Bichon iFokus

Bichon

Etikettraserna
Läst 3036 ggr
Emma-U
0

Skaffa kompis.

Vi börjar redan att fundera på att skaffa en kompis till Tyra nästa sommar, men vi är lite kluvna..
Jag har läst att, och tror på själv, att hundar är lite rasistiska och trivs bäst med sin egna ras. Så egentligen tror jag att det är bäst att ta ytterligare en havanais som sällskap till oss och Tyra.
Men på något sätt skulle vi ändå vilja ha någon annan ras, inte för att vi inte fullkomligt älskar havanaisen, men för att bredda oss lite.

Hur har ni andra hundägare tänkt när ni har valt till en hund till flocken?

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

Bella-R
1

Skulle hundar vara rasistiska mot andra raser? Hahaha, detdär var dagens roligaste ;P Aldrig nånsin hört. Vi har en Entlebucher Sennen tillsammans med våran Bichon Havanais, och dom går utmärkt ihop, inga komplikationer där inte ;P Vet även andra som har olika raser ihop och det är heller inga problem. Dom som säger att hundar är rasistiska av sig vet nog inte vad dom pratar om ;)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Emma-U
0

#1 Jag menar inte att de hatar varandra, men att om de får välja så umgås de hellre med sina egna än med andra raser..
Det är "bara" Cesar Milan som skriver det i sin bok, när han är ute på löpning i bergen så springer hundarna huller om buller bakom honom, men när de stannar för att pausa så lägger sig rottisarna för sig, schäfrarna för sig och så vidare.. Jag tror att han vet vad han talar om, han pratar ju trots allt med hundar Flört

Är det någon som har märkt något sådant så skulle jag vilja veta +hur man tänkte när man skaffade hund nr 2..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

destroyed
0

Personligen så skulle jag vänta tills eran har vuxit upp helt och ni vet att den inte skulle hitta på några dumheter. Har hört många skräckexempel om hundar som helt plötsligt börjat med de mest idiotiska ovanorna för att man tar in en ny valp innan den andra har vuxit upp(med vuxit upp menar jag omkring 2-3½ år) för den är ju trots allt inte van vid att dela matte och husse med någon annan precis som barn kan vara.

Emma-U
0

#3 I och för sig, det har du rätt i.. Nästa sommar är Tyra bara 1½ år, knappt det om vi skaffar en till hund i början av sommaren. Men man får hålla ett öga på Tyra & se om hon är vuxen och redo nog för en kompis vid den tidpunkten.
Tack för tipset Glad

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

hmm, svårt att säga tycker jag. Men vi kommer nog förmodligen skaffa en till havanais nästa gång. Men det handlar enbart om att vi älskar rasen, skulle kunna tänka mig andra raser också. Och jag tror inte att hundar är "rasistiska" utav sig, jag tror mer det handlar om individen, vad den andra hunden sänder ut för signaler. Eller något åt det håller =)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

OzzysMatte
0

Nu har jag bara en hund men när jag bodde hemma hade vi alltid hundar i par, gick en hund bort av ålder så skaffade vi en ny valp till den kvarlevande hunden.

Först hade vi en schäfer, när han var 2 år skaffade vi en labrador, när schäfern gick bort skaffade vi en rottweiler.

Det har fungerat jättebra, alla har varit stabila trygga hundar. Det som jag tyckte utmärkte sig mest var att labradoren fick en del schäfer beteende av att växa upp med schäfer, och när schäfern sen dog och vi skaffade en rottis så blev den väldigt lik en labrador i beteendet hihi

Bella-R
0

#2 Är det verkligen Cesar Milan som sagt så? :o Där blev jag förvånad måste jag säga. Ja, då måste det väl ändå ligga något i det. Där lärde jag mig nåt nytt :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Tina-A
0

Jag lyssnar inte på vad Cesar Milan säger … :P Hahah!

MEN! Däremot har ju samma raser samma rasegenskaper, de är i ungefärlig storlek, de leker på ungefär samma sätt (gillar de att jagas? brottas? osv) och liknande saker. Därför är det ju mycket troligt att de kommer bra överrens med hundar som är samma ras just pga att deras rasegenskaper är lika.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Emma-U
0

#5 Jag, eller vi, älskar också havanaisen men är så intresserade av andra raser också.. Jag har så svårt för att begränsa mig, hade jag fått som jag velat så hade jag bott på ett stort slott med en fantastiskt stor trädgård och haft en av varje hundras - eller nästan i alla fall Glad

#6 Vad bra.. Det blir ju också vad man gör det till - är man en bra flockledare så fungerar ju givetvis alla hundar med varandra Glad

#7 Han skriver om det i sin bok "Cesar och hans hundar". Men med det menar han inte att hundar av olika raser inte kommer lverens, för det gör de, men att när de själva får välja så går de till sin egen ras..

#8 Haha, man väljer själv vad man lyssnar på och inte Tungan ute
Så sant det du säger, lika egenskaper är nog bra.. Men hundar är så otroligt anpassningsbara och de kanske tycker det är roligt att någon annan ras kommer in och vänder upp och ned på deras vardag Skrattande

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

Emma, vad skulle du kunna tänka dig för ras om du inte ska ha en till havanais? Glad funderat något på det?

Emma-U
0

Ja, vi har funderat jättemycket.. Fransk bulldog är fruktansvärt coola, men jag vet inte om jag vill stödja en sådan avel och skaffa en hund som verkar ha väldigt mycket problem. I så fall vill vi ha en som inte har så intryckt nos - en hund som därmed inte får ställas ut.. Vilket vi skiter i, bara hunden mår bra och är så frisk den kan bli Skrattande

Annars har vi funderat på många raser men har inte alls bestämt oss.. Vet inte ens om det blir en hund till eller inte, vi får se hur allting utvecklar sig..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

LinaK
0

#11 Jo precis det är ju så. Man får ju se vart tiden för en Skrattande Så det löser sig nog.

Men det finns så mååånga andra fina raser också. Men havanaisen ligger en ju varmt om hjärtat såklart.