Bichon iFokus

Bichon

Etikett: övrigt
Läst 5860 ggr
Ascot
0

Uppspelt hund vid barnbarns besök

Behöver lite råd om vad jag skall göra med min snart 3-årige havanaiskille. När mitt barnbarn kommer på besök blir han helt uppspelt på gränsen till hysterisk. Han hoppar hela tiden på barnet och skall rida o jucka. Det kvittar vad vi gör. Har försökt o ta ner honom varje gång men det fungerar inte. Han lyssnar inte. Tar ibland på honom ett koppel, men då skäller o gnäller han för att han inte kan komma åt pojken. Har precis haft barnbarnet här över natten. Det var jobbigt för oss alla 3.

Det är snart julafton och då kommer barnbarnet hit, jag vill gärna ha en lugn jul.

Emma-U
0

Oj, det låter inte alls roligt..
Jag vet inte hur mycket man kan lära treåriga barn, men jag vet vad man kan lära hundar.
Det är viktigt att barnet inte springer bprt från hunden eller visar rädsla eller så, förklara för barnet (om det är möjlligt) om rang och att barnet är över och högre i rang än vad hunden är. Kanske genom att be barnet leka att den är kung eller drottning i ett land och bete sig som en sådan gör så snart hunden är i närheten - då bör barnet få pondus..
Med hunden är det nog bara upprepade 'NEJ' som gäller och en knuff bort från barnet tills hunden slutar.. Vilket kan ta en väldigt lång stund eftersom det verkar ha fått pågå en tid.

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Här behöver du verkligen visa att det är Du som bestämmer och inte han. När hunden hoppar och försöker jucka på barnet så tar du med en gång bort honom därifrån med ett bestämt "NEJ" och det bästa tror jag är om du försöker få honom att lägga sig en bit bort ifrån barnbarnet. Så han förstår att om han beter sig på det viset får han inte vara nära. Ligger han kvar och är tyst så berömmer du honom med godis eller lek med en leksak eller liknande.
Det kommer inte fungera första gången, eller andra gången, du kommer kanske få hålla på ett tag. Men det gäller att ha tålamod.

Du kan inte sätta ett kompostgaller eller liknande i dörrposten, så att han ser er men kommer inte åt? Har du provat det eller skäller han bara då?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ascot
0

Barnbarnet är 5 år och försöker själv att ta ner honom med ett bestämt NEJ. Det håller 1 minut sedan är han igång igen. Jag har också försökt men till sist orkar man inte hålla på. Jag har inte det tålamodet. Kompostgaller kan jag bara sätta på ett ställe, så det har jag inte försökt. Barnbarnet springer ju runt i huset, så det blir inte lätt. Jag gör så här nu om han inte lyder att han får ha kopplet på. Så får jag fästa honom eller hålla i honom.

Han är inte alltid fullt så jobbig, vissa gånger går det bättre. Värst är det när det är löptikar på gång, har jag märkt.

Tack för svaren. Vi kämpar vidare.

Motorman
0

En vattenspruta med lite svagt citronvatten att använda i samband med NEJ:et. Hundar tycker inte om citron, så det kan nog förstärka ditt förbud. Extra bra om han inte ser vart vattnet komer ifrån. Glad

Christian

Medarbetare på Bichon.i.Fokus

Tina-A
1

Jag tycker du ska skippa rang-snacket då jag är övertygad om att rang bland oss människor inte finns i hundens värld, varför ska den finnas i vår värld då? Skippa myterna och kör på reality.

Vill du köra med vattenspruta så fungar det ganska bra faktiskt. Vanligt vatten funkar också att spruta på lite överraskande när hunden gör något och inte riktigt lyssnar på ordet "nej".

Annars så kämpa på. Var konsekvent och ta bort hunden varje gång tills hunden tröttnar. Det är en kämpig process men envisast vinner. Sen förstås förklara för barnen att hunden blir stressad och att barnen borde försöka att inte alls leka med hunden då det stressar upp hunden ännu mer utan försöka att strunta i hunden helt om det går.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Emma-U
0

#5 Jag tycker att alla sätt är bra - utom de dåliga, så allting kan vara värt att ett försök.. Ascot frågade inte vad h*n inte skulle göra, h*n frågade vad man kunde göra åt problemet.
Jag är övertygad om att rang finns i alla samhällen på ett eller annat sätt, men det finns olika sätt att se på det. Det är en helt annan diskussion..

Vattenspruta är en väldigt bra idé, testa det.. Du får se till att låna hem barnbarnet väldigt ofta nu och testa de olika förslagen Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Ascot
0

Vattenspruta tror jag inte på. De brukar leka med en sådan på sommaren när de är ute. Nej jag får väl ha tålamod och vara lite hårdare kanske. Ta ner honom varje gång han hoppar och försöka lugna ner barnbarnet lite. Men de älskar varandra så det blir inte lätt. Tack för alla tips!