Hur mycket dricker er hund?
Jag undrar hur mycket era hundar dricker på en dag?
Tyra är lite dålig på att dricka, jag håller koll och vet att vattenskålen innehåller sex dl vatten. Hon dricker på sin höjd en-två dl om dagen och jag tycker att det är väldigt lite.. Eller?
Vatten är ju jätteviktigt att de får i sig ordentligt av, men hur ska man göra för att hunden ska förstå det? Eller sköter de alltid det själva?
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Jag hoppas och tror att dom sköter sånt själva. Dom dricker ju när dom blir törstiga. Så gör vi människor med och oftast funkar det utmärkt. 
Har inte koll på hur mycket Benji dricker per dag, men jag ska försöka hålla mer koll på det och rapportera här sedan (om jag kommer ihåg ^^)

#1 Det fick vi lära oss hos veterinären att det är väldigt viktigt, både för en själv och för veterinären, att man har uppgift på hur mycket hunden brukar dricka och om den skulle bli dålig att man vet hur mycket vätska den fått i sig under dagen.
Mät upp så du vet hur mycket vatten som ryms i vattenskålen och så ser du till att den är full med färskt vatten varje morgon - då vet du exakt hur mycket hunden druckit under dagen 
--------------

#2 Hmm.. vad märkligt. Det har vi aldrig hört vår veterinär säga, varken om Benji elr Akilles (som är 5 år och aldrig har varit sjuk annat än några enstaka ögoninfektioner som jag inte tror beror på för lite vatten).
Jag litar på att Benji sköter det själv och dricker när han är törstig helt enkelt, vatten finns ju alltid tillgängligt och man ska inte dricka mer vatten än man känner för.
Men jag ska ändå kika lite mer på hur mycket han dricker, bara för att vara på den säkra sidan. 

#3 Jaha, det var lite märkligt.. Vatten, sa vår veterinär, är lika viktigt att man har koll på som att veta vad hundens normala och friska temperatur är - för att då kunna säkerställa om hunden har feber eller ej vid sjukdomstillfället och veterinärbesöket..
Det finns så mycket som givetvis är bra att veta, som om hunden skulle bli påkörd är det viktigt att man vet om hunden har kissat precis innan eller efter.. Har den inte gjort det så finns det risk att urin har läckt ut inuti hunden och det kan vara väldigt farligt och är något som veterinären kommer att behöva veta när man kommer in med hunden..
Massa sådana saker fick vi veta när vi var där och besökte för att få viktig information
Kanske borde göra en artikel om sånt som kan vara bra att veta innan olyckan händer?!? Det ska jag klura på..
--------------

#4 Ja, en sån artikel skulle nog vara väldigt bra att ha här på sajten så att andra (inklusive jag) kan ta del av den livsviktiga informationen. Sådant som bara är allmänt bra att ha i bakhuvudet när en olycka inträffar elr när tecken för sjukdom uppenbarar sig.

Sindra dricker en vattenskål om dagen och det är ca. 3-4 dl i skålen
Inte jag som håller koll på det faktiskt, utan mamma ;)
Bra fråga! Alltså han dricker ganska mycket precis efter att han ätit, sedan dricker han lite då och då skulle tippa på 3 dl om dagen.
Har två skålar som står framme, tycker faktiskt att dom dricker bättre när man har fler skålar framme.
Samma sak gäller det våran kisse, hon dricker också mer när man har flera skålar.
#4 En sådan artikel vore toppen! Fundera lite på det du 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Gizmo får färskt vatten varje morgon och då skålen är smutsig vilket den oftast blir då han ätit och sedan druckit. Jag har inte koll på hur mycket han dricker faktiskt. Ibland dricker han väldigt mycket och ibland inte alls så mycket. Blötfordret innehåller ju också mycket vatten - 80%, och det får han utblandat med torrisarna.
Sedan har jag precis som Lina två vattenskålar till han, den ena i köket och den andra i sovrummet för jag stänger sovrumsdörren då vi ska sova, gizmo sover ju såklart i sängen med mig =)
xo xo Malin ♥ Gizmo
hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

#8 Jösses vad bra att du sa det, jag tog fram en skål till och placerade i sovrummet och nu dricker hon mycket mer än det lilla hon drack innan.. Hur bra som helst, det ska hon alltid få ha hädanefter 
--------------
#10 Ja det är verkligen jätte bra
Oftast så vill katter och hundar inte dricka vatten på samma ställe där dom får maten. Har jag hört, och det verkar stämma. För såfort djuren har ätit så går dom till den andra vattenskålen och dricker.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Oliver dricker nog en 5-6dl om dagen skulle jag tippa. Ibland mer, ibland mindre :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]