Bichon iFokus

Bichon

Etikettot-tråd-off-topic
Läst 1470 ggr
LinaK
0

OT - Hur firar ni jul?

Ja hur går det till på eran julafton? Vart firar ni någonstans? Är ni många?

Kan vara kul att veta vad ni pysslar med Skrattande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Emma-U
0

Oj oj oj, jo.. Då tar vi det från början!

Jag bor i Göteborg och min mamma och mina syskon bor i Skåne. Jag och min sambo (och Tyra såklart Glad) åker ner imorgon för att stanna över julen, färra julen åkte vi ner tilsammans med min sambos mamma också men vi kanske blev för mycket för henne eftersom hon denna jul valt att stanna var i Göteborg.. Vi är en ganska intensiv familj om man säger som såSkrattande
Vi träffas vid ettiden och dricker glögg, sen kollar vi på Kalle efter att ha klämt på alla våra julklappar, efter det blir det mat - i mängder oftast, men i år skulle vi göra det lite enklare (igen Flört) - och sen ska det diskas undan, röjas och ta lååång tid innan vi till slut har julklappsutdelning och sitter och myser.
En riktig heldag brukar det bli med snack, skratt och mys - och många julklappar till den som varit snälla under året..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Emma87
0

Det ser lite olika ut från år till år, men vi brukar fira en ganska enkel jul. Vi har tex aldrig gran, inte så mkt julpynt och inte så många klappar. Ibland firar närmsta familjen (jag, min bror, mamma, pappa, farfar och ibland moster med familj) hos mina föräldrar i Sthlm, ibland är vi hos min moster som också bor i Sthlm, ibland åker vi upp till farfar och resten av släkten i Sundsvall och några gånger har vi varit i fjällen.

I år (senare idag) åker jag, min bror och mina föräldrar upp till farfar i Sundsvall. Vi ska för första gången prova på att bo vintertid i sommarstugan/friggeboden på Alnö eftersom det blir så trångt och vimsigt i farfars lägenhet när vi alla är där ;) Det kan nog bli rätt kallt eftersom det inte är vinterbonat, men mysigt med brasa och mössa inomhus :)

Vi äter julgröt till lunch och jag får mandeln varje år (men är ännu inte gift). Sedan tittar vi på Kalle Anka (pappa säger alla repliker i förväg och farfar säger "det där är väl ändå nytt?" på varje film för han har glömt den förra året, sedan somnar farfar). Vid middagstid äter vi julbord. Alla får välja två saker var att ha på julbordet, jag väljer lax och ägg.

Efter maten delar vi ut julklapparna. Vi brukar ge en julklapp var till var och en i familjen. Jag har dock som tradition att ge några extra klappar till hela familjen i form av donationer till Unicef och liknande, eftersom jag egentligen har lite svårt för själva pakethysterin när det finns så många som inte ens har mat för dagen.

Julrim är obligatoriskt men helt prestigelöst utifrån egen förmåga och intresse. Jag brukar skriva fyra verser långa rim på A4-papper medan min bror brukar försöka sig på en eller max två rader som nästan rimmar ;) Vi delar ut klapparna en och en, läser rimmet högt och så ska man gissa länge innan man öppnar, så här brukar farfar hinna med en till tupplur trots att det inte blir så många klappar. När jag var yngre var jag alltid jultomte men nu kör hela familjen på mjukisbyxor (och mössor+raggsockar+fleecetröja i år skulle jag tro) :)

Sen tar vi det lugnt, läser, vilar, sover..

Bella-R
0

Vi brukar vara hemma med familjen - jag, mamma, pappa, hundarna & min bror.

Ibland kommer min mormor & morfar, elr farmor, farfar & faster dit på julafton, men det är bara ibland.

Oftast är vi bara familjen :)

Kl 3 ser vi Kalle Anka allihopa, och senare vid middagstid äter vi julbord.

Efter det smälter vi maten ett tag, och sen till en av julens höjdpunkter - gröten!

Gröten är nämligen jättegod eftersom det är ett gammalt familjerecept från min pappas sida med en supergoood svartvinbärssaft, och sen är det alltid lika kul att se vem som får mandeln!

Alla sitter och småflinar mot varandra, lyssnar och känner varsamt på varenda tugga för att se om man sätter tänderna i nåt hårt.

Den som får mandeln får ett paket från tomten.

Det brukar alltid vara en chokladask, tomten väljer olika varje år, så det är kul o se vilken chokladask han väljer detta år. ^^

Efter gröten är det, det näst roligaste av allt - julklapparna!

Vi sätter oss i vardagsrummet och lyssnar på julmusik, det doftar jul av julgranen och jag tycker alltid att våran julgran är finast av alla jag ser ^^'
Myyycke pynt i massor av färger och såklart ALLTID äkta gran.
Ingen äkta gran = ingen jul!

Jag sitter som tomtenissa och får dela ut julklapparna till alla, och läsa rimmen på dom julklapparna som är från mig (eftersom det bara är jag som rimmar, haha)

Sen turas vi om att öppna ett paket i taget, tills det är tomt under granen.

Det är julfirandet hos familjen Rönne-Petersen :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

SaraC
0

Har alltid flängt runt för att hinna fira med alla delar av släkten. Mycket folk och mycket mat.

I år åker jag och Eros hem till mamma och pappa, dit kommer även min syster. Så firar vi tillsammans. Senare kommer både min och syrrans sambo. Samt en del släktingar på lite kaffe.

Ska bli så otroligt skönt med en lugn och mysig jul!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar