Bichon iFokus

Bichon

Etikettvalpar
Läst 1623 ggr
Valpar
0

Frågor till uppfödaren

Klistrar in den här tråden här också Glad

Hej.

På tisdag kommer vi ett steg närmare vår valp! Vi ska hälsa på en uppfödare med vars tik är dräktig.

Men vilka frågor ska man ställa? Jag har några men skulle vilja höra vad ni tycker. Gärna från uppfödare som kan skriva vilka frågor dom önskar höra Glad

Det är en Cavalier king charles spaniel vi ska skaffa, det tar ju genast upp frågan om hjärtat men även ögon och knän. Dom frågor jag planerar ställa om det är följande;

Vad gör ni för att förhindra att era hundar får hjärt problem.

Ögon och knän hur gör ni med det?

Kräver ni att valp köparna kollar hjärta/knän/ögon. (Vi kommer kolla i alla fall hjärta kan till läggas)

Att hjärnan är för stor för skallen är vanligare utomlands men hur ser ni på den frågan?

Sedan har vi dom här;

Kräver ni att hunden vi köper ska ställas ut ett visst antal gånger?

Har ni valp träffar?

Vad äter era hundar för foder?

Har era hundar några allergier?

Har ni kastrerat någon gång, hur ser ni på det? (Vi kommer troligt göra detta då vår hund inte ska gå i avel)

Hur levereras valparna? (Id märkta, dolda fel försäkrade m.m.)

Det är dom vi har kommit på nu. Vad mer finns det? Hoppas någon orkar läsa! SkämsSkrattande

SaraC
0

Hör hur deras hundar är till sättet (och se till att du får hälsa på åtminstone mamman till kullen) och vad de tycker är lämplig aktivering för hundarna.

För övrigt har jag svårt att tänka mig att en uppfödare kan kräva att du gör något med hunden efter du köpt den, den är din då och jag är tveksam till om något sådant kontrakt skulle vara giltigt. Men de kan ju önska att du till exempel ställer ut eller röntgar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Valpar
0

#1 Nej, precis dom kanske önskar. Men jag har hört några som har haft krav på att valpen ska ställas ut. Dock var detta inte en cavalier. Men det kanske bara gäller om valpen är väldigt lovande?

SaraC
0

#2 Undrar som sagt om de har rätt att kräva det, det är en annan sak om man tar hunden på foder då kan uppfödaren ställa fler krav på dig. Men jag vet inte, är bara lite tveksam. Lycka till i alla fall Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar