för att ha långt hår, med massa skräp i, att släpa på.

Om du finner det nödvändigt så dra en liten vit lögn och säg att du är tveksam till nedklippt elr inte, elr att du överhuvudtaget inte ska klippa.

Ja, om du kan försöka få in det lite snyggt i texten när du redan sagt att du ska ha hunden nedklippt de vill säga Flört

LinaK
0

Jeanette; jag tycker som så att om du inte trivs med uppfödaren så tycker jag att du ska leta upp en ny uppfödare. ibland klickar man ju bara inte.

jeanettee
0

#25 Jag tror faktiskt att hon inte är så hård egentligen. Jag har pratat med henne på telefon och då kändes det jätte bra. Jag ringde till en annan uppfödare innan henne och henne klickade jag verkligen inte med så det la jag ner. Med den här uppfödaren tror jag mer på att det är en fråga om mail-kontakten liksom. Men jag ska ringa henne om ett tag angående att boka träff för mig att komma upp så då får vi se hur det känns. Och absolut när jag kommer dit hur jag tycker att hon verkar.

Sen att hon verkar ha en ganska klar bild över hur Hon vill att man ska klippa tex. ser jag inte som ett problem. Hon är nog även ganska klar över att jag ska klippa min valp och jag frågade henne som jag skrev tidigare om det skulle vara ett problem för henne vilket hon svarade nej på.

Men som sagt, vi får se. Men jag viiiiiill verkligen inte ge mig ut och leta igen.

Bella-R: Har du mycket kontakt med Åsa nu? Hur är er kontakt nu? Jag skulle verkligen inte vilja att det blir så att det blir nåt knas sen längre fram. Visserligen så har jag juh er. =P

LinaK
0

#26 Dåså, om du trivs med uppfödare så är ju det jätte bra =) Jag tycker det är viktigt att man har god kontakt med sin uppfödare. Jag klickade väldigt bra med Algots uppfödare redan från början. Hon är helt fantastisk, och svarar alltid på frågor och skickar spontana mail och frågar hur vi mår och sådär Glad Så det känns toppen! Skulle gärna ta en valp till av henne till hösten Flört Men vi får se!

Bella-R
0

#26 Nej, något enstaka mejl då & då, men inte ofta. Men jag tycker vår kontakt är bra ändå, jag har ganska fullt upp så jag hinner inte alltid skicka iväg ett mejl.

jeanettee
0

#27 Vad heter Algots uppfödare? Alltså.. Var kan jag hitta henne? =)

LinaK
0

#29 Lollo kan du få tag på via hemsidan www.isparlan.se Glad

jeanettee
0

Ååååhhh!!! Det är med lite rädsla jag skriver det här nu men jag ska antagligen köpa hund! Nu! =D Och anledningen till att jag är rädd är för att det inte är en Havanais och jag vill juh så klart fortsätta hänga här med er. =P

Jag var och kollade på en Bolonka (russkaya tsvetnaya bolonka) igår och jag föll som en fura! Nog för att valpar alltid är valpar men jag fööööörsöker verkligen fokusera på de vuxna hundarna för att känna hur det kändes och så där och det kändes verkligen helt rätt!

Idag ska jag kolla upp lite grejer och om allt går som det ska (vilket jag verkligen, verkligen, veeeerkligen hoppas) så ska jag försöka åka och hämta det lilla livet på måndag.

Uppfödaren är verkligen supertrevlig och jag kände verkligen att vi klickade, något som så många av er har sagt är viktigt. Sen bor hon här i Norrköping och det känns jätte bra, nära och så om det skulle vara så. Plus att hon sa att hon inte har några som helst problem med att vara hundvakt om det behövs.

Så idag ska jag ringa till mitt jobb och kolla upp de sista detaljerna och sen ska jag nog ringa Fia (uppfödaren).

Men nu är frågan, får jag fortfarande be er om råd och liknande? =P Bolonkan är inte helt olik Havanaisen och den är miiiinst lika söt. =P

Så.. Pretty please? =P

Emma-U
0

Givetvis får du stanna kvar här Skrattande Alla är ju välkomna, även om bichon-ägare i viss mån är lite bättre och lite viktigare på denna sida Flört
Skämt å sido, klart du får vara kvar. Vi svarar gärna på frågor som vi kan svaret på.
Det enda kravet jag har är bilder!Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Bella-R
0

#31 Vad roligt, jag är glad för din skull! Stort grattis :)

Har uppfödaren nån hemsida?

