Bichon iFokus

Bichon

Etikett: bilder-och-filmer
Läst 2095 ggr
Tina-A
0

En till video på Oliver

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Här kommer en till video på Oliver, lite fler hundtrick!

Har med saker som stanna och kom, men i den förra videon jag la upp hade jag ju både sitt och ligg.. Så jag tänkte att "stanna" och "kom" är typ lika mycket trick som att sitta Flört Well well..

Enjoy!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

LinaK
0

Ni är så otroligt duktiga, så imponerad Skrattande Märks verkligen att ni tränar mycket. Sen blir det ju inte sämre att Oliver är så SÖT.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ziggi
0

Oh vad duktiga ni är! :) Hur lärde du honom "Go home"?

Tina-A
0

#2: Jag lärde honom att gå hem genom att först lägga en godisbit där och låta honom ta den, lägga en godisbit där igen, flytta mig 10 cm bort, säga "gå hem" (han fattade ju förstås ingenting först, men gick till godisbiten). Flyttade mig 20 cm, 30 cm, 40, 50, osv osv.. La hela tiden godis, flyttade mig, sa hela tiden gå hem, lät honom springa och hämta den.. Då lärde han sig att "När hon säger -gå hem- ligger det godis vid porten! Bäst att springa dit!"

Nu kan jag säga "Gå hem" även om vi är runt husknuten och han springer hem, längst vi gjort är väl en 20 meter kanske. Men jag vågar inte skicka honom för långt eftersom det bor jättemånga hundrädda i min port, så ser dom en hund komma farandes och jag står 20 meter bort så tror dom att han går till attack och inte att han bara vill springa och sätta sig i porten :)

Tina-A
0

#1: Tack förresten :) Oliver tackar också för att du tycker han är söt, det gillar han att höra ;)

LinaK
0

#4 Ja det förstår jag, har aldrig varit någon pudelfantast men nu börjar jag tycka om dom mer och mer. Bara dom inte har en massa bollar och grejjs på fötterna så Flört

En liten fråga; hur mycket tränar ni?

Tina-A
0

#5: Inte så mycket faktiskt! Oliver lär sig väldigt snabbt så vi behöver inte träna så mycket. Vi upprepar det han kan då och då, sen håller jag ju freestylekurser och där är Oliver med och visar hur inlärningen av de rörelserna går till.. Så där repeterar vi också :)

Meen om vi ska säga ett snitt…
Bortsett från när han är med på freestylekurserna (vilket brukar vara 1 timme i veckan där han är med) och visar såå..

Om vi säger såhär!

När vi tränar in nya saker, vilket vi gör kanske 1 gång i månaden nu för tiden, så tränar vi nog 15 minuter per dag i snitt i kanske 1 vecka i sträck. Då tränar vi inte bara på den saken utan då tränar vi och utvecklar även gamla saker.
De andra 3 veckorna tränar vi nog snarare 15 minuter i veckan (typ 1 minut per dag). Repetition mest!

Sen tränar vi ju på andra saker, typ gå fint i koppel, gå fint lös, inkallning från lek med andra hundar osv :) Det tränar vi på lite hela tiden ;)

mallanz
0

Helt otroligt vad duktig han är. Vad du lärt han mycket!

Jag kollade på den gamla videon och undrar hur du lärde han göra bubblor i vattnet? :)

xo xo Malin ♥ Gizmo
    hänger mest på Bichon då jag har en Frisé

Motorman
    0

Fin och inspererande video! Gav mig bra ideér till träning med Tyra! Glad

Christian

Medarbetare på Bichon.i.Fokus

Tina-A
    0

#7: Man kan antingen lära hunden att sätta ner nosen i en tom skål genom att shejpa det, och sen fylla skålen med vatten. När nosen hamnar under vattnet bubblar det liksom av sig själv :P

Men jag gjorde så att jag la godisbitar i grunt vatten och sa "varsågod". När han satte ner nosen och det började bubbla så belönade jag (klickade + belönade, men man behöver ju inte köra med klicker). Sen gjorde jag det massa gånger och han började förstå att det var bubblorna som belönades :)

Tina-A
    0

Är det något ni undrar hur man lär in, skriv det i "Förslag på videotrick"tråden! :) Så lägger jag upp en steg-för-steg-video.

Emma87
    0

Men gud Tina det är ju DU :D Haha, känner igen dig och Oliver på videon :) Jag är Emma som gick i Lottas klass i grundskolan. Vad coolt! Vad duktiga du och Oliver är, underbar video! När jag får möjlighet att skaffa vovve (om typ två år) ska jag anlita dig som tränare ;)

Tina-A
    0

#11: Nämen Emma! Hej! Jag är faktiskt redan utbildad och håller kurser ;) Du är självklart välkommen på kurs!

Tina-A
    0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oliver håller på att lära sig 2 nya saker nu, fast jag skrev i #6 att jag bara här honom 1 sak i månaden. Det var visst inte riktigt sant ^^,
    Lägger in en video :) Kändes lite överflödigt att göra en helt ny tråd..!

Det är "mitt", han går mellan mina ben fast åt fel håll, och "spela död" som vi inte tränat förän nu när han är 1½ år. Jag ÄLSKAR hans dramatiska huvud på den sista spela död, kolla den precis i slutet. Hahah :)

Mirzadancing
    0

Så gryma asso ! :D

Ziggi
    0

#13 Ni är super duktiga! :)

LinaK
    0

Ja väldigt duktiga. Min sambo blev också imponerad av filmerna Tungan ute

Är det något trick som har varit extra svårt att lära in tycker du?

Tina-A
    0

#16: Det som har tagit längst tid är backa för vår del. Vissa hundar lär sig backa jättesnabbt, men Oliver tycker inte alls om att backa bort från mig :) Så det skulle jag nog säga.. Alla rörelser där hunden rör sig bakåt tycker jag och Oliver är svåra!

Men tricken som jag har med i videon har alla gått ganska snabbt att lära in! Mitt (när vi står åt olika håll, i den senaste videon) jobbar vi med en del, det är inte riktigt bra än. Men det kommer nog :)

Tina-A
    0

Jusste! Sitt vackert tycker vi är jättesvårt också ^^, Oliver har så dålig balans så han glider isär med fötterna hela tiden. Det är svårt! Och krypa känns också halft omöjlig :P Även fast det är trick som de flesta hundar kan så tycker vi de är mycket svårare än de andra tricken vi har i videorna!

nonisaga
    0

Tinaaa, vi har fotfarande inte fått till backa helt.. hehe. Men kan man klicka in in det kanske? *smart, öh*

Tina-A
    0

#19: Det är klart du kan klicka in det :) Klicka för varje steg bakåt och kasta belöningen bakom Milou. Men jag tror det går snabbare om du tränar med hinder igen, och sen lååångsamt flyttar ut dom 5cm åt gången bara. Kör du varje bredd 10-15 upprepningar, kort paus, sen 10-15 upprepningar igen.. Flyttar 5 cm ut bredare och gör 10-15 upprepningar, paus, 10-15 upprepningar, 5 cm till.. Så kommer det sitta inom en vecka ;)

nonisaga
    0

#20 åh tack för tippset (eller ah , att du påminnde mig igen ;)) Ska börja med det nästa vecka, sen visar jag upp det om det fastnar då :)