Skillnad frisé/havanais?
Jag pepprar er med frågor, nyfiken som jag är :)
Vad är det för skillnader i karaktärsdrag mellan bichon frisé och bichon havanais? Har jag förstått rätt om jag säger att frisén i allmänhet är mer självständig och lite tuffare medan havanaisen är mjukare och mer fäst vid sin ägare? Vad finns det annars för skillnader? Ni som har valt frisé, varför valde ni just denna ras? Och ni som har valt havanais, vad fick er att fastna för just den rasen?

Kan berätta lite om min bichon frisé Gizmo =)
Han är hur tuff som helst och väldigt självständig. Han är inte mycket för att sitta i famnen och gosa som många hundar gör, både stora som små. Men han kommer ofta och attackerar mig med sina pussar då han vill ha uppmärksamhet =) Sedan leker han med sig själv och roar sig med sina bollar som han kastar i luften och studsar efter, ser ganska roligt ut och jag måste filma det någon gång =)
Gizmo är 8 år och inte kastrerad. Det var mest när han var valp och unghund som jag umgicks med andra hundägare. Och gick valpkurs. Han blev biten som valp av en vuxen schäfer så han fick ligga på djursjukhuset en natt för operation och sedan blev han biten då han var 3 år så vi också fick åka akut till veterinären. Inget av detta som hände har skrämt han. Han skäller inne då han hör hundar ute som skäller men jag får snabbt tyst på han. Ute skäller han aldrig.
Gizmo blir heller aldrig "sotis" då jag klappar andra hundar och i princip så kan vem som helst gå ut med han, han är glad bara han får komma ut =) så på det viset är han inte fäst vid någon särskild i "flocken", Gizmo är min hund från början men numera har även min mamma delnad vårdnad =)
Jag valde frisé för jag hade längtat efter hund i 4 år då vi tog bort familjens labrador och i vuxen ålder blev jag allergisk. 2002 kände jag inte till alla allergivänliga raser som finns idag.
Nu får någon annan berätta mer om Havanaisen och skillnaderna =) Jag känner ingen IRL med Havanais, tyvärr.
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

#1 Tack för ditt svar :) Gizmo låter som ett riktigt charmtroll, ser fram emot att se filmklipp på honom när han studsar efter sina bollar :D
Ja, nu håller jag tummarna för att någon havanais-ägare är sugen på att berätta lite :)
Några skillnader: Frisèn kräver regelbunden klippning, havanaisen ska enligt standarden inte klippas (men många klipper ju ned sin hund iaf, om den inte ska användas inom utställning)
Jag tror du har fattat rätt att frisén är lite mer kaxigare än havanaisen, en havanais är inte alltid så framfusig utan tar det mer lugnt och tar saker lite mer som det kommer. Min havanais blir väldigt fäst vid vissa personer. Vissa fullkomligt älskar han och endel vill han inte hälsa på.
Vissa frisér kan ju anses lite "vaktiga" har jag hört, medans havanaisen oftast inte alls är vaktiga, och har inte några utav dessa instinkter.
Jag valde havanaisen för dess personlighet och utseende, gillar deras busiga uttryck de har i ögonen, och jag och Emma-U kom fram till att havanaiser gärna kollar en djupt in i ögonen, sådär äkta
Vissa hundar vill ju inte ha ögonkontakt, men en havanais nästan KRÄVER det
Sedan ville jag inte ha en alltför aktiv hund, som man MÅSTE gå miltals promenader med varje dag, jag ville ha en hund som orkade gå långt då och då men som inte kräver det, och inte har något emot en dag i soffan, sålänge en havanais får vara med så är den nöjd, sen kvittar det vad den gör!
Jag har med min till jobbet ibland (jobbar på äldreboende) och det tycker han är jätte roligt. Har med han till alla jag känner, vänner, familj, släktingar och han är väldigt lugn och duktig. En havanais anpassar sig väldigt lätt till nya miljöer =)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#3 Tack för ditt svar. Ju mer jag läser om havanaisen, desto mer tilltalar rasen mig.
"…att havanaiser gärna kollar en djupt in i ögonen, sådär äkta". Guuud vad fint :)

Kan bara hålla med om det där med att en Havanais ser en djupt i ögonen. Det var en av sakerna som fick mig att vilja ha den rasen faktiskt! Var skeptisk innan, men när vi väl var hos uppfödaren smälte jag för denna lilla kärleksfulla hund!
Christian
Medarbetare på Bichon.i.Fokus
#4 Ja det är en fantastisk ras, kunde inte önskat mig något bättre. Och vad jag har hört från andra havanais-ägare så tycker dom likadant. De är hundar som är lätta att ha å göra med
Inge komplicerat alls, inga jakt, vakt eller vallinstinkter. Skööönt!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#6 Det låter perfekt! Just nu lutar det iaf åt att det blir en liten havanais för mig i framtiden :) Måste bara plugga klart först så att jag har mer tid och pengar.. 1,5 år kvar så det är ju verkligen gott om tid, men det skadar ju inte att vara ute i god tid med funderingarna så att man är redo när det närmar sig :)
#7 Wow, tempelvaktare! Ja de olika användningsområdena från förr i tiden kan nog förklara mycket av rasernas skillnader. Jag läste lite om havanaisens historia och den användes tydligen ofta som (jag citerar) "adelns och överklassens kelgris" haha, så då måste man ju ha avlat fram mjuka och tillgivna hundar som uppskattar soffmys också :) och så användes den som cirkushund, precis som frisén, vilket kan förklara att båda raserna är lättlärda och älskar att vara clown :D
så det är inte konstigt att de har vaktinstinkten kvar