Fodervärdar.
Finns det någon här inne som har någon erfarenhet av att vara fodervärd?
Berätta gärna vilka fördelar och nackdelar som finns.
Var/är det en tik eller hane?
Hel- eller halvfoder?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja. En hane på helfoder. Fördelar - du behöver inte betala inköpspris, har du riktig tur och hittar en bra uppfödare kan du lära dig mycket. Nackdelar - allt annat typ
Nejdå, men folk blir oense, fodervärdar och uppfödare bryter mot kontrakt och tar hundar respektive tar tillbaka, eller håller inte avtal på andra sätt. Har du en tik blir du troligen utan din hund i någon månad. Personliga erfarenheter kan jag berätta om privat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Detta vill jag också veta mer om, finns det alltid konflikter om speciella ämnen eller brukar de va olika?
Kan fodervärden ta tillbaka hunden?
------------------------------------------
Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it
#2 Nej, det gör det absolut inte
Men skulle våga påstå att det är hyfsat vanligt med meningskiljaktigheter eller dispyter av olika rang. Funderar man lite på tanken att dela hund med någon (som man kanske aldrig skulle umgåtts med annars eller inte känner så bra) så kan man nästan föreställa sig att det är lätt hänt.
Använder man sig av ett giltigt kontrakt, t.ex. SKK:s så får varken uppfödare eller fodervärd "ta" hunden hur som helst. Men, det finns exempel på när någon part gjort det och då är man oftast tvungen att dra in jurister och det köret. Uppfödaren har rätt att ta hunden från fodervärden om denne bryter mot punkter i avtalet.
Bifogar SKK:s avtal.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi hade en storpudeltik på hel-foder, Huberts mamma :)
Fast vet inte om det vart skillnad då vi känner de som äger henne.
Men allt va på kontrakt som hennes husse skrev själv.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
Tack Sara för dina svar!
Alltså man har ju hört mycket tokigheter angående fordervärdar vs uppfödare. Men har man förtroende för uppfödaren borde det ju inte bli några problem, och med ett tydligt kontrakt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se