Bichon iFokus

Bichon

Etikettövrigt
Läst 4005 ggr
Emma87
2010-01-09 18:49
0

Hundkläder

Jag hittade en artikel på expressen.se om hundkläder såhär i kylan. Jag är personligen emot att "klä ut" hundar med obekväma plagg bara för att man tycker det är snyggt, men när det är funktionella kläder för hundens eget bästa så tycker jag att det är självklart att man ska skydda mot väder och vind :)

HÄR är länken om någon vill läsa

Vad behöver era vovvar för kläder i kylan? Ni får gärna skriva vilken ras er hund är och vilka behov den har med tanke på tex pälstyp, samt vilka typer av kläder ni använder och syftet med just dessa plagg. Täcken, overall, tasskydd osv.. Gärna bilder om ni har :) Jag tänker att det kan vara bra som tips nu när det är så ovanligt kallt ute.

LinaK
2010-01-09 19:46
0

Kan också säga att jag är lite emot att "klä ut" hundar, typ rosa små princessklänningar, bröllopsoutfits och annat skräp Tungan ute
Men ett värmande täcke när det är kyligt ute eller ett regntäcke det är ju bara för funktionens skull.

Min havanais brukar få ha ett täcke när det är väldigt regnigt ute, och det har han inget emot, han tycker snarare att det är skönt med ett regntäcke eftersom han hatar regn Tungan ute
Nu har det ju varit runt tio till tjugo minusgrader utomhus men det har inte verkat som att han har frusit när man är ute. Så han har inte fått ha något värmetäcke denna vintern. Nu har ju han längre päls som skyddar så det verkar gå bra. Han skuttar runt och leker i snön som en galning Glad Men har man en kortklippt hund som inte har det "naturliga" skyddet mot köld kanske ett täcke kan vara bra att ha.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Bella-R
2010-01-09 20:28
0

Instämmer med Lina.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

SaraC
2010-01-09 20:32
0

Klä för att "klä ut" tycker jag är totalt onödigt, men kläder för skydd mot väder och vind är både bra och ibland nödvändigt.

Har inga kläder eller liknande till min hund (japansk spets), men vår "daghund" (pomeranian) har nyligen fått ett par sockor/skor att ha när det är kallt eftersom han blir frusen om de små tassingarna fort.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Emma-K
2010-01-10 13:19
1

Kläder ska inte va på hundar..

Täcke tycker jag inte räknas som kläder för de kom långt innan "modet" med kläder till hundar..
Så täcke och det som används för att hjälpa hunden inte matte eller husse tycker jag är okej..

Tea är väldigt frusen utav sig och när det regnar går hon gärna inte ut för hon kan bli blöt, så regntäcke och overall
overallen är guld med en nybadad bichon frise när det regnar och/eller det är lerigt ute!

Kiba struntar i allt vad väder är och tycker alltid det är lika kul ute ^^

------------------------------------------

Emma - Medarbetare på Bichon ifokus
Lagotto Romagnolo & Bichon Frisé 
Blogg: Te-ki
Foto: Bark it