Havanais & allergi?
Jag är kattallergiker, dock inte så farligt men jag kan inte hålla på med katter allt för mycket.
Jag funderar nu på att skaffa hund och har då hört att Havanais ska vara så kallad allergivänlig.
Någon som vet något om detta eller liknande?
Jo men du har rätt, vissa allergiker tål faktiskt havanaisen. Uppfödaren till min vovve har en son som är allergisk mot pälsdjur men havanaisen tål han. Har du reagerat på andra hundar? Eller är det endast katter?
Vet du någon havanais uppfödare som bor i närheten av dig? Isåfall så brukar dom inte vara omöjliga med att låta en komma på besök för kel och gos med hundarna, då kan du ju se om du reagerar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag reagerar bara på katter och då som sagt inte så farligt, bara om jag har dom uppe i ansiktet så att säga. För några månder sen när jag gjorde mitt pricktest så var det enbart katt som gav utslag, inte ens överkänslig/känslig mot något annat.
Jag ska börja kolla runt här i Östergötland och se vad jag kan hitta.
Hela min familj (förutom jag) är pälsdjursallergiker, och tål alla bichon raser :) Det är lite från person till person faktiskt, som Lina sa kan du ju gå och hälsa på en kennel och se hur det går :)

Tack så mycket. Jag är som sagt inte allergisk mot hund men jag vill inte ta några risker. =)

Det är, som nonisaga ockcså säger, inte bara havanaisen som är allegivänlig.. Jag hittade en lista när jag sökte;
Bichon frisé
Bichon havanais
Dvärg schnauzer
Irish soft coated wheaten terrier
Kinesisk nakenhund
Mexikansk nakenhund
Portugisisk vattenhund
Pudel
Puli
Saluki
Shih-tzu
Wippet
Dessa hundraser ANSES vara allergivänliga, men det är svårt att säga hur man reagerar på de olika.. Man får testa sig fram, lite småfarligt kanske men något annat sätt är nog svårt..
Men om jag får säga mitt så tycker jag att havanaisen är det bästa hundvalet man kan göra 
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Det är fruktansvärt olika från person till person, vilka hundar man tål och inte. Det kan även variera mellan individer av samma ras. Men de hundar som inte fäller brukar vara de vanligaste som allergiker tål.
Men om du inte är allergisk mot hundar tycker jag inte du behöver oroa dig. Alla människor kan ju utveckla allergi när som, inte bara de som redan är allergiska mot något annat.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Min man tål vår frisé ganska bra men såfort jag gått förlänge med badningen känner han av eller med städningen etc.
Detta var min sista och enda chans att få bli hundägare igen så jag är så lycklig över min Vito.
Men det är ju alltid så olika till olika personer.
Lycka till ps Bichonen är en underbar liten hund!!!
Min sambo och några av hans släktingar är allergiska mot hund/katt. men alla tål vår lille Ozzy utan problem(blandis mellan shih-tzu, bichon frisé och bichon havanais)
men som flera sagt ovan, det är ju väldigt individuellt.
Min sambo tål tex inte andras katter, men våra egna tål han.