När du hämtade din hund.
Hur långt fick du åka för att få hem din hund/valp?
Hur långt är du beredd att åka för att köpa hund/valp?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag åkte till Rättvik sist, det är bara några mil. För att "titta", som det brukar kallas 
Egentligen är jag beredd att åka så långt som det krävs för att få rätt hund, men samtidigt vill jag gärna bo hyfsat nära uppfödaren.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vet inte hur långt exakt det var dit vi hämtade Benji, men inom Stockholms län var det. Vi bor i Tyresö och åkte till Botkyrka. Tog väl en 40-50 minuter.
Den andra hunden åkte vi ända från Stockholm till ett litet samhälle utanför Örebro.
Dom andra hundarna vi haft hämtade vi i Örebro & Mora/Rättvik (precis på gränsen).

Vi åkte cirka 1,5 mil, det tog 20 minuter eller nåt, för att hämta hem Tyra..
Jag vill inte att min uppfödare ska vara för långt bort, det är så bra att ha dem nära till hands om det är något man undrar eller något utslag på hunden som man vill visa upp för att få det bedömt innan man beger sig till veterinären och betalar en summa som passande nog är precis under självrisken 
Men lite längre hade jag kunnat tänka mig att åka, en radie av fem-sju mil eller nåt hade jag kunnat tänka mig..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
När vi hämtade Elvis åkte vi från Borlänge till Sthlm, och vad kan det vara? Strax över 20 mil.
Och Hubert är hemuppfödd :)
Har ingen aning om hur långt jag är beredd på att åka, skulle helst vilja ha uppfödaren rätt nära. Men iaf i samma län.
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
#3 hehe en radie på fem till sju mil funkar ju om man bor i en storstad som du gör
om jag som bor i ett litet samhälle skulle ha den maxgränsen så skulle jag inte få den hunden jag ville ha
Jag åkte ca 30 mil tur och retur för att titta på Algot, tingade honom då och åkte sedan hem. Sedan hämtade vi honom en månad senare
Visst tycker jag att det är bra om uppfödaren bor nära, men för mig är det inget krav. Skulle kunna åka långt för att hämta en hund! Det händer ju inte så många gånger i livet att man skaffar hund, därför känner jag att jag är villig att åka en bit.

jag hämtade sindra ifrån grannen typ:P Uppfödaren bodde i samma stad och jag var mycket hemma hos henne innan jag hämtade sindra.. Men jag är faktiskt beredd att åka hur långt som helst för att hitta en riktigt bra hund. Men det är så länge som min ekonomi tillåter och jag faktiskt kan åka så långt utan att åka alldeles förmycket kollektivt…

#5 Haha, jag vill ha väldigt nära till min uppfödare 
Men jag kan faktiskt tänka mig att åka till Skåne för att köpa en hund jag verkligen vill ha - men detta bara för att vi åker ner där ett par gånger om året eftersom min familj bor där..
Dessutom vill jag inte behöva åka så långt i bilen med en förtvivlad och gnällande valp - för mina örons skull och för valpens skull..
--------------
Valpar behöver absolut inte bli förtvivlade över att åka långt! Åkte själv ca 60 mil och hämtade en valpis i somras, han låg och sov i sin bur hela tiden (förutom rastningar såklart) och var alldeles lugn 

#8 De vänjer sig säkert efter en stund som du säger, men jag skulle i alla fall inte vilja påbörja vårt liv tillsammans med att sitta i bilen i flera timmar 
--------------
#9 Den vi hämtade var kolugn från första stund. Det är ju upp till var och en, ville bara inflika att det inte alls behöver vara några problem. Det är ju enda alternativet för många.
För oss gick det också bra från första stund. Inga problem alls! Algot fick vara i buren och så satt jag bredvid. Vi lekte lite och sedan somnade han. Och när han vaknade så gick vi ut så han skulle få kissa, men icke! Det var mycket roligare att kissa i bilen
Han gnällde inte alls, och det har han aldrig gjort direkt heller. Han 'är en kolugn typ för det mesta.

#10 & #11 Skönt att det funkar när det måste funka.. Men om jag har möjlighet att välja så väljer jag att inte behöva köra så långt första dagen med valpen - även om det skulle gå bra så vill jag ändå inte börja så.. Kan också bero på att jag så snart som möjligt vill vara hemma och introducera valpen i familjen och mysa med den ögonblickligen! 
--------------
Vi bor i Karlskoga och hämtade vår hund i Mariestad 20 mil t/r
Först hade vi tingat en valp i stockholm , men det kändes inte "rätt" av någon anledning så vi avbokade den igen. Det var inte att resvägen hade blivit lång utan nåt annat kändes inte riktigt bra. och det ska ju kännas 100% rätt, sen spelar det ingen roll med avståndet tycker jag. Uppfödaren behöver inte bo nära, man kan ha telefon och mailkontakt och skulle någon behöva titta på hunden om man undrar något så finns det alltid kunnigt folk på närmare håll härikring, måste inte just vara uppfödaren:)
Våran kille hade inte heller några som helst problem med att åka bil långt första gången, resan tog väl ca 1.5 h. Kanske därför han äääälskar att åka bil nu och har aldrig krånglat, gnällt, skällt, mått dåligt eller nåt under bilfärd. Fick han välja skulle han nog helst vilja bo i bilen hihi