Månadens uppfödare - Gizmo´s kennel
Artikelserien Månadens uppfödare fortsätter här på Bichon iFokus. En uppfödare i månaden kommer att få svara på ett frågeformulär som vi har sammanställt och nu är det dags för december månads uppfödare som är Janne Sandström som är uppfödare av Bichon frisés som går under namnet Gizmo´s kennel. I denna artikel får ni läsa mer om Janne och hans hundar.

Nuch GIZMO'S SANTANA "SANTA"
Foto: Gizmo´s kennel
Berätta om dig själv och din kennel:
Våran Kennel har funnits i snart 30 år. Allt började med New foundlandshundar. Omkring 1980 införskaffades den första Bichon Frise' tiken. Inte för att avla med utan mer som en sällskapshund. Efter några år kom tanken på att eftersom tiken var fin varför inte ta valpar på henne.
I dag bor jag ihop med en annan uppfödare. Hon föder upp Dvärgschnauzer p/s . s/s .så familjen i dag består av oss två och en massa hundar.
Jag tar mellan 1 -3 kullar / år . Kenneln har haft ca 80 kullar under sin existens.
Jag är utbildad Bruksinstruktör, Vatteninstruktör, mentaltestledare, Har specialutbildning på valpar, figurant mm

En valp ifrån Gizmo´s Kennel
Foto: Gizmo´s Kennel
Varför har du valt att föda upp just den här rasen?
Anledningen varför det blev Bichon Frise' som blev den ras som numera kenneln föder upp beror på flera saker. Eftersom vi började med New foundlandshundar som är stora, kräver stor plats, är kostsam i sig själv och är tungsamma att arbeta med så då var Bichon Frise'n ett bra alternativ att fortsätta med.
Rasen är rolig att föda upp. Relativt lättsam i förhållande till NF rent fysiskt.
Vad tycker du är de bästa egenskaperna hos rasen?
Rasen är relativt frisk i förhållande till många andra raser. Den är lätt att uppfostra och få ordning på om man vet hur man ska man ska göra. Är ingen förstagångshund i mina ögon. Bichon Frise' hunden är en mycket renodlad sällskapshund vilket tilltalar mig.

Valpar från Gizmo´s Kennel
Vad tycker du är de sämre egenskaperna hos rasen?
Det som i mina ögon är Bichon Frise'ns nackdel är "Förarfelet", alltså ägarna. Många behandlar BF som ett sladdbarn vilket skadar BF uppväxt. Nu på senare tid har jag sett en viss förändring och det gläder mig.
En nackdel kan vara rumsrenheten. Många BF är ibland bra på att "markera" Säger Bichonägarna något annat så ljuger de.
Vad krävs av en person för att den ska få köpa en valp från dig?
Egentligen inge speciellt. Det är viktigt att jag får ser de signaler jag vill se ifrån valpköparen när de kommer för att titta på valparna. Hur de bemöter valp och tik. Vissa människor kanske aldrig har haft hund men kan ändå visa rätt signaler. Jag har inga krav som tex utställning eller liknande. Jag vet att många fina hundar går som sällskapshundar och inte som utställningshundar , men det viktigaste för oss är att hunden har ett bra hem. Om några vill ställa ut så är det jätteroligt, men det är inget krav.

GIZMO´S DEEP PURPLE ZOLA "TUA" som valp.
Vad kostar en valp från din kennel?
Valppriset är i dag 12.000:- och då gäller det både för tik- och hanvalp . Många uppfödare tar i dag olika pris på tik resp. hane. Kan inte förstå att de värderar sina valpar olika.
Ditt finaste minne som uppfödare?
Att alltid få se sina valpar växa upp och komma till fina hem.
Ditt knasigaste minne som uppfödare?
Har inget
Vad tycker du att eventuella valpköpare bör veta innan den köper valp?
För det första tycker jag de ska gå en kurs som heter "köpa valp ". Där får de reda på hur det är att ha hund. Höra och olika rasers behov och beteende. Samt kostnader sjukdomar , ansvar och mycket mer.

**Norduch GIZMO'S TINDRA
**Foto: Gizmo´s kennel
Vad vet man inte om rasen som man bör veta?
Det mesta handlar ofta inte om rasen utan om hunden. Alla hundar har samma grundbehov som alltid måste tillfredsställas sen kommer alla andra behov om man har en sådan ras som kräver mer av vissa saker. Tex. jakt, bruksarbete, sällskap lek osv.
Hemsidan till Gizmos Kennel hittar du här ----> http://www.gizmoskennel.se/
Tack så mycket säger vi till Gizmos Kennel för svaren och dom fina bilderna!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Kul att en frisé uppfödare ville ställa upp 
Alltid lika roligt att läsa!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Intressant
Det lyfter sidan oerhört mycket när man har sådana här inslag..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
#6 Jag håller med, tycker den är jätte fin