Rumsrenhet.
Ni med valpar/unghundar, är eran hund rumsren ännu? Hur många timmar klarar den sig emellan kissrundorna?
Skriv gärna hur gammal din hund är =)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Milou är nu *tänker* 1 år och en månad och helt rumsren såklart. Han kan hålla sig från morgon till kväll men det är ju absolut ingen bra för honom.
Han är aldrig ensam hemma eftersom mama är hemma på dagarna (hon jobbar natt).
Milou blev rumsren vid 3 månader men man kunde inte lita på honom helt föräns han var 4 månader.

jag har ungefär samma scenario som 1#.. Sindra är snart 13 veckor och hon är nästan helt rumsren. Hon gör inne bara när hon är lat eller när jag inte är vaken. Och näre vi åker hem till någon annan och hälsa på så blir hon helt otränad igen… Tror att mycket beror på att hon inte är trygg på samma sätt
Hur går det för er med valpar? Är dom helt rumsrena ännu? :)
Våran lille Ozzy är 12 veckor gammal idag. Vi fick honom när han var 10 veckor och var då inte alls rumsrenhets-tränad. Det har hänt nån enstaka olycka nästan varje dag men 4 dagar på 2veckor har vi lyckats hålla nollan inomhus och han bara gjort nr ett och två ute:)
Tror vi är på god väg till rumsrenhet, kanske om ett par veckor
Natten klarar han galant. En riktig liten sjusovare så då håller han sig oftast hela natten för det är ju så skönt att ligga och snarka och snusa istället för att gå ut mitt i natten:)

Jag har hört att Havanaisen är en ras som är svårt att få rumsren, min uppfödare sa att de inte brukar bli det förrän de är cirka sex månder.
Men Tyra har varit duktig, sedan hon var 3½ månad har det inte hänt så många olyckor inne. Idag är hon sex månader och det händer kanske en olycka var fjortonde dag eller så, så vi är på väldigt god väg.
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Algot är också duktig numer. Han är typ näästan rumsren tror jag. Händer då aldrig någon olycka inomhus. Precis när vi flyttade till nya lägenheten då kissade han någon liten pöl. men det var nog för omställningen. Bajsat inne har han inte gjort sen han var bebis. Så det är många månader sedan.
Sen är han TOKIG i en av mammas mattor. Där kissar han ALLTID några droppar. inte så att det blir direkt blött men. Den är vit och lite luddig. Sen har en annan hund markerat på den en gång innan. haha. Men hon ska nog byta ut den snart eftersom hennes "barnbarn" inte kan hålla tätt på den 

Nu är Tyra lite mer än sju månader och det händer fortfarande någon olycka inne då och då.. Men då är det faktiskt vi som inte varit observanta på hur mycket hon druckit, när hon kissade under senaste rundan och sådär.. Men det är som sagt väldigt sällan det händer här hemma, fråmst när man kommer bort till folk så kan hon kissa en gång inne men sen är det bra och hon säger till när det behövs efter det..
--------------
Emma - medarbetare på Bichon.iFokus
Vad "rumsren" innebär är nog väldigt olika för olika personer!
Min hund blev rumsren vid ca 6½ månad. Då litade jag på honom i alla lägen, hemma eller hemma hos någon annan, att han kunde hålla sig minst 4 timmar. Då räknade jag honom som rumsren.
Hundar kan ju inte hålla sig förän i samband med könsmognaden, och många räknar sin hund som rumsren bara för att man tar ut dom 1 gång i timmen och hunden inte hinner bli kissnödig på 1 timme och därför inte heller kissar inne.
Jag räknar hundar som rumsrena när de medvetet kan hålla sig och därför inte heller kommer kissa inne, även om de är lite kissnödiga.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]