O som Emma sa, självklart att du får vara kvar här och ställa frågor, oavsett om du har en bichon elr inte :)

Googlade förresten & såg att den var väldigt bichonig av sig, både till utseende och temperament. Det var skoj o se :)

jeanettee
0

#32 & #33 Kul att höra att jag fortfarande får vara kvar. =P

Fias hemsida är http://smedby.nu/ och där finns det lite bilder på valparna också. =)

Jo de är visst ganska lika som jag har förstått det som, eftersom det är en gaaanska ovanlig ras så finns det inte så mycket skrivet än så länge men det ska det bli ändring på nu. =P

Jag har kollat upp det mesta nu så nu ska jag bara kolla så allt är lugnt med de jag jobbar med. Chefen var det lugnt med men hon ville bara att jag ska kolla det med allt och med skyddsombuden så det ska jag göra nu i dagarna. Men som sagt det är nog inga problem så om allt går som det ska (vilket det så klart ska!) så ska jag hämta hem det lilla livet på måndag. =)

LinaK
0

#34 Givetvis får du vara kvar här Skrattande Om jag har fattat det rätt är ju bolonkan en typ av bichon hund! Så den rasen får vi nog lägga till i våran beskrivning (om sajten)

Aha, smedbys, Fia är med i nästa Månadens uppfödare Skrattande

Men så roligt för dig Jeanette! Är det en tik du ska ha då? Vad kostar en bolonka?

jeanettee
0

#35 Jamen då är det juh självklart att den måsta finnas med. Annars enbart för att jag får vara kvar. Flört

Nu har jag hört runt med de jag träffat på jobbet och alla är så glada över det så det ska inte vara några problem. Måste bara ringa till skyddsombuden så är det bara att köra sen. Weeeiiii!!!

Och japp, det är en tik. En svart liten tik med vita tassar. Sååå himla söt. Fast iofs, det var juh alla men den här var juh så klart lite sötare. Flört

Den kostar 15 000 så lite dyrare än Havanaisen men jag kände att det är det värt för att Fia bor i Norrköping och jag tyckte verkligen vi fick en jätte bra kontakt och det har juh ni alla pratat om en hel del. Bland annat så sa hon att hon gärna kan vara hundvakt om det behövs. Ett problem var nämligen att jag åker utomlands för en vecka i början av april och det kändes dumt att behöva låta nån vara hundvakt efter så kort tid. Men att hon då komme tillbaka till Fia känns jätte bra.

Hade jag köpt en Havanais hade jag behövt att åka till Sthlm minst två gånger och då känns det som att de där extra 3000 ändå hade farit iväg.

Ååååhhh!! Fattar inte att jag snart ska få bli hundägare! Skrattande

LinaK
0

#36 Absoluuut Skrattande Vi vill ju såklart ha kvar dig här!

Ja men vad roligt, är glad för din skull. Tycker bolonkan är jäätte söt. Du måste verkligen bombardera oss med bilder sen. Lova? Tungan ute
Har du bestämt ännu vilket namn som passar henne bäst? Passade Elsa tyckte du?

Okej, men 15 000;- är inte så farligt. Jag trodde faktiskt dom var dyrare, med tanke på hur ovanlig rasen är.
Men det låter ju alldeles toppen att det klickade mellan er, som jag sa tidigare så tror jag det är viktigt. Eller iaf är det en stor fördel.
Och bra att hon bor så nära dig och att hon kan vara hundvakt. Det underlättar ju allt! Skrattande

Nej detta har du ju längtar efter så länge nu, och jag tror inte du kommer ångra dig. Som jag alltid brukar säga till andra; Algot är det bästa köpet jag gjort. Visst är det mycket jobb och så, meen vad mycket man får tillbaka. Man har verkligen en riktig vän för livet Glad

