Cotone de Tuléar/Bichon Havanais...
Har tittat på dessa två raser… men har så svårt att se skillnad på dem… så ni som kan lite om dessa två… vad är skillnaden?
Jag tänker på bland annat kroppsbyggnad, päls, temperament, lättlärda, sociala, orkar gå längre promenader, första hund, kommer överens med andra djur osv.
Hoppas att någon har lust att svara… 
Cotte har jag uppfattat som en dryg liten ras, haha (iaf dom jag träffat + min vovve), inte så värst social och vill inte leka med andra vovvar (känns att den helst vill vara ända hunden i familjen).
Pälsen är underbar, men svår att ta hand om, dom är lättlärda men inte så arbetsvilliga. En cottes kropp är smal och spetsig(nästan som pudlar). Japp det är så jag uppfattat cottarna, men finns säkert dom som träffat fler cottar än mig på sajten som kan berätta mer :)
Jag har faktiskt aldrig träffat en havanais, men om man går efter beskrivningar som står om dom här på sajten verkar dom glada, sociala, väldigt lättlärda, härlig och runt kropp och väldigt possitiva :)
#1: Tack för ditt svar!! Oj, du hade en helt annan uppfattning än de info. jag hittat på nätet om Coton
Bichon Havanais låter som en liten glad hund 
Varför skaffade du en Coton?
En cotte uppfattas som lite mer "skarp", lite mer skällig och livligare än en havanais (observera att det finns undantag
)
Cottar kan vara lite hoppiga och studsiga, medans en havanais står med alla fyra tassarna på jorden (för det mesta
)
Pälsvården är ungefär densamma på båda raser. Men en vit hund kan uppfattas som mer smutsig än en hund som har fler färger. En cotte är ju alltid helvit (med inslag av brun/svart i vissa fall) En havanais är väldigt sällan helvit, oftast är den vit med inslag av andra färger eller väldigt ljust cremefärgad.
Så jag kan sammanfatta av mina erfarenheter:
Coton: Livligare än havanaisen, sociala, stark vilja, envis, lättlärd och väldigt arbetsvilliga.
Havanais: Vill vara med hela tiden i allt man gör, lättlärda, lugna i sinnet, sociala, har alltid glimten i ögat. Jag anser att den är mer lämplig som första hund ( men andra kanske skulle säga annorlunda )
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#3: Tack även för ditt svar!!
Låter som två fina raser. Är Coton en lite mer ovanlig ras? Verkar finnas färre uppfödare.
Havanais är ju så fin med alla sina färger, lite synd att de ljusnar så pass mycket som vuxen. Jag gillar bägge raserna… 
#4 Ja det finns färre coton än havanaiser. Men det är inte så svårt att få tag på en coton valp heller =)
Ja precis, men alla ljusnar ju inte som vuxna
Ja jag gillar också bägge raserna. Skulle kunna tänka mig en cotte också.
#5: Här uppe i norr verkar vi bara ha en Coton uppfödare resten verkar finnas söderut…. lite synd! Men, vi har flera Havanais uppfödare här uppe. Men, visst det gäller att hitta en bra uppfödare, fast man kanske får åka en bit.
Nä, alla ljusnar inte… men då måste de ha mycket färg som valpar och gärna svart… för jag har sett många som har haft rejäla färger som små i tex. brun/röda toner och som är väldigt ljusa som vuxna. Men din kille har sååå fina färger… visst var det vit/svart/brun eller?
Du som kan en del om Havanais, vilken färg är den vanligaste? Och vilken färg är populärast? Brukar det vara kö hos uppfödare då man funderar på valp?
Oj, många frågor…. men det är så intressant 
#6 Nej, jag har förstått att det är dåligt med coton uppfödare i Norr. Men ibland får man räkna med att åka en liten bit om man vill ha hund =)
Jo precis, det är sant. Men har även sett en helsvart valp blivit grå/brun i färgen. Så det där vet man aldrig 
Algot är svart/vit och grå, tycker han har väldigt fina färger jag med.
OJ, vilka svåra frågor du ställer men kul att du ändå frågar
Ska försöka svara så gott jag kan! Har ingen aning om vilken som är den vanligaste färgen. Men en ren chansning då är att det är svart med inslag av andra färger, men kan ha helt fel där. Men dom flesta havanaiser jag träffat/sett har haft så. Den populäraste färgen vet jag inte heller vilken den där. Har aldrig tänkt på det =) eller sett någon statistik på det.
Det beror nog lite på vilken uppfödare man väljer, alla uppfödare har ju inte kölista heller, utan väljer helt själva ut vilka dom vill ska få köpa en valp av dom. Men är man ute i god tid och får bra kontakt med en uppfödare så hamnar man oftast bra till =) Jag pratade med Algots uppfödare i över ett år innan jag köpte Algot, så vi hade väldigt god kontakt innan. Vilket var himla skönt!
