Månadens uppfödare - Gizmo´s kennel
Artikelserien Månadens uppfödare fortsätter här på Bichon iFokus. En uppfödare i månaden kommer att få svara på ett frågeformulär som vi har sammanställt och nu är det dags för december månads uppfödare som är Janne Sandström som är uppfödare av Bichon frisés som går under namnet Gizmo´s kennel. I denna artikel får ni läsa mer om Janne och hans hundar.

Nuch GIZMO'S SANTANA "SANTA"
Foto: Gizmo´s kennel
Berätta om dig själv och din kennel:
Våran Kennel har funnits i snart 30 år. Allt började med New foundlandshundar. Omkring 1980 införskaffades den första Bichon Frise' tiken. Inte för att avla med utan mer som en sällskapshund. Efter några år kom tanken på att eftersom tiken var fin varför inte ta valpar på henne.
I dag bor jag ihop med en annan uppfödare. Hon föder upp Dvärgschnauzer p/s . s/s .så familjen i dag består av oss två och en massa hundar.
Jag tar mellan 1 -3 kullar / år . Kenneln har haft ca 80 kullar under sin existens.
Jag är utbildad Bruksinstruktör, Vatteninstruktör, mentaltestledare, Har specialutbildning på valpar, figurant mm

En valp ifrån Gizmo´s Kennel
Foto: Gizmo´s Kennel
Varför har du valt att föda upp just den här rasen?
Anledningen varför det blev Bichon Frise' som blev den ras som numera kenneln föder upp beror på flera saker. Eftersom vi började med New foundlandshundar som är stora, kräver stor plats, är kostsam i sig själv och är tungsamma att arbeta med så då var Bichon Frise'n ett bra alternativ att fortsätta med.
Rasen är rolig att föda upp. Relativt lättsam i förhållande till NF rent fysiskt.
Vad tycker du är de bästa egenskaperna hos rasen?
Rasen är relativt frisk i förhållande till många andra raser. Den är lätt att uppfostra och få ordning på om man vet hur man ska man ska göra. Är ingen förstagångshund i mina ögon. Bichon Frise' hunden är en mycket renodlad sällskapshund vilket tilltalar mig.

Valpar från Gizmo´s Kennel
Vad tycker du är de sämre egenskaperna hos rasen?