Valpar
0

Grattis till valpen! Glad

Du får lova att bomba oss med bilder sen Flört

jeanettee
0

Taaack alla för att jag får vara kvar, det kan behövas i framtiden om jag behöver några tips. =P Och bilder kan jag lova er att ni inte kommer undan! =D

#37 Jo jag måste nog säga att jag tyckte att Elsa passade. Jag tror hon hade runt 7 valpar så det var fullt av massa gull-ungar att kela med men till slut så var det den här jag fastnade för. Jag vet inte riktigt varför, hon kom fram till mig och stod och krafsade vid mitt ben när vi fikade. Så det kändes bara rätt. =)

Har precis pratat med Fia så på måndag ska jag åka och hämta henne. Är SÅÅÅÅ himla spänd. =D Jag har tagit semester i lite över två veckor, tror ni det räcker? Då tänkte jag bara vara hemma med henne och njuuuuta. =)

Jag är lite orolig för jag ska åka bort i början av april. Så det känns faktiskt väldigt dumt att köpa en valp nu men Fia sa att hon gärna är hundvakt under den veckan jag är borta så det känns bra men jag kan inte låta bli att få lite skuldkänslor. Tänk om hon tror att det kommer vara ett återkommande fenomen? Att jag lämnar bort henne titt som tätt? För det är det verkligen inte, jag reser inte så mycket och gör jag det blir det till Oslo och då tar jag juh så klart med henne. Och så ska hon juh få vara med på jobbet.

Ska försöka åka och köpa en bädd och matskålar i helgen tänkte jag. Det var det enda Fia tyckte att jag behövde köpa. Men halsband och så där? Eller får jag kanske det av henne eller? Neee.. Det låter inte sannolikt. Har ni halsband eller har ni en sån sele? Jag var och kollade på lite saker igår, sele bland annat men de såg så himla stora ut. En sån kommer aldrig passa på min lilla Elsa. =P

LinaK
0

#39 Bra att vi inte slipper undan bilder på lilla Elsa, det ser vi fram emot. Skrattande

Två veckor räcker gott och väl, då hinner hon "boa" in sig hos dig. Sen ska hon väl vara med på jobbet hela tiden va?

Jo men sådant händer ju ibland. Men nu passar det ju så bra att uppfödaren tar hand om din lilla skrutta. Du får väl se till bara att hon känner sig trygg där. Glad Hälsa på där lite med jämna mellanrum.

Ja bädd och matskålar är bra. Tänk på att inte köpa för djupa skålar. Utan gärna någon med låga kanter. Kan vara svårt annars för en liten valp Glad Leksaker, klotång, kammar, borstar, schampo ? Vi shoppade som galningar innan Algot skulle komma hem.

När Algot var liten hade vi ett halsband, köpte ett innan vi skulle åka och hämta honom, och när vi väl var där så var halsbandet förstort, jag som tyckte att jag köpte ett så minimalt halsband Tungan ute Men som tur var fanns en djuraffär precis i närheten så jag köpte ett nytt.
Men välj ett mjukt ställbart halsband med snabbknäppe, som är lätt att ta av och på. Sen ett tips från min sida, låt henne använda halsband och koppel ganska mycket i början. Vissa bär ju bara ut valpen på gräsmattan på sin gård. vi hade inte den möjligheten att ha han lös. Så han vande sig vääldigt fort vid halsband och koppel.

jeanettee
0

#40 Japp, hon ska vara med på jobbet helt tiden är det tänkt. Första tiden kan jag tänka mig att det blir lite kaos men det ska nog gå bra. =)

Hur gör nu med bilfärder? Har funderat lite på det där eftersom hon kommer få åka bil en hel del då jag jobbar i hemtjänsten. Har ni bur? Jag har läst lite om bältes-sele, är det nån som har det? Jag måste ha nåt som är lätt att flytta mellan två bilar.

Fia, uppfödaren, sa att jag inte skulle köpa på mig så mycket. Bädd och matskålar var det hon sa, halsband och så vidare skulle jag få av henne. =)

Hon kommer absolut få vänja sig fort med halsband och koppel då jag har samma situation som dig, kan inte direkt släppa ut henne att göra sina behov i trapphuset. Tror inte grannarna skulle uppskatta det så värst. =P

Hur lång tid tog det för er innan era små liv blev rumsrena? Mitt problem är att det är en bit för oss att gå från min lägenhet innan hon kommer ut men jag tänkte att jag får väl bara henne och sen släppa ner henne så förstår hon väl så småning om att hon får hålla sig när vi går i trapphuset.

