Sterilisera eller inte?
Vi kommer ej att ta några kullar på Tyra eftersom hon har ett överbett som varken vi eller uppfödaren vill avla på.
Tyra har väldigt mycket hormoner i sig, hon har varit rejält svullen och spenarna har blivit jättestora nu när hon löper.. Hon har varit ganska nojig nu under löpet och har varit lite orolig av sig, men det har inte varit så farligt..
Vi har en granne som steriliserat sin hund och vi undrar om det kanske kan vara något för oss med..
Vad har ni för erfarenhet av sterilisering? Har ni gjort det för att hunden haft det jobbigt eller av vilken anledning har ni valt att sterilisera?
Det känns som ett stort ingrepp, men det kanske kan vara värt det om hon slipper vara nojig.. Många säger att hunden mår bättre av att vara steriliserad, men jag vet inte jag..
Vad tycker ni om det?
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus

Ja jag tycker ni ska sterilisera helt klart! Det blir mycket bättre för er, tyra och grannhanarna
Jag håller med ovanstående. Min bror och hans tjej har en Jack russel tik som var hel tissig, blev också sådär konstig vid löp (var lite konstig mest hela tiden om man frågar mig
) sådär stressad och tråkig. Så dom valde att sterilisera henne, och hon har blivit mycket lugnare och trevligare. Så jag skulle tro att det vore bra för Tyra med. Hör med eran veterinär vad han/hon tycker.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#1 & #2 Jo, men jag skulle inte vilja sterilisera bara för att göra det lättare för oss.. Tyra verkar inte ha det så jobbigt ändå, men det har barit lite kämpigt och, framför allt, annorlunda nu de här veckorna, men inte så väldigt farligt..
Om vi skulle sterilisera henne så skulle det vara för att det är mer bekvämt för oss känns det som..
Men det kanske är bättre för hunden också, eller? De slipper ha bry med att löpa och bli lite småknäppa?!?
Jag ska ta och prata med en veterinär och höra vad de tycker.. Tack för era synpunkter 
--------------
#3 Jo visst jag förstår hur du menar. Men som jag har förstått är det mest fördelar med att sterilisera. risken för mjölkkörteltumörer och livmodersjukdomar minskar något.
Sedan kan väl vissa tikar tycka det är jätte jobbigt med löp? Med skendräktighet och allt vad det innebär.
Men prata du med en veterinär och hur vad dom har att säga :)
Är det inte kastrering man gör även på tikar?
Jag är sådan att jag inte tycker att man ska kastrera bara för att, utan tänka över för-och nackdelar ordentligt innan. Eventuella nackdelar är att hundens personlighet kan förändras, den kan komma att fungera sämre socialt med andra hundar osv. Dessutom är alltid en operation en risk, det måste man ha med i beräkningen. Fördelar är att risken för tumörer minskar och man slipper jobbiga löp och skendräktighet om hunden har problem med det.
Skulle diskutera med min veterinär om jag övervägde att kastrera.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
En annan nackdel med att kastrera är att pälskvalitén kan för sämmras och tiken kan få lättare att lägga på sig, men fördelarna är ju att dom som sagt slipper risken för livmoder inflammation, minsar risken för juvur tumörer m.m. Sedan slipper man allt blod och stressen.
Men hör med en veterinär och löpet varar ju inte så länge heller men gör vad som känns bäst. :) Vi funderar på att kastrera vår hund när vi får den men vi tvekar fortfarande pga nackdelarna.
#5 Jo det kanske heter kastrering även på tikar.
Sen håller jag med om att det finns även nackdelar, personlighetsförändring kan ju ske. Och det vore ju jätte tråkigt om det vore en helt annan hund som vaknade upp efter operationen.
Emma, har du pratat något med veterinären?
#7 Det bör vara det. Vid kastrering plockar man bort livmoder och äggstockar, hela köret alltså. Vid sterilisering snörper man bara åt, omöjliggör befruktning men låter äggstock och oftast livmoder finnas kvar - tiken kommer då att löpa.
Vill inte alls märka ord, bara försäkra mig om att vi talar om samma ingrepp 
#8 Nej jag förstår hur du menar. Det är ju samma sak med katter, så detta borde jag ju ha vetat 
#9 Ja precis, samma med katter.
#10 Lite OT nu då, men visst kastrerar man väl inte män? det heter väl inte kastrera när det är människa? För det heter ju sterilisera när det handlar om kvinnor.
#11 Det vet jag faktiskt inte… I USA kör de i alla fall kemisk kastrering på män, pedofiler.

#11 Jag tror att det heter sterilisera när det gäller män och kvinnor.. Men jag kan inte lova, dock har jag enbart hört sterilisering när det gäller människor.
#7 Jag har ännu inte pratat med någon veterinär eftersom Tyra precis slutat löpa - och en sterilisering ska ske mellan löpningarna, så det är någon månad kvar..
Men jag ska förhöra mig om det så snart som möjligt..
--------------
Okej, så det är sterilisering ni ska göra i så fall?
Då ändrar jag mitt tidigare svar - fördelen är att hunden inte kan bli befruktad.

#14 Ja, jag vet inte varför jag fick för mig att det hette kastrering och inte sterilisering.. Om vi ska göra något så ska vi ta bort allting och inte bara snörpa åt.. Varför gör man det förresten? Det verkar inte finnas någon mening med det - eller?
--------------

kanske ska använda hunden i avel senare om man har hanar hemma när hunden går i löp:P

#16 Aha, det kan ju vara en idé.. Men det känns som att det är krångligt att snörpa åt för att sen öppna igen. Är det inte jobbigt för tiken - de måste väl öppna för att göra det antar jag?
--------------

17# jag vet inte.. tror att den åker upp av sig självt eller tas hand av kroppen. Jag vet inte. Hörde något när jag jobbade vid vetten att det var så himla simpelt, bara att stänga till och se gör kroppen resten av arbetet. Men det låter mest logiskt att man öppnar för att ta bort det sen
#15 Jag vet faktiskt inte varför man vill göra så, låter onödigt, men det kanske finns fördelar även där. För några år sedan var det sterilisering det vanliga på både tikar och honkatter, antar att man nu sett fördelarna med att i stället plocka bort allting.

Just nu kan jag säga att det lutar åt att inte sterilisera Tyra eftersom vi inte vill riskera att förlora henns fantastiska temperament.. Man vet ju inte vad som blir kvar och vad som försvinner från henne om man genomför det..
Men vi ska prata med en veterinär för att få höra mer, men jag lyssnar gärna på era reflektioner också 
--------------

Jag vet inte vad jag anser om det där att hundar byter temperament pga en kastrering. Visst tror jag att tikar rä mer benägna till det men man har ju själv format hunden nrä man tagit den som valp:/ Om sindra får något somhelst fel eller att hennes löp blir för jobbiga så kommer hon att kastreras direkt!