#2 Min är bichon/cotte blandning, och ja… jag gillar att jobba med honom, liksom ha en utmaning 
#7: Tack för alla din svar!! Jag är rätt frågvis då jag vill lära mig något nytt… 
Ja, visst får man åka en bit… och det räknar jag med i så fall, om man ska ha en liten Coton i alla fall. Våra två raggisar har vi också köpt en bit bort, fast det finns uppfödare där vi bor… det är viktigare att hitta en uppfödare man trivs med och som har bra och fina djur och bra avel. Jag också en sån som vill ha kontakt med mina uppfödare många år framåt… så då tar man inte vem som helst
Sen är ju ett hundköp ett köp framåt i tiden… dvs. det gäller att hitta rätt hund… inte ha bråttom eller att man "måste" ta en hund nära sig. Men, visst vore det trevligt att ha sin uppfödare nära… att kunna besöka valparna ofta osv.
Men, om man hittar en uppfödare söderut… åker man en sväng för att titta på valparna och sen en sväng för att hämta hunden? Hur brukar gången gå till… ? Jag håller med att det är bra att ta kontakt med en uppfödare tidigt. Då vi köpte vår andra ragdoll kontaktade jag uppfödaren innan parningen…. jag tyckte hon hade så fina katter och spännande parning på gång… och då får man också "välja" lite mer och vi fick riktigt bra kontakt
Sen är det ju också bra att kontakta flera uppfödare, så gjorde jag då jag har sökt våra raggisar… man känner ganska fort om det känns rätt eller inte…
Ja, precis en del är så mörka som små valpar och så ljusa som vuxna… vad är det som gör att de ljusnar så pass mycket? Ja, din Algot har såååå fina färger… jag är helt "kär" i honom..
#8: Spännande med utmaningar… vad "jobbar" du med honom? Är det han på din lilla bild… han ser superfin ut… 
#10 Hihi japp, tack! :) Vi tränar lite allt möjligt som lydnad, lite bruks och freestyle (fast vi satsar mest på freestylen) 
#11: Låter roligt… ska söka på nätet så jag vet vad lydnad, bruks och freestyle betyder… är inte så insatt
Jag tycker att agility ser så roligt ut, är det något du testat?
Låter så roligt att få träna och jobba med sin hund…
Går inte lika bra att träna och jobba med våra katter… fast jag har lärt våra raggisar"sitt" och sen gillar de att apportera och vår lillkille älskar att ta lite längre promenader med mig. Får höra rätt ofta… "kan man gå på promenad med katt i sele?" .. ja, de kan man 
#12 Haha :) Vi har testat agility några gånger, vi brukar inte köra det så ofta och han gillar det inte så mycket :P
Vad kul att dina katter gillar sånt =)
#13: Men alltså din vovve verkar det vara fart i… helt underbar bild du har på honom
Ja, våra två raggisar är som "hundar"… de är typiskt för den rasen. De är med överallt och är väldigt sociala…. Den äldre på drygt 3 år han är en cool och lugn kille som tänker först och agerar sen… vår "lillkille" som är drygt 1 år han är det full fart på, agerar först och tänker sen och har en massa hyss för sig… har aldrig träffat på en mera fartig, busig, påhittig katt.
Ska in och kika in din blogg 
#14 Jo oftast är han hoppig, galen och aah allmänt knasig.. men ibland så vill han inte ens gå ut för att kissa fast än han e kissnödig, haha.
Låter väldigt kul med sånna livliga kissemissar 
#9 Ja precis, jag föredrar också att hitta en bra uppfödare mer i "närheten" så man kan åka flera gånger och hälsa på. Eller åtminstonde en gång. personligen är det en självklarhet att kolla på valpen innan man tingar den
Vet en kille som bor nere i Skåne som ska hämta hem en hund i slutet av månaden, uppfödarna bor i Lappland
Och han har aldrig träffat uppfödaren eller valparna (eller ens valparnas mamma och pappa) Det skulle jag inte våga chansa på.
Vi gjorde så att vi åkte och kollade på valparna när dom var 5 veckor gamla, ingen var tingade ännu men de andra valpköparna hade utsett sina favoriter och Algot var INTE en utav dem. Men han verkade passa oss alldeles ypperligt. Var framme hos oss hela tiden, och busade och kelade
Så det var ett självklart val.
Samma gång så tingade vi honom och gav handpenningen eftersom vi då var helt säkra på att vi ville ha honom. Och sedan när han var åtta veckor hämtade vi honom =) Så brukar nog många göra, men undantagen finns som sagt.
Har ingen aning om varför dom ljusnar faktiskt. Skulle jag också vilja veta, ska försöka ta reda på det 
Ja Algots färg är superfin han är så go den lilla killen. hehe