Imorrn tänkte jag att jag skulle köpa bädd, hoppas på att jag hittar nån som är hyfsat billig i alla fall. Vill köpa en ny nu som hon kan ha även när hon blir stor. Jag har tänkt mig att köpa en som jag kan lägga en stor kudde i eller hur man ska säga så att man kan byta kudden där det behövs istället för att köpa en ny bädd varje gång den börjar bli lite dåligt. Hur har ni det?

LinaK
0

Vi vande Algot med bur med en gång, vi hade ju en bit att åka ifrån uppfödaren, så jag sett i baksätet, och så låg Algot bredvid i buren, fast jag hade ju självklart buren öppen på sidan så att han kunde krypa nära mig. Men han vande sig väldigt fort vid buren, och vill gärna krypa in där själv. Har lagt en mjuk liten madrass där, så jag tror han kan koppla av där Glad Men det där gör man ju som man själv vill.

Okej ja det där med att köpa saker innan man skaffar valp är ju olika. Själv föredrar jag att ha allt inköpt tills valpen kommer, så man såfort som möjligt kan vänja den vid allt nytt den måste stå ut med (kloklippning och borstning) Men du gör som du vill Glad

Vi hade också en liten bit ut till gräsplätten där han fick göra sina behov. Men jag bar honom alltid i trapphuset och lade ner honom på gräsmattan, så fick han göra vad han ville sen Tungan ute Så bär henne ner dit hon får göra sina behov.

Ja köp ingen dyr bädd! om du köper en i tyg kommer du förmodligen få byta ut den om några månader / något år. Det händer alltid små olyckor och det blir skitigt. Vi köpte en rejäl bia-bädd från början, den har hållt hur bra som helst, visst den var lite dyr men det var det värt. Bara att torka av om något händer. Sen har jag alltid en handduk eller filt där, så det blir extra mysigt. Sedan verkar den inte vara något rolig att bita på, för Algot har aldrig bitit den.

Emma-U
0

För att vänja in hunden att åka bil gjorde vi som så att vi hade en bur inomhus som Tyra sov i med kompostgaller runt den eller de första månaderna. Vår uppfödare hade bur som de sov i, så hon var ju van vid det.

När vi sedan tog bort kompostgaller bytte vi till en bädd och flyttade ut buren till bilen permanent - med andra ord förknippar hon den buren med avkoppling och sova och det har gått jättebra.
Innan vi satte buren i bilen permanent tog vi den varje gång med oss mellan lägenheten och bilen och sedan upp igen till lägenheten. Det blev lite bärande fram och tillbaka, men det var det absolut värt.

Valpar bör ju oavsett vilket inte gå i trappor när de är små, om det nu är trappor du menar när du säger att det tar en stund innan ni kommer ut. Om det bara en vanlig gång som ni ska ta er igenom för att komma ut så hade jag nog burit lilla Elsa till en början. Det kommer bli väldigt mycket springande för dig kan jag säga Flört
Efter att vi hade haft Tyra i någon månad säger uppfödaren att havanaisen oftast är väldigt sen att bli rumsren.. Och det märkte vi ju Flört Tyra blev rumsren först vid kanske 6-7 månader. Det har hänt olyckor efter det också, men inte lika frekvent. Dock har hon under detta året bara bajsat inne två gånger, det är mest kissandet som det varit lite problem med..

Jag kan bara hålla med Lina när hon säger att du inte bör lägga ner för mycket pengar på bädden, du kommer antagligen vilja byta ut den om ett halvår eller så ändå.. Köp en som passar Elsa nu, en som är billig! Det är inte lönt att lägga pengar på den första/de första bäddarna eftersom de ändå kommer att bytas ut senare..

Vad roligt det kommer att bli med valp för dig, grattis!

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Valpar
0

Glöm inte att köpa en första hjälpen låda! Glad

Lycka till med lilla valpen!